Winst outdoormerk Patagonia aan klimaatdoelen geschonken
- Food-en-retail
- 15 sep 2022 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOStrategie
- 15 sep 2022 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Oprichter Yvon Chouinard van Patagonia geeft zijn bedrijf weg en doneert de winst voortaan aan het tegengaan van klimaatverandering. Aanvankelijk overwoog Chouinard nog een beursgang.
Alle winst, ongeveer 100 miljoen euro per jaar, die niet wordt geïnvesteerd in het merk, gaat naar klimaatactiviteiten. Patagonia is altijd principieel geweest en doneert een deel van de winst aan goede doelen. Legendarisch is de veroordeling van 'Black Friday' en warsheid van aansporingen om blind te gaan shoppen door de oprichter, die de eigen vestigingen die dag juist sloot met de woorden: 'Let my people go surfing.' Dit devies zou ook al eerder hebben weerklonken wanneer er mooie golven op zee waren en het personeel de kans kreeg het werk 's avonds af te maken. Zodat ze nu konden surfen. Het werd de titel van zijn biografische boek.
Het merk Patagonia is anno 2022 zo’n drie miljard euro waard. Twee procent van de aandelen gaat naar de Patagonia Purpose Trust, die is opgericht om de onafhankelijkheid van het bedrijf te behouden. De overige 98 procent van het bedrijf is door de oprichtersfamilie geschonken aan de nieuw opgerichte non-profitorganisatie Holdfast Collective. Deze organisatie wordt gefund met de profits van het kledingmerk.
'Hopelijk zal dit een nieuwe vorm van kapitalisme beïnvloeden die niet eindigt met een paar rijke mensen en een stel arme mensen', licht de 83-jarige Chouinard toe in de New York Times. 'We gaan het maximale bedrag weggeven aan mensen die actief werken aan het redden van deze planeet.' Lees ook: De oermarketing van Patagonia.
(PvWK, bronnen: Let my people go surfing, NYT, MT en RT)
Hier meer over het boek van Chouinard: Let my people go surfing
Bekijk hier de trailer 180° South
Lees ook: Patagonia Founder Is in Business to Save the Earth—Not Wall Street
Yvon Chouinard van Patagonia op de cover van Fast Company
Activistische print ad van Patagonia
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- 180 degrees
- arctisch
- Patagonia
- adventure
- kleding
- Black friday
- marketing
- outdoor
- merk
- let my people go surfing
- activistisch
- Yvon Chouinard
- bergbeklimmer
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers