NPO versobert beloningsbeleid
- Media
- 30 apr 2019 @ 13:01
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaPolitiekTelevisie
- 30 apr 2019 @ 13:01
- Jeroen Mirck
De NPO zet nieuwe stappen in de versobering van het beloningsbeleid binnen de Publieke Omroep. Volgens de jaarverslagen van de omroepen waren er in 2018 nog elf (17 in 2017) presentatoren die boven de WNT-norm verdienen.
Van dit elftal vielen er drie (vijf in 2017) onder een inmiddels afgeschafte uitzonderingsregel waarbij omroepen uitzonderlijke talenten boven de norm met verenigingsgeld mogen betalen. Dit aantal is in de loop van 2018 verder geslonken tot twee.
Naleving van Wet Norming Topinkomens
De Beloningscode voor presentatoren van de Publieke Omroep (BPPO) hanteert sinds 2017 het maximum uit de Wet Normering Topinkomens (WNT) en uitzonderingen hierop worden op initiatief van de Raad van Bestuur van de NPO sinds dat jaar niet langer toegestaan. Dat sommige presentatoren nu nog boven de WNT-norm verdienen, heeft te maken met eerder afgesloten contracten, waarop de iets hogere BPPO-norm van voor 2017 van toepassing is gebleven.
Wanneer tijdelijke contracten worden verlengd, moeten ze aan de nieuwe WNT-norm voldoen. De WNT-norm bedroeg in 2018 189.000 euro. In 2019 bedraagt deze vanwege indexatie 194.000 euro.
Vanwege de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) maakt de NPO zelf geen namen van presentatoren bekend, maar naar verluidt zijn de twee grootverdieners Matthijs van Nieuwkerk (DWDD) en Paul de Leeuw. Eerder dit jaar startte de NPO nog een onderzoek naar een speciale salaris-constructie van Van Nieuwkerk.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Paul de Leeuw
- versobering
- beloningsbeleid
- televisie
- Matthijs van Nieuwkerk
- Hilversum
- salarissen
- publieke omroep
- NPO
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
Laatste Nieuws
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers