NMO breidt meting uitgesteld kijken uit naar 27 dagen

- Media
- 21 jan 2025 @ 08:27
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 21 jan 2025 @ 08:27
- Kel Koenen
Vanaf 27 januari 2025 introduceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) een aanpassing in de kijkcijfersmeting. Voor het eerst wordt het mogelijk om uitgesteld kijken (UGK) tot en met 27 dagen na uitzenddag te meten en te rapporteren.
Deze uitbreiding, uitgevoerd door Kantar Media, is een grote stap in het NMO Kijkonderzoek. Tot nu toe werden alleen kijkcijfers van live-uitzendingen en UGK tot zes dagen na uitzenddag meegenomen.
Hoewel de officiële kijkcijfers gebaseerd blijven op live kijken en UGK tot zes dagen, biedt de verlengde meetperiode waardevolle inzichten. Vooral programmamakers en producenten kunnen hiermee beter inspelen op het veranderende kijkgedrag van specifieke doelgroepen, zoals jongeren en kinderen.
In 2024 werd gemiddeld 31 minuten per dag uitgesteld gekeken binnen de eerste zes dagen na uitzending, goed voor 24% van de totale kijktijd. Op basis van testdata verwacht NMO dat UGK 7-27 slechts enkele minuten aan de kijktijd zal toevoegen, maar het aandeel UGK 7-27 is relatief groot bij genres zoals fictie, muziek & dans en amusement.
De nieuwe data kunnen worden geanalyseerd met bestaande softwaretools, al zullen niet alle systemen vanaf de introductie direct volledig operationeel zijn. NMO verwacht dat alle tools eind februari 2025 geschikt zijn voor analyses van UGK 7-27.
Patricia Sonius, directeur onderzoek bij NMO, benadrukt het belang van deze ontwikkeling: ‘We werken continu aan optimalisaties in onze bereiksonderzoeken. De verruiming van het window om UGK te meten is een innovatie in het NMO Kijkonderzoek die aansluit bij veranderend kijkgedrag.’
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes