Associated Press zet robot in als journalist

Associated Press zet robot in als journalist
  • Media
  • 1 jul 2014 @ 15:12
  • 31611 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnlineContentJournalistiekVerdienmodellen

Een doorbraak op het gebied van contentproductie: het internationale persbureau Associated Press (AP) heeft aangekondigd dat het verhalen over kwartaal- en jaarcijfers van bedrijven voortaan geautomatiseerd laat schrijven, op basis van technologie van het bedrijf Automated Insights.

Deze automatiseringsslag leidt er volgens AP-manager Lou Ferrara toe dat het aantal artikelen exponentieel kan groeien van 300 handgeproduceerde stukken per kwartaal naar maar liefst 4400 artikelen. Het gaat in eerste instantie om stukken over Amerikaanse bedrijven.

Volgens Ferrara is het doel journalisten vrij te maken voor achtergrondverhalen over diezelfde bedrijfscijfers en trends te signaleren. Dat een deel van de productie wordt geautomatiseerd, heeft volgens hem geen gevolgen voor de werkgelegenheid. Stukken die geautomatiseerd worden geschreven, zullen als zodanig worden geïdentificeerd. Website Poynter meldt dat AP deze maand al met de 'robot-artikelen' van start gaat. 

Automated Insights, het bedrijf dat de technologie ontwikkelde, spreekt over een revolutionair nieuw businessmodel. 'We hebben het standaardmodel voor contentcreatie op z'n kop gezet', aldus ceo Robbie Allen van Automated Insights. 'De gebruikelijke manier van werken is: ik hoop dat een miljoen mensen dit artikel lezen. Ons model is het tegenovergestelde: wij willen één miljoen stuks content creëren waarvan ieder individu een ander artikel leest.' 

De NOS maakt in een (handgeschreven) artikel duidelijk dat voor een website vol foutloze artikelen door robots nog een lange weg is af te leggen. 

Dit artikel is geschreven door een mens. Echt waar. Echt waar! ECHT WAAR! 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken