Yumeko breidt uit naar vier Europese landen
- Food-en-retail
- 1 dec 2023 @ 10:53
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 1 dec 2023 @ 10:53
- Sjaak Hoogkamer
Het van origine Amsterdamse bad- en beddengoedmerk Yumeko gaat internationaal. Het B-Corp merk opent online shops in Frankrijk, Zweden, Denemarken en Oostenrijk.
Een aantal jaar geleden ging Yumeko al live in België en Duitsland. Het merk is in Nederland al jaren marktleider op het gebied van duurzaam beddengoed en heeft als doel om dat ook te worden in de rest van Europa.
Opvallend binnen de beddengoedbranche is dat er volgens Yumeko – op retailreuzen als Ikea na – vrijwel geen internationale spelers zijn. Niet verwonderlijk, want elk land heeft zijn eigen slaapcultuur, slaapgewoontes, stijlvoorkeur en bovenal: verschillende afmetingen.
De laatste jaren heeft Yumeko naar eigen zeggen hard gewerkt aan het professionaliseren van hun organisatie, supplychain en fulfilment processen. Oprichter en CEO Rob van den Dool: ‘We kunnen nu dankzij deze optimalisaties snel en eenvoudig nieuwe maatvoeringen toevoegen. Daarom voelt dit als hét moment om verder te internationaliseren.’
Het merk dook daarnaast volledig in de slaapcultuur van de nieuwe landen, omdat het niet zomaar een Nederlands product wil pushen in een andere markt. Vragen als: 'Waar is behoefte aan?' en 'Wat is gangbaar binnen de markt?' stonden voor Yumeko tijdens dit maandenlange proces centraal. Zo kon het merk een collectie samenstellen die aansluit op de behoeftes van de inwoners van de desbetreffende landen.

Roep om duurzame oplossingen
Volgens het merk vraagt de rest van Europa al jaren om duurzame oplossingen voor de slaap- en badkamer, maar zijn die er – op volwassen schaal – nog niet voldoende.
Van den Dool: ‘We moeten ons natuurlijk eerst gaan bewijzen, maar we voelen de overtuiging dat dit gaat werken. Als duurzame marktleider moeten én willen we vooroplopen. Het verder vergroten van onze positieve impact was een constante drijfveer tijdens dit project. Zowel in eigen land als in de rest van Europa zien wij een enorme behoefte aan dit soort duidelijkheid en transparantie over duurzaamheid.’
Dat bewijst het merk door certificeringen bij B-Corp, GOTS en Fairtrade. Daarnaast bieden ze klanten bij elke aankoop inzicht in de positieve impact die ze hebben gemaakt.
Yumeko wil graag met haar eigen assortiment impact maken in de nieuwe landen, maar als disruptor in de markt wil het merk ook graag branchegenoten aansporen om hun ketentransparantie te verbeteren en duurzamere producten te maken. In Nederland won het merk al veel mooie prijzen – zoals de FD Gazelle Award, de Crossborder Award en ‘Best Getest’ van de Consumentenbond voor hun vernieuwende dekbed van gerecycled dons. Van den Dool: ‘Dat schudt onze concullega’s wakker. We hopen ook buiten Nederland zo’n transformatie teweeg te brengen.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
- Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar...
- Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen...
- Unox luidt wintertijd te vroeg in
- [marketeer 234] Martijn Uittenbogaard - Bol Grote...
- Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar... 27-10-2025
- TommyTomato voert campagne voor... 27-10-2025
- Albert Heijn herpositioneert van... 27-10-2025
- De nieuwe realiteit van retail:... 24-10-2025
- [marketeer 234] Martijn... 24-10-2025
- Goudwisselkantoor lanceert campagne... 23-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




