[interview] René Mioch: 'streaming verandert in recordtijd ons kijkgedrag'

[interview] René Mioch: 'streaming verandert in recordtijd ons kijkgedrag'
  • Media
  • 21 apr 2020 @ 09:36
  • 17260 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MediastrategieKijkcijfersMarketing

Streaming is booming, zeker nu in tijden van de pandemie zijn we hongerig naar content, wanneer je maar wilt. Het is daarom de coverstory van MarketingTribune die vandaag op de mat valt, waarin René Mioch alias 'Mister Film' zijn visie deelt.

De streamingtechnologie verandert in recordtijd ons kijkgedrag. Streaming video beleeft hoogtijdagen nu mensen binnen moeten zitten en nu mensen tijd over hebben. Dat zal straks vast weer iets afnemen. Maar nu we geroken hebben aan videovergaderen, met online events, les op afstand, e-sports, podcasts en meer, is de content-behoefte van het publiek structureel veranderd. Dat biedt extra kansen. Op het gebied van film bestonden die al, via snel groeiende partijen als Netflix.

Wilt u de complete coverstory over streaming als pdf ontvangen (editie MT07/'20), met daarin o.a. deze Analyse over deze techniek en de kansen? Marketingvakblad MarketingTribune zet het volledige magazine - dat gewoon elke twee weken verschijnt - gedurende de coronacrisis online. Je kunt je MarketingTribune hier gratis downloaden. Uit deze editie plaatsen we het XL-interview met streaming expert René Mioch zoals beloofd hierbij alvast online.
 

Al meer dan 35 jaar is René 'Mr. Film' en 'een ster onder de sterren', hij reist regelmatig met veel plezier de wereld af om de groten van het witte doek te spreken voor zijn programma Films & Sterren (RTL), waarvan de content in meer dan 80 landen wordt uitgezonden.

Mioch is co-owner van FCCE. Een content productie en distributie bedrijf. Vooral gespecialiseerd in film- en entertainment gerelateerde content. Hij is de host en producent van het YouTube kanaal Binge Talks en hierin bespreekt hij wekelijks nieuwe releases op de streamers, geven bekende Nederlanders hun binge tips en kunnen kijkers hun favorieten films en series met anderen delen. Mioch won met zijn bedrijf in 2013 een Emmy Award voor The Entertainment Experience, een user-generated concept waarvoor hij samenwerkte met Paul Verhoeven. Hij is als film- & mediadeskundige een graag geziene gast in programma's als Jinek en Shownieuws en is een veel gevraagd speaker.

Wat hij heeft met marketing? Mioch: 'Film en merkenbouw gaan hand in hand, veel merken zetten films en series in om hun product in de markt te zetten. Denk aan James Bond en Heineken, maar ook branded content, streamers als Netflix zijn daar echt mee bezig, de openingsscène van 6 Underground met Ryan Reynolds is eigenlijk gewoon een Red Bull reclame. Daarnaast zijn film premières en festivals ook een plek waar een merk zich aan wil verbinden, Rolex maar ook Swatch zijn daar heel actief in, en natuurlijk de Grolsch Master Premières die mijn bedrijf organiseerde. Ik adviseer aan beide kanten, merk en filmwereld over hoe dat het beste werkt.'

Wat zijn je huidige activiteiten? Kun je iets meer vertellen over Binge Talks?

'Ik maak al 35 jaar filmprogramma's , onder andere Films & Sterren op RTL, film specialist bij KPN, en ben ook de host en producent van Binge Talks op YouTube waarin ik tips geef over films en series op streamers. Heel actueel nu iedereen thuis zit, en het leuke is dat mensen zelf ook tips kunnen insturen die neem ik dan weer mee in de afleveringen. Daarnaast wordt ik veel als speaker gevraagd om over New Media, Branded Content en Change Management, Entertainment te spreken, vaak gelardeerd met verhalen en beeldmateriaal uit Hollywood natuurlijk.'

Streaming video groeit flink de laatste jaren. Wat is hiervan de verklaring?

'Er is altijd een ontwikkeling in video geweest. Het begon met de bioscoop, toen kwam VHS, blue-ray, de spelcomputer en nu streaming services. De gebruiker gedraagt zich anders. De mobiele telefoon en de laptops samen met de smart tv's thuis geven de films verschillende belevingen. Dit is niet iets om bang voor te zijn want het één sluit het ander niet uit. Alles is vluchtiger geworden, maar ook voor films en het bezoekje aan de bioscoop, zal er, bijvoorbeeld voor event-films, voor jongeren een enorme markt blijven, en aan de andere kant de kwaliteitsfilms in de filmhuizen voor de steeds ouder wordende maatschappij. Het is niet óf-óf maar én-én.'

Waarom is dat voor marketeers relevant?

'De consument kiest zijn eigen aanbod uit, en dat is ook nog eens heel goed te monitoren. Je kunt heel gericht adverteren en je doelgroep bereiken, dat gaat heel ver, er is echt niche marketing mogelijk.. Ik kom toch ook weer terug op branded content, je kunt namelijk je merk door middel van story-telling onder de aandacht brengen, een verhaal blijft (onbewust) veel beter hangen bij de consument dan bijvoorbeeld een massale campagne. Daarnaast identificeert deze zich ook veel meer met het product of merk als de boodschap in een natuurlijke setting of situatie gebracht wordt. 

Er schuilt wel een gevaar in: De samenwerking moet wel kloppen, je merk moet passen bij de content en het verhaal, het moet geloofwaardig zijn. Wat ik vaak zie is dat merken te veel willen, subtiliteit is key, anders jaag je de consument juist tegen je in het harnas.

Denk ook altijd na over hoe  je de samenwerking buiten de film om kunt inzetten, Heineken met de 0,0 7 samenwerking in hun reclames voor hun alcoholvrij biertje is heel goed gedaan.'

Waarom zou jij inzetten op streaming?

'Zoals gezegd omdat je via dit platform heel gericht je boodschap kunt overbrengen, met een strak omlijnde doelgroep, waarbij, als je het goed doet, door storytelling echt belevingsmarketing ontstaat. Maar ik denk niet in of-of, streaming is in mijn ogen een extra manier van bereik genereren. Bioscoop bezoek stijgt nog steeds, is echt een uitje, traditionele TV vervult ook nog een heel belangrijke rol, zeker bij het wat oudere publiek, mijn advies is dan ook altijd zet kanalen naast elkaar in, met verschillend doelen, maar ga ook zeker aan de slag met de streamers.'

Welke partijen zijn het belangrijkste op streaming gebied in Nederland?

'Het zal geen verassing zijn, maar Netflix, Videoland en Disney + zijn op dit moment de partijen die het meest aan de weg timmeren en het grootste marktaandeel hebben. Ik ben heel benieuwd wat de komst van Amazon naar de Nederlandse markt gaat doen met hun Prime Video kanaal , dat gaat verwacht ik wel voor wat beweging in de markt zorgen, en dat is een understatement.'

Wat kan Binge Talks betekenen voor geïnteresseerde adverteerders?

'Binge Talks heeft een heel brede doelgroep, oud en jong, film en serie liefhebbers, fans van BN'ers, en we hebben een hele duidelijke interactie met deze doelgroep doordat ze ook zelf bijdragen aan het programma.  Bedrijven kunnen bij ons op een natuurlijke manier hun product onder de aandacht brengen. Wel belangrijk dat "Film en Series" past bij het merk, het moet zoals gezegd geloofwaardig zijn maar is breder dan alleen M&M's, ook een horloge-, camera- of biermerk merk en bijvoorbeeld Mediamarkt of een credit card maatschappij passen prima bij ons.

Daarnaast adviseren we vanuit Star Gate Development bedrijven hoe om te gaan met het veranderende media landschap door lezingen en trainingen. Ook organiseren we film premières waar we bedrijven als exclusieve partner aan verbinden en meenemen in de communicatie omtrent de film release.'

Wat zijn je 3 favoriete streamingkanalen en waarom?

'Het ligt voor de hand om nu de streamers te noemen die iedereen ook thuis heeft, dus laat ik dat nou eens niet doen. Ik raad iedereen aan om ook eens naar Video on Demand bij Picl, Cinetree, IDFA of Shortcutz te kijken, dit zijn wellicht waar wat meer niche kanalen, maar hele mooie en integere platformen om je doelgroep te bereiken.'

tekst: Peter van Woensel Kooy
foto boven: Sanne Zöe Prins

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken