Yumeko breidt uit naar vier Europese landen
- Food-en-retail
- 1 dec 2023 @ 10:53
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 1 dec 2023 @ 10:53
- Sjaak Hoogkamer
Het van origine Amsterdamse bad- en beddengoedmerk Yumeko gaat internationaal. Het B-Corp merk opent online shops in Frankrijk, Zweden, Denemarken en Oostenrijk.
Een aantal jaar geleden ging Yumeko al live in België en Duitsland. Het merk is in Nederland al jaren marktleider op het gebied van duurzaam beddengoed en heeft als doel om dat ook te worden in de rest van Europa.
Opvallend binnen de beddengoedbranche is dat er volgens Yumeko – op retailreuzen als Ikea na – vrijwel geen internationale spelers zijn. Niet verwonderlijk, want elk land heeft zijn eigen slaapcultuur, slaapgewoontes, stijlvoorkeur en bovenal: verschillende afmetingen.
De laatste jaren heeft Yumeko naar eigen zeggen hard gewerkt aan het professionaliseren van hun organisatie, supplychain en fulfilment processen. Oprichter en CEO Rob van den Dool: ‘We kunnen nu dankzij deze optimalisaties snel en eenvoudig nieuwe maatvoeringen toevoegen. Daarom voelt dit als hét moment om verder te internationaliseren.’
Het merk dook daarnaast volledig in de slaapcultuur van de nieuwe landen, omdat het niet zomaar een Nederlands product wil pushen in een andere markt. Vragen als: 'Waar is behoefte aan?' en 'Wat is gangbaar binnen de markt?' stonden voor Yumeko tijdens dit maandenlange proces centraal. Zo kon het merk een collectie samenstellen die aansluit op de behoeftes van de inwoners van de desbetreffende landen.
Roep om duurzame oplossingen
Volgens het merk vraagt de rest van Europa al jaren om duurzame oplossingen voor de slaap- en badkamer, maar zijn die er – op volwassen schaal – nog niet voldoende.
Van den Dool: ‘We moeten ons natuurlijk eerst gaan bewijzen, maar we voelen de overtuiging dat dit gaat werken. Als duurzame marktleider moeten én willen we vooroplopen. Het verder vergroten van onze positieve impact was een constante drijfveer tijdens dit project. Zowel in eigen land als in de rest van Europa zien wij een enorme behoefte aan dit soort duidelijkheid en transparantie over duurzaamheid.’
Dat bewijst het merk door certificeringen bij B-Corp, GOTS en Fairtrade. Daarnaast bieden ze klanten bij elke aankoop inzicht in de positieve impact die ze hebben gemaakt.
Yumeko wil graag met haar eigen assortiment impact maken in de nieuwe landen, maar als disruptor in de markt wil het merk ook graag branchegenoten aansporen om hun ketentransparantie te verbeteren en duurzamere producten te maken. In Nederland won het merk al veel mooie prijzen – zoals de FD Gazelle Award, de Crossborder Award en ‘Best Getest’ van de Consumentenbond voor hun vernieuwende dekbed van gerecycled dons. Van den Dool: ‘Dat schudt onze concullega’s wakker. We hopen ook buiten Nederland zo’n transformatie teweeg te brengen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in opkomst - AI schuift aan
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in Dom Pérignon Society
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




