[audioblog] Podcast blijft geliefd bij adverteerders

[audioblog] Podcast blijft geliefd bij adverteerders
  • Media
  • 30 apr 2020 @ 08:00
  • 23391 x gelezen
  • Link
  • Marvin Jacobs
    Marvin Jacobs

    Creative Director
    Airborne
  • Podcast

Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals Rituals en ANWB. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.

Welk effect heeft de coronacrisis op de podcast? Vorige maand berichtte ik op deze plek dat podcasts populair blijven, ook zonder woon-werkverkeer. Dat is nog steeds het geval, blijkt uit verschillende onderzoeken in binnen- en buitenland. Wel verandert de manier van luisteren: dat gebeurt bijvoorbeeld vaker via de laptop of smartspeaker en populaire tijdstippen worden veel meer uitgesmeerd over de hele dag.

Adverteerders en podcasts

Ook bij adverteerders blijft het medium in het vizier. De collega’s van Digiday maakten een rondje langs de grote internationale netwerken en concludeerden dat de afgelopen periode de advertentie-inkomsten waren gegroeid. Eén van de redenen daarvoor is dat de inhoud van podcastadvertenties - vergeleken met bijvoorbeeld video - relatief snel en eenvoudig is aan te passen, om zo aan te sluiten bij de huidige omstandigheden. 
Magellan, een bedrijf dat podcastnetwerken helpt met het effectief inzetten van advertenties, houdt via een blog nauwgezet bij welke sectoren meer of minder zijn gaan adverteren sinds de crisis. De uitkomsten laten zich raden: de reissector en partijen met live entertainment trokken zich terug, merken van huishoudelijke producten en online entertainment adverteerden meer. Een sector die ten opzichte van het pre-coronatijdperk de uitgaven bijna verdubbelde: drankmerken. 

Meer dan 1 miljoen podcasts

Podcast veroveren (nog altijd) de wereld. En in dat kader worden er steeds weer nieuwe mijlpalen bereikt. De laatste: op dit moment zijn er wereldwijd meer dan 1 miljoen podcasts beschikbaar via Apple Podcasts. 

Stroomversnelling voice-technologie 

De ontwikkeling van voice-technologie kan door de coronacrisis in een flinke stroomversnelling komen. In de eerste plaats omdat smartspeakers veel meer gebruikt worden, nu een groot deel van de wereld aan huis is gebonden. Maar Jon Stine van het Open Voice Network ziet nog veel mogelijkheden. In een LinkedIn-artikel zet hij uiteen hoe voice-technolgie in China heeft bijgedragen aan de strijd tegen het coronavirus. Bijvoorbeeld slimme chatbots die in no-time grote groepen mensen kunnen bereiken om ze te informeren, dan wel te ondervragen.

Wie durft er straks nog het knopje van de lift in te drukken? 

En op al die plekken waar aanraking een rol speelt, kan voice een belangrijke rol spelen: want wie durft er straks nog het knopje van de lift in te drukken? 

Een voice assistant die je écht begrijpt

Met het oprukken van voice assistants zoals Siri en Google Assistant is er een nieuwe ergernis ontstaan: je assistent begrijpt je niet. Met als gevolg dat je een antwoord krijgt waar je niet op zit te wachten. Onderzoekers van het Human-Computer Interaction Institute van Carnegie Mellon University werken aan een toepassing voor de smartphone die dat moet gaan voorkomen: WorldGaze. Het maakt gebruik van de voor- en achtercamera van de smartphone en krijgt op die manier relevante context. Zoals de mimiek van de gebruiker en de locatie waar hij of zich bevindt. Meer bij TechCrunch.

Case van de maand: De Buitendienst
Afgelopen maand ontwikkelde ik vanuit van Airborne het podcastformat ‘De Buitendienst’ voor ANWB. Het idee ontstond toen iedereen in Nederland werd opgeroepen om zoveel mogelijk binnen te blijven - en dus ook natuurgebieden te mijden. Zeker met fijn lenteweer een moeilijke opgave. ‘De Buitendienst’ brengt de natuur naar binnen: de afleveringen van de podcast bestaan uit 1 uur durende soundscapes, met niets anders dan de natuurgeluiden van een specifieke plek in Nederland, zoals de Veluwe of de Boschplaat van Terschelling. Van de zesdelige podcast verschijnt tot half mei wekelijks een nieuwe aflevering. Sinds de lancering is ‘De Buitendienst’ de best beluisterde podcast in de categorie Reizen.



Marvin Jacobs

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken