Yumeko breidt uit naar vier Europese landen
- Food-en-retail
- 1 dec 2023 @ 10:53
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 1 dec 2023 @ 10:53
- Sjaak Hoogkamer
Het van origine Amsterdamse bad- en beddengoedmerk Yumeko gaat internationaal. Het B-Corp merk opent online shops in Frankrijk, Zweden, Denemarken en Oostenrijk.
Een aantal jaar geleden ging Yumeko al live in België en Duitsland. Het merk is in Nederland al jaren marktleider op het gebied van duurzaam beddengoed en heeft als doel om dat ook te worden in de rest van Europa.
Opvallend binnen de beddengoedbranche is dat er volgens Yumeko – op retailreuzen als Ikea na – vrijwel geen internationale spelers zijn. Niet verwonderlijk, want elk land heeft zijn eigen slaapcultuur, slaapgewoontes, stijlvoorkeur en bovenal: verschillende afmetingen.
De laatste jaren heeft Yumeko naar eigen zeggen hard gewerkt aan het professionaliseren van hun organisatie, supplychain en fulfilment processen. Oprichter en CEO Rob van den Dool: ‘We kunnen nu dankzij deze optimalisaties snel en eenvoudig nieuwe maatvoeringen toevoegen. Daarom voelt dit als hét moment om verder te internationaliseren.’
Het merk dook daarnaast volledig in de slaapcultuur van de nieuwe landen, omdat het niet zomaar een Nederlands product wil pushen in een andere markt. Vragen als: 'Waar is behoefte aan?' en 'Wat is gangbaar binnen de markt?' stonden voor Yumeko tijdens dit maandenlange proces centraal. Zo kon het merk een collectie samenstellen die aansluit op de behoeftes van de inwoners van de desbetreffende landen.
Roep om duurzame oplossingen
Volgens het merk vraagt de rest van Europa al jaren om duurzame oplossingen voor de slaap- en badkamer, maar zijn die er – op volwassen schaal – nog niet voldoende.
Van den Dool: ‘We moeten ons natuurlijk eerst gaan bewijzen, maar we voelen de overtuiging dat dit gaat werken. Als duurzame marktleider moeten én willen we vooroplopen. Het verder vergroten van onze positieve impact was een constante drijfveer tijdens dit project. Zowel in eigen land als in de rest van Europa zien wij een enorme behoefte aan dit soort duidelijkheid en transparantie over duurzaamheid.’
Dat bewijst het merk door certificeringen bij B-Corp, GOTS en Fairtrade. Daarnaast bieden ze klanten bij elke aankoop inzicht in de positieve impact die ze hebben gemaakt.
Yumeko wil graag met haar eigen assortiment impact maken in de nieuwe landen, maar als disruptor in de markt wil het merk ook graag branchegenoten aansporen om hun ketentransparantie te verbeteren en duurzamere producten te maken. In Nederland won het merk al veel mooie prijzen – zoals de FD Gazelle Award, de Crossborder Award en ‘Best Getest’ van de Consumentenbond voor hun vernieuwende dekbed van gerecycled dons. Van den Dool: ‘Dat schudt onze concullega’s wakker. We hopen ook buiten Nederland zo’n transformatie teweeg te brengen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sophie Vermolen van Westland Salades: 'Grootste misverstand is...
- [marketeer 206] Anne en Esther Vedder - founders Vedder & Vedder
- Lidl lanceert twee nieuwe campagnes
- Het nieuwe VanMoof mobiliseert gepasseerde oude klant
- Ochama bezorgt binnen het uur in Amsterdam
- [onderzoek] Zes op tien Nederlanders wil seizoensvoedsel eten...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Guaraná Antarctica sponsort 40ste... 26-07-2024
- Wehkamp.nl doet nieuwe poging in... 26-07-2024
- [marketeer 207] Brenda Smith - cmo... 26-07-2024
- Jumbo lanceert als eerste super... 25-07-2024
- Blue Band mag naam 'Roombeter' niet... 24-07-2024
- CBL-supermarkten willen per 2030 de... 24-07-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing