Biografie Marvin Jacobs is creative director bij Airborne, het audio agency dat verbonden is aan het Utrechtse Born05. Airborne richt zich specifiek op audio, zoals voice driven content voor smart speakers en vooral podcasts. Vanaf januari 2020 blogt hij maandelijks voor MarketingTribune. Hij schrijft voor verschillende vakmedia, bijvoorbeeld als Professor Podcast voor Linda.nl. Hij is ook de man achter de The Journey voor KLM, de campagne die nationaal en internationaal veel awards in de wacht heeft gesleept. In 2019 werd hij tijdens de Grand Prix Content Marketing uitgeroepen tot Content Marketeer van het Jaar. Voor MarketingTribune schrijft hij over (inter)nationale ontwikkelingen op het gebied van podcasts. Daarnaast zal hij verwijzen naar interessante cases en goede vakinhoudelijke podcasts waar je als marketeer je voordeel mee kunt doen.
Marvin Jacobs

![[column] Wat betekent AI voor podcasts?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat betekent AI voor podcasts?
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne. Voor MarketingTribune houdt hij de ontwikkelingen in het audiolandschap bij. In zijn nieuwe column vraagt hij zich af wat de consequenties van AI zullen zijn en neemt gelijk de proef op de som door verschillende tools toe te passen.
![[column] Waar zijn de blockbusterpodcasts gebleven?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waar zijn de blockbusterpodcasts gebleven?
Het ontbreken van een blockbusterpodcast duidt op een stormachtige groei van het medium.
![[column] Hoe blijf je overeind in de 'attention economy'?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe blijf je overeind in de 'attention economy'?
Nu voor de meesten de zomervakantie op z'n einde loopt, verschijnt 2023 aan de horizon en staan de komende maanden in het teken van jaarplannen maken. Wat zijn ontwikkelingen om rekening mee te houden? Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en zet 7 belangrijke trends op een rij, waarbij digital audio uiteraard onmisbaar is.
![[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Betalen voor podcasts wordt de norm, maar wat zijn de gevolgen?
Marvin Jacobs van audio agency Airborne schrijft regelmatig voor MarketingTribune over het audiolandschap. De komst van het Deense Podimo op de Nederlandse markt gaat veel veranderen, volgens hem. Hij signaleert 8 belangrijke ontwikkelingen.
![[column] Dit zijn de 5 belangrijkste audiotrends voor 2022](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dit zijn de 5 belangrijkste audiotrends voor 2022
Marvin Jacobs is creative director bij audio agency Airborne, waar hij onder meer podcasts ontwikkelt voor merken als ANWB, Rituals en Randstad. Voor MarketingTribune kijkt hij vooruit naar 2022: wat gaat er binnen de wereld van audio komend jaar gebeuren?
![[column] Netflix laat zien hoe je een merk bouwt met tijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Netflix laat zien hoe je een merk bouwt met tijd
Netflix breidt zijn dienstverlening uit naar podcasts en gaming. Een verrassende stap voor een videostreamingservice. Althans, zo lijkt het. Marvin Jacobs, Creative Director van audio agency Airborne, bepleit dat het een logische strategie is - iets waarvan ook andere merken kunnen leren.
![[column] Einde van het push-tijdperk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Einde van het push-tijdperk
Bij Spotify en Apple zullen luisteraars steeds vaker moeten gaan betalen voor podcasts, zo kondigden beide partijen deze maand aan. Marvin Jacobs, Creative Director bij audio agency Airborne, stelt dat de podcast daarmee een belangrijke nieuwe fase in gaat. Dit past bovendien in een veel bredere ontwikkeling die vooral merken voor grote, nieuwe uitdagingen plaatst.
![[column] 7 aanjagers voor de audiorevolutie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] 7 aanjagers voor de audiorevolutie
In ons dagelijkse mediadieet groeit luisteren het hardst. Of dat nu muziek is via streaming services, podcast of Clubhouse: we brengen een steeds groter deel van de dag door met een koptelefoon op of de speakers aan. Maar waar komt die verandering van ons luistergedrag vandaan? Marvin Jacobs, Creative Director bij audio agency Airborne, ziet 7 aanjagers die van invloed zijn.
![[column] Hoe Clubhouse het audiolandschap op scherp zet](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe Clubhouse het audiolandschap op scherp zet
Wat betekent Clubhouse voor het audiolandschap? Gaat deze nieuwe social audio-app de manier veranderen waarop we luisteren? En wat zijn de gevolgen voor andere vormen van audio, zoals podcasts? Marvin Jacobs ziet duidelijk de nieuwe contouren van het snel veranderende audiodomein.
![[audioblog] 2021: Luisteren wordt het nieuwe kijken](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] 2021: Luisteren wordt het nieuwe kijken
Marvin Jacobs is creative director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals ANWB en Velux. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel groeiende audiodomein - binnen en buiten Nederland. In deze eerste bijdrage van 2021 blikt hij vooruit: wat kunnen we komend jaar verwachten?
![[audioblog] De opkomst van social audio](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] De opkomst van social audio
Marvin Jacobs is creative director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals ANWB en Rituals. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel groeiende audiodomein - binnen en buiten Nederland.
![[audioblog] BMW verkent grenzen audio-entertainment](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] BMW verkent grenzen audio-entertainment
Marvin Jacobs is creative director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals de BankGiro Loterij en Rituals. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel groeiend audiodomein - binnen en buiten Nederland.
![[audioblog] Groeiend aantal platforms aast op de luisteraar](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] Groeiend aantal platforms aast op de luisteraar
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals ANWB en Rituals. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel groeiend audiodomein - binnen en buiten Nederland.
![[audioblog] Terugpraten tegen je podcast](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] Terugpraten tegen je podcast
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals Rituals en ANWB. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.
![[audioblog] Hoe audio steeds meer omarmd wordt](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] Hoe audio steeds meer omarmd wordt
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals Rituals en ANWB. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.
![[audioblog] Nederlandse start-ups willen audiolandschap veranderen](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] Nederlandse start-ups willen audiolandschap veranderen
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals Rituals en ANWB. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.
![[audioblog] Podcast blijft geliefd bij adverteerders](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] Podcast blijft geliefd bij adverteerders
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals Rituals en ANWB. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.
![[audioblog] Podcasts populair tijdens coronacrisis](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] Podcasts populair tijdens coronacrisis
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals Rituals en KLM. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.
![[audioblog] Hoe Google podcasts vindbaar maakt](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] Hoe Google podcasts vindbaar maakt
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals KLM en het Rijksmuseum. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.
![[audioblog] Hoe televisie de podcast omarmt](/templates/img/lazyload.gif)
[audioblog] Hoe televisie de podcast omarmt
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken zoals KLM en het Rijksmuseum. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.

Leren van podcast S-Town
S-Town is de meest succesvolle podcast ooit. De 7-delige serie verscheen op 31 maart en is sindsdien ruim 40 miljoen keer gedownload. Bijzonder, als je het mij vraagt. Het team achter S-Town maakt het luisteraars namelijk niet makkelijk. Dat blijkt al meteen bij het begin. Een citaat uit de openingscène: 'I'm told fixing an old clock can be maddening. You're constantly wondering if you've just spent hours going down a path that will likely take you nowhere.'
- AlgemeenNieuws 'Wetenschapscommunicatie richt zich...Nieuws Freshworks benoemt Mika Yamamoto tot...Nieuws [onderzoek] Nederlander verkiest...Nieuws Cultuurclub De Kring zet deur op een...Nieuws Carhartt werkkleding geeft een...Nieuws Amsterdam Museum rondt rebranding af
- B2BNieuws CreativeNL en New Dutch Wave ook in...Nieuws Global Marketing Index 2023:...Nieuws Minder zorgverzekerden kiezen...Weblog Column De mythe van excellentie Nieuws CMO Barometer 2024: Synergie tussen...Nieuws Charida Dorder wint PIM Marketing...
- BureausNieuws Winnaarsoverzicht Epica 2023 -...Nieuws Gospooky voegt twee nieuwe Creative...Nieuws Bar-le-Duc kiest voor Crocodile AgencyNieuws Sportcontentbureau Box to Box breidt...Nieuws Kruidvat kerstcampagne: inzamelen...Nieuws [live] Nederland wint Grand Prix bij...
- ContentmarketingNieuws Wendy Multimedia ontdekt de wereld...Weblog [Marketing the Rainbow #47]...Nieuws Prachtig tweeluik Hema: Ook Takkie...Nieuws Nieuw podcastseizoen de Baak met...Nieuws Visit Wadden verloot een zeehondNieuws [CS18] 12 december: twee online...
- DesignWeblog [column] De oneindige cirkel van OdidoWeblog [column] Is Tesla nog in te halen? Nieuws Mazda: 'Epic drive is perfect om...Nieuws Zweedse Conversionista sluit zich...Weblog Column Made in GermanyNieuws Floris van Bommel en brandweer...
- Food en RetailWeblog [column] Pinkwashing: maak...Nieuws Booking.com en UNWTO lanceren online...Nieuws Cirkel is verbindende vorm in Kerst...Nieuws Station Amsterdam Centraal heeft...Nieuws Nieuwjaarsduik 2024: Erwtensoep en...Nieuws 9 gemeenten krijgen geld...
- MediaNieuws Kijktijd lineaire TV neemt af,...Nieuws Van Nieuwkerk tekent vierjarig...Nieuws Leestrends 2023: financiën,...Nieuws DPG Media en Ringier Sports Media...Nieuws Column Top 5-TikTok-trends:...Nieuws Magna ad-spend forecast: digitale...
- Online MarketingNieuws Beeldmakers dagvaarden Meta vanwege...Nieuws TikTok en Ticketmaster werken samen...Nieuws Vodafone Business opent Shared Shop...Nieuws Eneco en Omoda winnen DDMA Customer...Nieuws Spotler Group neemt Buckles overNieuws [onderzoek] 20 procent jongeren...
- SponsoringNieuws Bristol's 'In my Shoes'-sokken vóór...Nieuws EasyToys en Vandaag Inside...Nieuws Unilever pakt met partners...Nieuws Mitsubishi Motors tot en met 2026...Nieuws KNSB en TIG Sports verlengen...Nieuws Nivea en COC ondersteunen Paarse...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Kijktijd lineaire TV neemt af,... 08-12-2023
- Van Nieuwkerk tekent vierjarig... 08-12-2023
- Leestrends 2023: financiën,... 08-12-2023
- DPG Media en Ringier Sports Media... 08-12-2023
- Column Top 5-TikTok-trends:... 08-12-2023
- Magna ad-spend forecast: digitale... 07-12-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- Toon alle events »