Kijkcijfers april: weinig verschuivingen, publieke omroep grootste aandeel
- Media
- 9 mei 2023 @ 08:35
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 9 mei 2023 @ 08:35
- Michiel van Zaane
De totale tijd die voor het televisiescherm wordt doorgebracht was 178 minuten over de gehele dag in april 2023. In april 2023 bedroeg de gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag 134 minuten. In april 2022 was dit 137 minuten. Dat blijkt uit cijfers van de SKO.
De schermtijd bestaat uit de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken) én de tijd die besteed is aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het televisiescherm.
Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.
De publieke omroepen behaalden in april 2023 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 33,7%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 23,9% en de Talpa Network zenders 17,9%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 34,5%, de zenders van RTL Nederland 27,5% en de Talpa Network zenders 20,1%.
Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder.
Marktaandelen 2021 en 2022, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder.
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door De Passion op NPO1 op 6 april. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 2,9 miljoen kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,3 miljoen.
Uitgesteld kijken
Er werd in april gemiddeld 32 minuten per dag uitgesteld gekeken. In april 2022 was dit 30 minuten. Het programma Even tot hier van 22 april op NPO1 had met 1.383.000 kijkers gemiddeld de meeste ‘terugkijkers’.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- kijkcijfers
- uitgesteld kijken
- SBS
- RTL
- publieke omroep
- televisie
- video on demand
- NPO
- Talpa
- sko
- schermtijd
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
- [column] Quiet culture Waarom Gen Z voor rust en regie gaat
Laatste Nieuws
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

