Associated Press zet robot in als journalist
- Media
- 1 jul 2014 @ 15:12
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnlineContentJournalistiekVerdienmodellen
- 1 jul 2014 @ 15:12
- Jeroen Mirck
Een doorbraak op het gebied van contentproductie: het internationale persbureau Associated Press (AP) heeft aangekondigd dat het verhalen over kwartaal- en jaarcijfers van bedrijven voortaan geautomatiseerd laat schrijven, op basis van technologie van het bedrijf Automated Insights.
Deze automatiseringsslag leidt er volgens AP-manager Lou Ferrara toe dat het aantal artikelen exponentieel kan groeien van 300 handgeproduceerde stukken per kwartaal naar maar liefst 4400 artikelen. Het gaat in eerste instantie om stukken over Amerikaanse bedrijven.
Volgens Ferrara is het doel journalisten vrij te maken voor achtergrondverhalen over diezelfde bedrijfscijfers en trends te signaleren. Dat een deel van de productie wordt geautomatiseerd, heeft volgens hem geen gevolgen voor de werkgelegenheid. Stukken die geautomatiseerd worden geschreven, zullen als zodanig worden geïdentificeerd. Website Poynter meldt dat AP deze maand al met de 'robot-artikelen' van start gaat.
Automated Insights, het bedrijf dat de technologie ontwikkelde, spreekt over een revolutionair nieuw businessmodel. 'We hebben het standaardmodel voor contentcreatie op z'n kop gezet', aldus ceo Robbie Allen van Automated Insights. 'De gebruikelijke manier van werken is: ik hoop dat een miljoen mensen dit artikel lezen. Ons model is het tegenovergestelde: wij willen één miljoen stuks content creëren waarvan ieder individu een ander artikel leest.'
De NOS maakt in een (handgeschreven) artikel duidelijk dat voor een website vol foutloze artikelen door robots nog een lange weg is af te leggen.
Dit artikel is geschreven door een mens. Echt waar. Echt waar! ECHT WAAR!
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- journalist
- AP
- persbureau
- contentcreatie
- Lou Ferrara
- Automated Insights
- Associated Press
- automatiseren
- robot
- persberichten
- media
- nieuwsberichten
- content
- pers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
- Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Laatste Nieuws
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming... 09-07-2025
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers