Reorganisatie Sanoma nóg extremer: 500 ontslagen, 32 tijdschriften weg, focus op online, SBS in directie

  • Media
  • 31 okt 2013 @ 08:43
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • TelevisieOnlinePrint

Het is de grootste media-reorganisatie in Nederland ooit: Sanoma komt met nóg slechter nieuws dan verwacht. Het mediaconcern schrapt 500 banen, zet 32 tijdschrifttitels af en gaat door met slechts 17 'focusmerken'. Digitale merken rapporteren voortaan direct aan het Finse moederbedrijf. De SBS-topman treedt toe tot de directie om eindelijk synergie te bereiken tussen print, online en televisie.

Vanmorgen is het personeel ingelicht. Alle verloven waren ingetrokken, iedereen werd vroeg in Hoofddorp verwacht. Medewerkers zeiden al bij binnenkomst tegen de NOS het ergste te vrezen. De afgelopen week gingen er dan ook al veel geruchten over de aanstaande reorganisatie. Vandaag was het dus bijltjesdag. De hoofdpunten van de Sanoma-sanering:

  • Circa 500 voltijdsbanen verdwijnen; een deel verhuist mogelijk mee met te verkopen titels 
  • Focus binnen tijdschriftenportfolio op 17 focusmerken; de rest wordt verkocht of samengevoegd 
  • Internationale krachtenbundeling op digitaal vlak 
  • Verdergaande synergie met SBS; omroepbaas treedt toe tot Nederlandse Sanoma-directie 

Binnen het tijdschriftenportfolio gaat Sanoma zich in Nederland focussen op merken (en bijbehorende merkextensies) die ook een groot digitaal potentieel hebben. Daarnaast wordt de digitale tak van Sanoma Media Netherlands (SMN) in een internationale eenheid ondergebracht onder leiding van John Martin. Verder wil Sanoma nauwer samenwerken met SBS Broadcasting. De ceo van SBS neemt daarom per 1 januari 2014 zitting in de directie van SMN. Sanoma grijpt nu in 'om ook in de toekomst een gezond en leidend mediabedrijf te blijven'.

Het streven is dat alle maatregelen uiterlijk in 2015 zijn doorgevoerd. De reorganisatie treft naar verwachting circa 500 voltijdsbanen, vooral in de tijdschriftentak en haar ondersteunende afdelingen. Voor een deel van deze banen geldt dat ze mogelijk behouden blijven, bijvoorbeeld omdat ze na verkoop meeverhuizen naar de nieuwe eigenaar van een tijdschrift. Voor de medewerkers waarvan de baan als gevolg van deze reorganisatie komt te vervallen wordt een Sociaal Plan opgesteld. De directie voert hierover overleg met vakbond NVJ en de Ondernemingsraad. Sanoma streeft ernaar om zoveel mogelijk mensen van werk naar werk te begeleiden.

Reorganisatie 'om koppositie te behouden' 

Sanoma’s strategische ambitie is het behouden van de nummer-1 positie in de mediabranche in Nederland. Dit tegen de achtergrond van grote en structurele veranderingen op het gebied van digitalisering en mediagebruik van consumenten. Nu al vindt 90% van alle mediaconsumptie plaats via schermen (TV, PC, tablet, smartphone). De gewijzigde strategie gaat uit van vier overtuigingen die Sanoma er op na houdt en die de basis vormen voor de aankondigingen vandaag:

  • De toekomst van media is multi-channel en content is daarbij doorslaggevend. 
  • Consumenten bepalen het tempo en de richting van de media-transformatie. 
  • Om ook in de toekomst succesvol te zijn, moet Sanoma heldere keuzes maken, efficiënt werken en ruimte creëren om te kunnen investeren en ontwikkelen. 
  • Succesvolle groei is alleen mogelijk door samen te werken en nieuwe werkwijzen te omarmen.
  • 32 tijdschriften verdwijnen, 17 focusmerken blijven

    Binnen haar tijdschriftenportfolio gaat Sanoma zich richten op 17 focusmerken en alle bijbehorende merkextensies en specials. De focus komt op deze merken mede vanwege hun grote digitaal potentieel. Deze merken zijn onderdeel van de domeinen Vrouwen, Kids & Teens, Parenting, Home Deco en Automotive.

    De titels die mogen blijven zijn Libelle, Margriet, Flair, Viva, LINDA, Flow, Story, Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista, Ouders van Nu, Kek Mama, VT Wonen, Ariadne at Home, Eigen Huis & Interieur en AutoWeek.

    De tijdschriften uit andere domeinen komen onder strategische heroriëntatie. Dit houdt in dat onderzocht wordt of een titel de potentie heeft om samengevoegd te worden met een andere Sanoma titel of verkocht kan worden. De verwachting is dat de strategische heroriëntatie binnen 6 tot 12 maanden is afgerond. Mochten titels na verloop van tijd niet verkocht zijn en niet meer winstgevend zijn, dan worden deze opgeheven. In 2014 worden geen titels opgeheven.

    De custom media titels die Sanoma maakt voor sportbonden worden ondergebracht bij Sanoma-dochter Head Office NL.

    Henk Scheenstra, COO Print: 'Tijdschriften zullen er altijd zijn. Bijna 90% van de Nederlanders leest tijdschriften, en met de titels die blijven realiseren we nog steeds een enorm bereik onder een brede doelgroep. Het zijn de kroonjuwelen zoals Libelle, Linda, Donald Duck en AutoWeek, prachtige merken waarmee we onze toonaangevende positie binnen de tijdschriftenmarkt verder gaan versterken. De tijdschriften die onder strategische heroriëntatie vallen zijn stuk voor stuk mooie titels. Echter op de lange termijn passen zij niet binnen de aangescherpte strategie.'

    Meer synergie met SBS Broadcasting

    Sanoma zal in toenemende mate gezamenlijk optrekken met SBS om de synergie tussen print, digital en televisie te vergroten. De CEO van SBS zal per 1 januari 2014 gaan rapporteren aan de nieuwe CEO van Sanoma Media Netherlands, Peter de Mönnink, en per die datum ook toetreden tot de directie van SMN. Daarnaast zijn concrete crossmediale synergieprojecten benoemd op het vlak van de advertentiemarkt, de consumentenmarkt en op het gebied van content.

    Digitaal onder Finse vlag

    Sanoma zal met ingang van 1 januari 2014 haar puur digitale activiteiten in de verschillende landen onderbrengen in een aparte internationale unit. Door deze krachtenbundeling verwacht Sanoma internationale schaalvoordelen te behalen, innovatie te bevorderen, digitale vaardigheden sneller en efficiënter te ontwikkelen en kennis op het vlak van data-analyse uit te breiden.

    Verder zal de aansturing van verschillende ondersteunende afdelingen binnen de gehele Sanoma Group verder gecentraliseerd worden om zo efficiency te bewerkstelligen en kosten te besparen. Het past bovendien in het kwaliteitsdenken om met behulp van sterke centers of expertise verschillende landen te ondersteunen.

    Rode cijfers voor Sanoma Group, vooral door Nederland

    Vanochtend kondigde Sanoma Group een afwaardering ('impairment') aan van Sanoma Media Netherlands. Deze afwaardering is onvermijdelijk door verslechterde omstandigheden op zowel de advertentiemarkt als de lezersmarkt. Daarbij zijn de vooruitzichten voor de printactiviteiten beduidend minder rooskleurig geworden. De afwaardering is dan ook nagenoeg geheel toe te schrijven aan de printactiviteiten van Sanoma Media Netherlands.

    Sanoma internationaal heeft in derde kwartaal van dit jaar 76,9 miljoen euro verdiend en in de eerste negen maanden van dit jaar 316,6 miljoen euro aan eenmalige tegenvallers moeten incasseren (onder meer afschrijving op SBS).Daarmee daalt de winst ten opzichte van 2012 als verwacht met 3,6 miljoen euro. In de eerste negen maanden bedroeg de winst uit de lopende activiteiten 141,9 miljoen euro, waardoor het verlies, na aftrek van de tegenvallers, in de eerste negen maanden uitkomt op 97,8 miljoen euro. Voor het hele jaar blijft de verwachting hetzelfde: een winstdaling van 4% waardoor de jaarwinst zonder tegenvallers onder de 180 miljoen euro duikt. Per saldo schrijft Sanoma daarmee in 2013 rode cijfers. Het bedrijf maakt mede vanwege de winstdaling vandaag niet alleen in Nederland, maar ook in Finland een reorganisatie bekend.

    Tot slot nog even op een rij welke titels blijven en verdwijnen.

    De 17 focusmerken waarmee Sanoma verder wil, zijn:

    • Vrouwen: Libelle, Margriet, Viva , Flair, Flow, Story, LINDA. 
    • Kids & Teens: Donald Duck, Tina, Zo Zit Dat, Fashionista 
    • Parenting: Ouders van Nu, Kèk Mama 
    • Home Deco: VT Wonen, Ariadne At Home, Eigen Huis & Interieur 
    • Automotive: AutoWeek

    De 32 titels die worden verkocht of samengevoegd zijn: 

    • Glossies: Beaumonde, Grazia, Marie Claire, Nouveau 
    • Mannen: Nieuwe Revu, Panorama, Playboy, Formule1.nl, KIJK, Know How, Moto 73, Roots, Truckstar, Motor 
    • Sport: Fiets, FietsActief, Helden, Procycling, Zeilen 
    • Divers: 101 Woonideeën, Babygids, delicious., Home and Garden, Kinderen, Knipmode, Knippie, More than Classic, Nickelodeon, Seasons, Tuinieren, Vorsten Royale, Zin
    • Custom Media: 10 titels worden ondergebracht bij Head Office NL (volle dochter SMN). Het gaat daarbij om GOLF Journaal, Golfers Magazine*, Golf.nl, Hoefslag*, In de Strengen, Paard & Sport, Paard & Leven, Phryso, Hockey.nl en Schaatsen.nl

    * Golfers Magazine en Hoefslag zijn publieksbladen die in hoge mate zijn verweven met de custom media activiteiten. Daarom gaan deze titels ook over naar Head Office NL. 

    Opmerkelijk is dat alle mannenbladen verdwijnen, behalve de titel Autoweek. Ook sport gaat op de schop (waarbij NUsport al was opgeheven), al wordt een deel van die titels dus ondergebracht bij de customer media-dochter. 

    Jeroen Mirck

    Nieuwsbrief

    • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
    • Inschrijven

    Laatste reacties

    Word abonnee en ontvang:

    • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
    • ✔ Korting tot wel €100,- op events

    MarketingTribune | Vacatures

    Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

     

    Job Alert

    MarketingTribune Events


    • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
    • MarketingTribune: meer over marketing en merken