[audioblog] Nederlandse start-ups willen audiolandschap veranderen
- Media
- 28 mei 2020 @ 08:01
- Link
-
Marvin Jacobs
Creative Director
Airborne - Podcast
- 28 mei 2020 @ 08:01
- Marvin Jacobs
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals Rituals en ANWB. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.
Nieuw podcastlabel
Deze maand is het nieuwe Nederlandse podcastlabel Topcast Media gestart. Het nieuwe bedrijf heeft de ambitie om een portfolio op te bouwen met podcasts en zo het Nederlandse audiolandschap te transformeren. Creatief directeur is Jan-Willem Engelen, voormalig zendermanager van NPO Radio 2 en 5. De twee medeoprichters, Freek Heinen en Stan Steeghs, zijn beiden afkomstig uit de muziekindustrie. Het model van platenlabels willen zij ook gaan hanteren voor podcasts, waarbij Topcast voor podcastmakers samenwerkingsdeals sluit met bijvoorbeeld streamingplatformen zoals Spotify. Op dit moment zijn er nog geen titels gelanceerd.
Social netwerk voor audio
Een socialmediaplatform dat zich exclusief op audio richt, dat bestond nog niet. Het Nederlandse Blip is met een eerste groep gebruikers gestart om het ontwikkelde platform te testen. Het idee is dat je audio met een maximale duur van 200 seconden deelt met anderen. Als gebruiker kun je vervolgens naar een feed luisteren dat Blip zelf omschrijft als een persoonlijk radiostation.
Joe Rogan exclusief op Spotify
Podcastmaker Joe Rogan heeft een exclusieve deal gesloten met Spotify. En dat is groot nieuws omdat Rogan al zo’n 10 jaar een van ’s werelds meest populaire podcasts maakt met maandelijks zo’n 190 miljoen downloads. The Joe Rogan Experience, zoals de podcast heet, bestaat uit urenlange conversaties met gezaghebbende interviewkandidaten. Deze deal maakt (opnieuw) duidelijk hoe Spotify werkt aan het veroveren van marktaandeel binnen het podcastdomein: naar verluidt is met de deal 100 miljoen dollar gemoeid. Nadat het nieuws naar buiten kwam, ging het aandeel Spotify met bijna 8 procent omhoog.
Nederlandse podcasts internationaal gelauwerd
Podcastmaker Lex Noteboom debuteerde in 2019 met de Engelstalige fictiepodcast The Deca Tapes. Een indrukwekkend project, te meer omdat hij de achtdelige reeks grotendeels in zijn eentje op zijn slaapkamer tot stand wist te brengen, naast zijn baan als merkstrateeg. Het leverde hem deze maand een nominatie bij de Webby Awards op.
KLM-podcast The Journey (waar ik als Creative Director aan verbonden ben) werd bekroond bij de 42e editie van The Caples Awards, een internationale award waar ’s werelds meest creatieve en effectieve werk wordt bekroond door een internationaal gezelschap van creative directors.
Nieuws om naar te luisteren
Apple News+ is een dienst waarmee je losse artikelen kunt lezen - nog niet in Nederland beschikbaar, maar wij kunnen uit de voeten met Blendle. Apple is bezig om de app uit te breiden door deze ‘screen content’ om te zetten naar audio, zodat je je favoriete artikelen ook kunt beluisteren (meer bij Digiday). Het past allemaal bij de bredere tendens waarbij we liever luisteren naar content dan turen naar een schermpje: Google, Amazon en Spotify brachten al eerder toepassingen uit waarbij je kon luisteren naar nieuwsartikelen. En The New York Times, toch zo’n beetje ’s werelds meest innovatieve uitgever, nam onlangs de start-up Audm over, die zich heeft gespecialiseerd in het omzetten van (lange) artikelen naar audio.
Case van de maand: Topstukken
De coronacrisis raakt de culturele sector hard. Musea en andere culturele instellingen moesten maanden langen verplicht de deuren sluiten en mogen vanaf 1 juni slechts mondjesmaat bezoekers ontvangen. De BankGiro Loterij ondersteunt al decennia structureel culturele organisaties in Nederland en wilde de sector tijdens deze crisis een extra steuntje in de rug te geven. Vanuit Airborne ontwikkelden we samen met de BankGiro Loterij de podcast ‘Topstukken’. Hierin ondervraagt Albert Verlinde, ambassadeur van de loterij, experts van musea naar hun favoriete topstuk. Onder meer de T-rex van Naturalis en Het Melkmeisje van het Rijksmuseum (beeld met dank aan Rijksmuseum Amsterdam) komen voorbij. Luister naar deze laatstgenoemde aflevering:
Abonneer je op de Audioblog-afspeellijst
In deze blog komen veel titels van podcasts voorbij: belangrijke marktontwikkelingen, inspirerende cases en opmerkelijke producties. Vanaf nu vind je dit allemaal in een handige Spotify-afspeellijst: blijf up-to-date en abonneer je (kosteloos). Abonneren op de afspeellijst
-
Marvin Jacobs
- Werkt bij: Airborne
- Functie: Creative Director
- Website:https://airborne.audio/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing