[audioblog] De opkomst van social audio

[audioblog] De opkomst van social audio
  • Media
  • 1 dec 2020 @ 08:00
  • Link
  • Marvin Jacobs
    Marvin Jacobs

    Creative Director
    Airborne
  • Podcast

Marvin Jacobs is creative director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals ANWB en Rituals. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel groeiende audiodomein - binnen en buiten Nederland.

Audio verschuift van 'nice to have' naar 'need to have'

Binnen het medialandschap is het hoekje 'audio' een van de meest opwindende domeinen van dit moment. Als iemand die zich er fulltime mee bezighoudt, ben ik wellicht wat bevooroordeeld, maar het is écht zo. Audio bevindt zich in de fase waarbij start-ups en gevestigde partijen op allerlei manieren experimenteren met nieuwe technologie, content en verdienmodellen.
Aan de bedrijfsmatige kant zie je de ene overname na de andere. Vooral een partij als Spotify investeert honderden miljoenen om een positie als marktleider binnen het podcastdomein veilig te stellen. In 2019 verraste het door Gimlet Media over te nemen voor 230 miljoen dollar. De laatste geruchten gaan over de overname van hostingpartij Megaphone door Spotify, voor een bedrag van 235 miljoen dollar. Vooral een interessante partij vanwege de 'streaming ad insertion'-technologie.
Het domein audio is een speelveld dat volop in beweging is, waar regels of vaste standaarden nog ontbreken. Naast overnames, leidt dat ook tot een bijna permanente stroom aan creatieve en verrassende initiatieven. die ik op deze plek maandelijks zoveel probeer bij te houden. Het wordt de komend tijd interessant om te zien wat uiteindelijk overleeft en wat komt bovendrijven, maar één trend tekent zich nu al duidelijk af: audio verschuift van 'nice to have' naar ee 'need to have'. Of je uitgever, merk of platform bent, audio zal een plek in je merk- of communicatiestrategie moeten krijgen.

Sociale audio

Zoals bij elke nieuwe technologie zijn er ook altijd partijen die zonder bagage uit het verleden kunnen inspelen op actuele ontwikkelingen. Neem het grote aantal 'audio first'-platformen, die door de coronacrisis nog een extra zetje in de rug krijgen. Het vele thuiswerken, de enorme hoeveelheid schermtijd en het tekort aan menselijk contact doen ons verlangen naar een andere vorm van mediaconsumptie: intiemer, menselijker en iets waarbij je niet naar een scherm hoeft te kijken. Een groot aantal social audio-apps biedt gebruikers de mogelijkheid gesproken boodschappen met een netwerk te delen.
Eerder dit jaar ontstond er een hype rond de app Clubhouse, waarmee je binnen 'spaces' kunt praten met anderen - een soort babbelbox van lang, lang geleden. Met een app als Cappuccino kun je social audioposts ('Beans') delen. Voor wie het sociale verkeer op de werkvloer mist, is er het soortgelijke Watercooler. En zo zijn er nog talloze andere voorbeelden te vinden, allemaal met een nieuwe specifieke invalshoek. Het heeft Twitter inmiddels geïnspireerd om later dit jaar ook 'voice rooms' aan het platform toe te voegen, zo weet het goed ingevoerde The Verge.
Dan is er nog Vurbl, dat deze maand werd gelanceerd en de ambitie heeft om de YouTube van audio te worden. Als gebruiker kun je er je eigen audiocontent uploaden en je kunt de content van anderen beluisteren - en ook gewoon podcasts trouwens. Vurbl zegt de manier waarop audio wordt verspreid en hoe we ernaar luisteren radicaal te veranderen. En het begin is veelbelovend: het platform ziet er doordacht uit en investeerders staan te trappelen.

Netflix om naar te luisteren

Dat je audio anno 2020 ergens een plek móét geven in je strategie of dienstverlening is een inzicht dat Netflix al een tijdje heeft. Zo brengt het tegenwoordig tegelijk met grote series bijna altijd een begeleidende podcast uit - neem bijvoorbeeld The Crown, waarvan net laatste seizoen is verschenen als serie én podcast. De volgende stap is voor een videostreamingservice nog opmerkelijker: series en films aanbieden in de vorm van audio. Zonder beeld dus. Nog niet officieel aangekondigd, maar developers hebben daarvan duidelijke aanwijzingen gevonden. Meer bij Protocol.

Menselijke kunstmatige stem

Met AI is het inmiddels vrij eenvoudig om synthetische mensen te creëren (kijk voor een spoedcursus vooral nog even de laatste uitzending van Zondag met Lubach. Dat geldt ook voor stemmen. Nu kennen we al langer synthetische stemmen, zoals Siri of Google Assistant, maar echt menselijk wil het meestal (nog) niet worden. BBC heeft een volgende stap gezet door een stem te ontwikkelen samen met Microsoft die vrijwel niet van een echte mensenstem te onderscheiden is. Denk aan intonatie en de manier waarop de klemtoon wordt gelegd. BBC gebruikt de stem in eerste instantie als service voor wie liever niet een artikel leest, maar beluistert, maar de toekomstige mogelijkheden zijn natuurlijk ongekend, want hiermee is het niet meer nodig om elke keer het complete productieproces (script, opname, edit) te doorlopen. Een aanpassing doen in de tekst is genoeg, de synthetische stem doet de rest. Zo kun je een aflevering van een nieuwspodcast snel updaten als de actualiteit verandert - en dat is vast nog maar het begin.

 

Abonneer je op de Audioblog-afspeellijst

In deze blog komen veel titels van podcasts voorbij: belangrijke marktontwikkelingen, inspirerende cases en opmerkelijke producties. Je vindt het allemaal in een handige Spotify-afspeellijst, waar je je kosteloos op kunt abonneren.

 

Marvin Jacobs

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken