[audioblog] Podcasts populair tijdens coronacrisis

[audioblog] Podcasts populair tijdens coronacrisis
  • Media
  • 31 mrt 2020 @ 08:00
  • Link
  • Marvin Jacobs
    Marvin Jacobs

    Creative Director
    Airborne
  • Podcast

Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals Rituals en KLM. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.

Het effect van corona op podcasts

De coronacrisis is onbedoeld een testcase op heel veel verschillende fronten - van thuiswerken tot online events. Dat geldt ook voor de podcast: hoe wordt het medium gebruikt onder deze, nog nooit eerder vertoonde, omstandigheden? Het Amerikaanse Podtrac hield het nauwgezet bij: het normaal gesproken populaire genre true crime liep flink terug, want ja - wie heeft er nu behoefte aan het ontrafelen van vermissingszaken of moordmysteries? Uiteraard scoren nieuwspodcasts bovengemiddeld goed - ook in Nederland duidelijk te zien. Overal ter wereld worden verder specifieke corona-podcasts gelanceerd, zoals de populaire De BOOS AntiCoronaDepressiePodcast in Nederland. Het internationale podcast-platform Acast zag ondertussen wereldwijd een groei in luisteraars. Wel wordt er op andere momenten geluisterd, nu iedereen verplicht thuis zit en niet meer hoeft te forenzen - tja… weet je nog? Volgens onderzoek van AdAlliance is de tijd die we in Nederland besteden aan podcasts en streaming audio in totaal met 11 procent toegenomen.

Corona opsporen met voice

De Corona Voice Detect bewijst hoe waardevol voice-technologie kan zijn. Voca.ai, een Amerikaanse voice-ontwikkelaar, werkt samen met Carnegie Mellon University aan een toepassing die aan het stemgeluid van iemand kan horen of er sprake is van een coronabesmetting.

Voca.ai werkt samen met Carnegie Mellon University aan een toepassing die aan het stemgeluid van iemand kan horen of er sprake is van een coronabesmetting

Daarvoor vragen zij nu mensen van over de hele wereld - besmet en niet-besmet - opnames van hun stem in te sturen. Met onder meer AI en voice-technologie gaan ze vervolgens op zoek naar patronen om daarmee in een vroeg stadium van besmetting mensen te kunnen waarschuwen.

100 miljoen maandelijkse podcastluisteraars in de VS

Afgelopen maand verscheen ook het jaarlijkse The Infinite Dial, een gezaghebbend onderzoek naar Amerikaans mediagebruik en een goede voorspeller van hoe de Nederlandse markt zich zal ontwikkelen. De podcast is in de VS een massamedium dat elk jaar opnieuw een groter deel van de bevolking maandelijks bereikt. Dit jaar werd de magische grens van 100 miljoen luisteraars gepasseerd, ongeveer een derde van de bevolking. In de leeftijdsgroep 12-34 jaar luistert de helft structureel naar podcasts.

Nederlandse smart home-markt 2,5 miljard euro

Uit het laatste onderzoek blijkt dat Nederlandse huishoudens fors aan het investeren zijn in slimme toepassingen voor in huis: de totale smart home markt is met 800 miljoen euro gegroeid, tot in totaal 2,5 miljard euro. En daarmee raakt ook voice-technologie steeds meer ingeburgerd in het dagelijks gebruik: in ongeveer 1 op de 5 woonkamers staat een smart speaker.

Google Podcast op iOS

Vorige maand schreef ik al op deze plek hoe Google podcasts vindbaar probeert te maken om zo het aantal luisteraars wereldwijd te verdubbelen. Laatste wapenfeit binnen deze missie: de app Google Podcasts is er nu ook voor iOS.

Case van de maand: The Art of Sleep
Samen met Rituals ontwikkelde ik vanuit Airborne de podcast The Art of Sleep. Deze maand bracht Rituals een nieuwe productlijn uit, The Ritual of Jing. Slaap en relaxen staan hierbij centraal. Om een inhoudelijke laag aan deze lijn toe te voegen, werd een podcast ontwikkeld waarin internationaal gezaghebbende slaapexperts hun inzichten delen. Als internationaal merk wilde Rituals de podcast ook toegankelijk maken voor luisteraars binnen de belangrijkste Europese markten. Daarom wordt de Engelse basisversie vertaald aangeboden in vier andere talen, waaronder Nederlands. En dat is voor een branded podcast nog nooit eerder gedaan.

Marvin Jacobs

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken