'Media-industrie wordt in vijf jaar digitaal volwassen'
- Media
- 10 jul 2018 @ 10:16
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekDigitaalMediaTrendsOnlineMobile
- 10 jul 2018 @ 10:16
- Redactie Media
Volgens onderzoek van Cognizant naderen bedrijven in media en entertainment ‘het einde van het begin’ van hun digitale transformatie. Hoewel nu slechts 3 procent van de respondenten zegt digitaal leider te zijn, verwacht 47 procent dit in 2022 te zijn. De uitgaven voor nieuwe technologie zullen in vijf jaar tijd met 50 procent stijgen.
De digitale transformatie van de media- en entertainment- (M&E) industrie is de laatste tijd snel toegenomen. Zo verdrong de tv het grote bioscoopscherm en verdrijven mobiele telefoons en tablets momenteel de traditionele tv. Andere voorbeelden zijn het groeiende bereik en de marktwaarde van gaming, de gepersonaliseerde advertentieservice van Facebook en datamining van Netflix om het aanbod nauwkeurig af te stemmen op de smaak van de klant. Maar wat is de volgende stap?
Tweede helft van digitale transformatie
Volgens een nieuw onderzoek van Cognizant's Center for the Future of Work wordt de M&E-industrie binnen vijf jaar volwassen als het gaat om de digitale transformatie. Toch zullen veel M&E-bedrijven, ondanks het feit dat ze tot de early adopters van geavanceerde digitale technologieën behoren, binnenkort pas beginnen aan de zogenaamde tweede helft; het digitaliseren van producten en diensten is nog maar het begin.
Uit het onderzoek van Cognizant komt ook naar voren dat mobiliteit door bijna tachtig procent van de respondenten wordt gezien als de technologische trend met de grootste impact in de komende twee jaar. Technologieën als kunstmatige intelligentie (AI), augmented reality (AR) en virtual reality (VR) zullen naar verwachting een zeer belangrijke rol spelen, net zoals blockchain. Toch verwacht op dit moment slechts 29 procent dat deze datastructuur tegen 2020 een sleuteltechnologie is.
Blockchain kan in de toekomst veel M&E-applicaties bedienen, van het faciliteren van royalties en crowdfunding tot digitale reclame en distributie. Om op korte termijn gebruik te kunnen maken van deze nieuwe technologieën, zullen bedrijven snel moeten handelen en bereid zijn om op grote schaal te experimenteren.
Digitale leiders zijn zeldzaam
Uit het onderzoek blijkt ook dat de technologie-uitgaven de komende vijf jaar 50 procent zullen stijgen. Daarnaast wil maar liefst 47 procent van de respondenten tegen 2022 digitaal leider zijn. Ware digitale leiders – met een geïntegreerde front- en back end en een sterke innovatiekracht – zijn echter zeldzaam in de huidige M&E-industrie. Zij vertegenwoordigen slechts drie procent van de onderzochte bedrijven.
Begin 2018 bracht Netflix de nieuwste film uit de Cloverfield-serie uit zonder aankondiging – op één commercial tijdens de Super Bowl na, slechts een paar uur voor de release. De film werd razend enthousiast ontvangen. Er was geen mega-marketingcampagne nodig en er werden geen pre-releases getoond. Dit zou de traditionele M&E-bedrijven er in een vroeg stadium aan moeten herinneren dat zij niet op hun lauweren kunnen rusten als het gaan om de digitale vooruitgang.
Backoffice en data-security moet op orde zijn
Naast de frontoffice, waar consumenten gedurende bijna twintig jaar konden profiteren van digitale producten en diensten van M&E-aanbieders, vormen het midden- en backoffice het nieuwe digitale grensgebied. Bedrijven zoals Netflix brengen veel verandering en zullen de industrie op zijn kop zetten.
'Ons advies aan elk M&E-bedrijf dat het momenteel moeilijk heeft, is zich te richten op het behalen van het beste rendement op hun digitale investeringen', zegt Robert H. Brown, AVP, Center for the Future of Work bij Cognizant. 'Om te concurreren, moeten ze nu investeren in technologieën zoals kunstmatige intelligentie en blockchain. Ons onderzoek heeft ook aan het licht gebracht dat het werk dat M&E-bedrijven te wachten staat om hun digitale inspanningen uit te breiden, ook databeveiliging omvat. Daarnaast moeten organisaties accepteren dat innovatie – en de daarbij horende vernietiging van creatief kapitaal – onvermijdelijk is wanneer ze de Netflixen van deze wereld bij willen houden.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- VR
- wearables
- trends
- mobile
- blockchain
- entertainment
- AI
- media
- transformatie
- onderzoek
- Cognizant
- digitaal
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Vandaag Inside en Krabbé winnen Televizier-Ring
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes

