NPO onderzoekt salaris-constructie Matthijs van Nieuwkerk

NPO onderzoekt salaris-constructie Matthijs van Nieuwkerk
  • Media
  • 13 mrt 2019 @ 10:29
  • 12634 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MakersTelevisiePolitiek

De publieke omroep moet bezuinigen, maar DWDD-presentator Matthijs van Nieuwkerk zou via een speciale constructie toch weer drie keer de Balkenende-norm kunnen verdienen. Minister Arie Slob draagt de NPO op om onderzoek te doen naar dit salaris.

Bij de NPO mogen presentatoren na de zomer niet meer verdienen dan 194.000 euro, net zoveel als de minister-president. Tot nu toe waren er een handjevol zogenaamde 'uitzonderlijke talenten' die boven dat bedrag verdienden, maar die uitzonderingspositie bestaat straks niet meer.

Daar heeft Matthijs van Nieuwkerk volgens De Telegraaf iets op gevonden. De DWDD-presentator zou zijn salaris voor College Tour laten uitbetalen via de externe productiemaatschappij MediaLane. Daardoor zou hij een paar ton extra kunnen verdienen.

'De wereld graait door!'

SP-parlementariër Peter Kwint stelde Kamervragen over deze kwestie. Daarin noemde hij DWDD 'De wereld graait door'. Minister Arie Slob (Media) vraagt de NPO nu om een onderzoek. Zijn ministerie kreeg van BNNVara te horen dat er geen sprake is van een speciale constructie, maar het salaris is onverminderd hoog. Dat zou volgens veel Kamerleden moeten veranderen.

Bekijk het Kamerdebat over Van Nieuwkerk hieronder.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken