NPO Start Plus heeft kwart miljoen betalende abonnees

  • Media
  • 23 aug 2019 @ 09:59
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaPolitiekTelevisie

NPO Start Plus, de betaalde streamingdienst van de publieke omroepen, heeft twee jaar na oprichting een kwart miljoen abonnees. Niet eerder werden abonneecijfers bekend gemaakt. NPO lobbyt voor behoud van de betaaldienst.

NPO Start Plus is de betaaldienst naast de gratis terugkijk-service NPO Start, nog altijd beter bekend als Uitzending Gemist. De plusvariant kost 2,95 euro per maand. Er maken wekelijks drie miljoen bezoekers gebruik van NPO Start. Het aantal abonnees dat bereid is te betalen 'groeit snel', meldt een woordvoerder.

Mezen Dannawi, manager NPO Start, vertelt in een interview met NU.nl over de politiek bekritiseerde tegenstelling tussen betaalde inhoud en een via publiek geld gefinancierde omroep. 'We moeten het geld dat mensen vooraf hebben betaald in waarde teruggeven. We hebben geen marge, met NPO Start Plus verdienen we geen geld. We vragen mensen om een vergoeding zodat we de rechten kunnen betalen.'

Politieke kritiek

De NPO lijkt bezig met een mediaoffensief om zijn betaaldienst te kunnen handhaven. Dannawi zegt alles op alles te zetten om het premiumdienst van de publieke omroep te behouden, ondanks de kritiek vanuit Den Haag. 'Betalen is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat na amper twee jaar na de lancering een kwart miljoen kijkers meerdere afleveringen van een programma of serie kunnen zien.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken