OOH-markt plust 13% in Q2/24 - digitaal plust 30%

- Media
- 29 jul 2024 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OutdoorMarketing
- 29 jul 2024 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
De Out of Home-markt (OOH) is in het tweede kwartaal 13% gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op bijna € 75 miljoen tegen € 66 miljoen in Q2 2023. De groei van de markt komt geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame.
Die bedroeg maar liefst 30% in het tweede kwartaal van dit jaar.
De bestedingen aan OOH worden verdeeld naar ‘traditioneel’ en ‘digitaal’. In het tweede kwartaal is het aandeel van digitaal gegroeid naar 60%. Nog niet eerder was dit aandeel zo groot. Binnen digitaal wordt 26% op basis van programmatic ingekocht. De bestedingen aan traditioneel lieten in Q2 2024 een daling van 5% zien ten opzichte het tweede kwartaal in 2023. Dit heeft deels te maken met het tijdelijk uit de markt halen van een groot aantal RET-vlakken in april als gevolg van een overgangssituatie van de concessie in Rotterdam.
Omzet OOH Q2 2023/2024 naar traditioneel en digitaal (€ miljoen)
[-5%] [30%]
Bron: Outreach
De halfjaarcijfers geven een vergelijkbaar beeld. De totale groei van de markt is 12% ten opzichte van de eerste helft in 2023 en digitaal loopt met +26% voorop als het gaat om omzetgroei. Op basis van de halfjaarcijfers komt de prognose voor heel 2024 uit op ruim € 300 miljoen.
Omzet OOH eerste helft 2020-2024 naar traditioneel en digitaal (€ miljoen)
Bron: Outreach
De data van Nielsen op basis van bruto bestedingen laat zien dat Unilever in de eerste helft van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder is, gevolgd door Albert Heijn en Lidl. Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21% op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12%.
(PvWK | beeld: Bram Naus / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes