Associated Press zet robot in als journalist
- Media
- 1 jul 2014 @ 15:12
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - OnlineContentJournalistiekVerdienmodellen
- 1 jul 2014 @ 15:12
- Jeroen Mirck
Een doorbraak op het gebied van contentproductie: het internationale persbureau Associated Press (AP) heeft aangekondigd dat het verhalen over kwartaal- en jaarcijfers van bedrijven voortaan geautomatiseerd laat schrijven, op basis van technologie van het bedrijf Automated Insights.
Deze automatiseringsslag leidt er volgens AP-manager Lou Ferrara toe dat het aantal artikelen exponentieel kan groeien van 300 handgeproduceerde stukken per kwartaal naar maar liefst 4400 artikelen. Het gaat in eerste instantie om stukken over Amerikaanse bedrijven.
Volgens Ferrara is het doel journalisten vrij te maken voor achtergrondverhalen over diezelfde bedrijfscijfers en trends te signaleren. Dat een deel van de productie wordt geautomatiseerd, heeft volgens hem geen gevolgen voor de werkgelegenheid. Stukken die geautomatiseerd worden geschreven, zullen als zodanig worden geïdentificeerd. Website Poynter meldt dat AP deze maand al met de 'robot-artikelen' van start gaat.
Automated Insights, het bedrijf dat de technologie ontwikkelde, spreekt over een revolutionair nieuw businessmodel. 'We hebben het standaardmodel voor contentcreatie op z'n kop gezet', aldus ceo Robbie Allen van Automated Insights. 'De gebruikelijke manier van werken is: ik hoop dat een miljoen mensen dit artikel lezen. Ons model is het tegenovergestelde: wij willen één miljoen stuks content creëren waarvan ieder individu een ander artikel leest.'
De NOS maakt in een (handgeschreven) artikel duidelijk dat voor een website vol foutloze artikelen door robots nog een lange weg is af te leggen.
Dit artikel is geschreven door een mens. Echt waar. Echt waar! ECHT WAAR!
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- media
- Lou Ferrara
- Automated Insights
- persbureau
- persberichten
- Associated Press
- AP
- journalist
- robot
- nieuwsberichten
- pers
- automatiseren
- contentcreatie
- content
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
- Talpa Media verbindt versnipperd medialandschap
Laatste Nieuws
- Makers Oogappels benoemd tot Vriend... 19-11-2025
- Talpa Media verbindt versnipperd... 18-11-2025
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

