Omzet Action in Europa groeit met 27 procent
- Food-en-retail
- 10 nov 2022 @ 10:41
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Food
- 10 nov 2022 @ 10:41
- Peter van Woensel Kooy
In de eerste negen maanden van 2022 heeft Action een omzet van €6,1 miljard behaald. Dat is een groei van 27% in vergelijking met de eerste negen maanden van 2021. Het aantal winkels steeg met 150 naar 2.133 winkels.
Dit leverde banen op voor 4.300 medewerkers. De omzetstijging betreft het gehele assortiment van Action, met uitschieters in dagelijkse boodschappen en producten die direct te maken hebben met het toegenomen energiebewustzijn van huishoudens in heel Europa.
Dagelijkse en energiebewuste producten
CEO van Action, Hajir Hajji: 'Juist in een tijd van stijgende prijzen en dalende koopkracht zijn klanten blij bij Action hun dagelijkse, noodzakelijke boodschappen tegen de laagste prijs te kunnen kopen. Wij zien een stijging van dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, zeep, toiletpapier en keukenrollen die tot 30% hoger ligt dan eerdere jaren. Maar we zien ook producten die extra in trek zijn door de stijging van de energieprijzen, zoals elektrische kachels, kaarsen, plaids, pantoffels en batterijen.'
Teams op winkelvloer zijn fundament
In de eerste 9 maanden van 2022 kwamen er 4.300 nieuwe banen bij doordat 150 winkels werden toegevoegd. Action investeert in het ontwikkelen van de eigen medewerkers. Hajji: 'Wij zetten ons in voor nieuwe banen, voor meer carrièremogelijkheden en kansen voor onze medewerkers. Hun groei loopt parallel aan de groei en ontwikkeling van Action. De sfeer en service op de winkelvloer maken het verschil voor onze klanten. Zij zien een aantrekkelijke winkel met een betrokken Action team dat het naar de zin heeft. Voor onze medewerkers zijn wij in de markten waarin wij opereren actief met het maken van nieuwe afspraken over beloningspakket en arbeidsvoorwaarden. Wij vinden het belangrijk dat onze collega’s niet alleen passend worden beloond, maar dat ook rekening wordt gehouden met de uitzonderlijke economische situatie.'
De verschillen in wet- en regelgeving in de tien landen waar Action actief is, maken dat per land passende afspraken worden gemaakt. In Nederland heeft Action met de ondernemingsraad een akkoord bereikt over een nieuw arbeidsvoorwaardenreglement (AVR) voor 2023 met een salarisverhoging tot 10% – bestaande uit 2% eenmalige en 8% structurele verhogingen.
Eerder informeerde Action haar medewerkers in alle landen dat zij in december 2022 een eenmalige netto uitbetaling ontvangen, om hen te bedanken voor hun inzet. Deze eenmalige uitkering bedraagt in Nederland €350 netto.
Voortgang in verduurzaming
Ondanks de turbulente marktomstandigheden gaat Action door op het ingeslagen pad van verdere verduurzaming van het aanbod en winkels, vanuit de overtuiging dat het mogelijk is om zowel lage prijzen als duurzame artikelen te bieden. Hajji: 'We boeken goede vooruitgang in duurzame inkoop. Zo hebben wij de datum waarop wij 100% van ons katoen gecertificeerd duurzaam kunnen leveren twee jaar naar voren gehaald van 2025 naar eind 2023. Voor 100% duurzaam ingekocht hout hebben we deze datum één jaar weten te vervroegen, naar 2024.'
Action geeft eind maart 2023 in de jaarlijkse 'Update' een overzicht van de voortgang en ambities met haar duurzaamheidsagenda, kondigt de retailer aan.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Black Friday groeit uit tot Black... 12-11-2025
- Rutger Koene van Asics: 'De kunst is... 12-11-2025
- Swinckels introduceert rebranding... 11-11-2025
- Albert Heijn combineert kerst en... 10-11-2025
- Hema zet in op innovatie en... 10-11-2025
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




