NPO versobert beloningsbeleid
- Media
- 30 apr 2019 @ 13:01
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaPolitiekTelevisie
- 30 apr 2019 @ 13:01
- Jeroen Mirck
De NPO zet nieuwe stappen in de versobering van het beloningsbeleid binnen de Publieke Omroep. Volgens de jaarverslagen van de omroepen waren er in 2018 nog elf (17 in 2017) presentatoren die boven de WNT-norm verdienen.
Van dit elftal vielen er drie (vijf in 2017) onder een inmiddels afgeschafte uitzonderingsregel waarbij omroepen uitzonderlijke talenten boven de norm met verenigingsgeld mogen betalen. Dit aantal is in de loop van 2018 verder geslonken tot twee.
Naleving van Wet Norming Topinkomens
De Beloningscode voor presentatoren van de Publieke Omroep (BPPO) hanteert sinds 2017 het maximum uit de Wet Normering Topinkomens (WNT) en uitzonderingen hierop worden op initiatief van de Raad van Bestuur van de NPO sinds dat jaar niet langer toegestaan. Dat sommige presentatoren nu nog boven de WNT-norm verdienen, heeft te maken met eerder afgesloten contracten, waarop de iets hogere BPPO-norm van voor 2017 van toepassing is gebleven.
Wanneer tijdelijke contracten worden verlengd, moeten ze aan de nieuwe WNT-norm voldoen. De WNT-norm bedroeg in 2018 189.000 euro. In 2019 bedraagt deze vanwege indexatie 194.000 euro.
Vanwege de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) maakt de NPO zelf geen namen van presentatoren bekend, maar naar verluidt zijn de twee grootverdieners Matthijs van Nieuwkerk (DWDD) en Paul de Leeuw. Eerder dit jaar startte de NPO nog een onderzoek naar een speciale salaris-constructie van Van Nieuwkerk.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- beloningsbeleid
- salarissen
- Matthijs van Nieuwkerk
- televisie
- Hilversum
- NPO
- versobering
- publieke omroep
- Paul de Leeuw
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
Laatste Nieuws
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

