MonkeyTalk wil creativiteit opporren en aanwakkeren

MonkeyTalk wil creativiteit opporren en aanwakkeren
  • Media
  • 12 mrt 2021 @ 15:00
  • 13181 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInterview

'Of je nou een organisatie voorziet van een woest aantrekkelijke strategie met kloppend concept of een bokkige peuter iets leert. Je hebt overal creativiteit voor nodig', stelt Irene Koel die daarom MonkeyTalk lanceert. We spreken haar.

De gedachte is dat je in deze nieuwe podcast creatieve lesen krijgt van 'voorapers', die je eventueel kunt 'na apen'.

Initiator Irene Koel is 'geboren en getogen' bij bureau FHV BBDO. Ze startte er in 1988 als junior manus van alles ('strategie, account en creatief, dat kon toen nog in die tijd') en vertrok er in 2004 als partner. 'Hier heb ik het vak geleerd van de beste "voorapers" en leerde er alles leerde over toegepaste creativiteit en het bouwen van merken. Van typografie tot merkwaarden, van portfolio-bouw tot events. Hoe je een sterk merk bouwt heb ik daar geleerd en voorapers voor het leven ontmoet.'

Daarna ben je gaan ondernemen, toch?
'Ja. Eerst met het eigen bedrijf "Bloei", dat betrof geen communicatie. Ik ben overgestapt naar innovatie: naar product- en dienstontwikkeling. En nu al weer zeven jaar flink bezig met The Zooooo. The Zooooo is een netwerkorganisatie met een roedeltje voorapers opgezet door mij. Wij organiseren ons rondom projecten die altijd gaan over vernieuwing, nieuwe strategie, nieuwe marketingconcepten, product/dienst-ontwikkeling voor waardevolle, betekenisvolle groei. MonkeyDo, een innovatie-spelprogramma, is een van onze diensten. Daarnaast geef ik les op de Design Academy, word ik geboekt als spreker over creativiteit en innovatie, ben ik betrokken als ondernemer en investeerder bij een aantal sociale ondernemingen zoals Oopoeh (opa’s en oma’s passen op een huisdier, red.) en A Beautiful story (fairtrade sierraden/lifestyle producten, red.). Daarnaast ben ik expert bij Women on Wings. Dat is een pro bono business consultancy in India: we willen een miljoen banen creëren voor vrouwen, we zitten nu op 280.000.'

Aardig lijstje. En nu is er dus MonkeyTalk, nieuw medium voor het aanwakkeren van creativiteit. Sinds wanneer?
'MonkeyTalk is eind januari 2021 gestart, dit is aflevering 4.'

Waarom heb je dit opgericht?
'Omdat ik het echt heel belangrijk vind dat mensen hun creativiteit opporren en aanwakkeren, juist in deze tijd. Als je namelijk vanuit een creatieve houding je (werk)leven aanpakt, maakt je dat niet alleen gelukkiger, je wordt durfalleriger en je zal waardevoller zijn. Doelgroep is de werkende mens, die hou ik in gedachten bij het maken van de podcast, van 25 tot 75.'

Wat heb je er aan als marketeer (onze doelgroep)?
'Als er één doelgroep is die creativiteit nodig heeft, is het de marketeer. Creativiteit is een cruciaal onderdeel van haar/zijn skillset. Wil je als marketeer succesvol zijn, dan moet je ook creatief zijn. Succesvolle marketeers zijn creatief. En dat talent moet je trainen.'

Meer weten over toekomstige programma's, gasten en om eerdere MonkeyTalks terug te luisteren klik hier. Beluister de verse podcast met topcreatief Barbara Tammes hieronder.


Irene Koel, founder MonkeyTalk

 

 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken