Winst outdoormerk Patagonia aan klimaatdoelen geschonken
- Food-en-retail
- 15 sep 2022 @ 11:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOStrategie
- 15 sep 2022 @ 11:30
- Peter van Woensel Kooy
Oprichter Yvon Chouinard van Patagonia geeft zijn bedrijf weg en doneert de winst voortaan aan het tegengaan van klimaatverandering. Aanvankelijk overwoog Chouinard nog een beursgang.
Alle winst, ongeveer 100 miljoen euro per jaar, die niet wordt geïnvesteerd in het merk, gaat naar klimaatactiviteiten. Patagonia is altijd principieel geweest en doneert een deel van de winst aan goede doelen. Legendarisch is de veroordeling van 'Black Friday' en warsheid van aansporingen om blind te gaan shoppen door de oprichter, die de eigen vestigingen die dag juist sloot met de woorden: 'Let my people go surfing.' Dit devies zou ook al eerder hebben weerklonken wanneer er mooie golven op zee waren en het personeel de kans kreeg het werk 's avonds af te maken. Zodat ze nu konden surfen. Het werd de titel van zijn biografische boek.
Het merk Patagonia is anno 2022 zo’n drie miljard euro waard. Twee procent van de aandelen gaat naar de Patagonia Purpose Trust, die is opgericht om de onafhankelijkheid van het bedrijf te behouden. De overige 98 procent van het bedrijf is door de oprichtersfamilie geschonken aan de nieuw opgerichte non-profitorganisatie Holdfast Collective. Deze organisatie wordt gefund met de profits van het kledingmerk.
'Hopelijk zal dit een nieuwe vorm van kapitalisme beïnvloeden die niet eindigt met een paar rijke mensen en een stel arme mensen', licht de 83-jarige Chouinard toe in de New York Times. 'We gaan het maximale bedrag weggeven aan mensen die actief werken aan het redden van deze planeet.' Lees ook: De oermarketing van Patagonia.
(PvWK, bronnen: Let my people go surfing, NYT, MT en RT)
Hier meer over het boek van Chouinard: Let my people go surfing
Bekijk hier de trailer 180° South
Lees ook: Patagonia Founder Is in Business to Save the Earth—Not Wall Street
Yvon Chouinard van Patagonia op de cover van Fast Company
Activistische print ad van Patagonia
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- merk
- adventure
- 180 degrees
- bergbeklimmer
- outdoor
- kleding
- activistisch
- marketing
- Yvon Chouinard
- Black friday
- let my people go surfing
- Patagonia
- arctisch
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in opkomst - AI schuift aan
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in Dom Pérignon Society
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




