[audioblog] Terugpraten tegen je podcast

[audioblog] Terugpraten tegen je podcast
  • Media
  • 27 aug 2020 @ 08:00
  • 11921 x gelezen
  • Link
  • Marvin Jacobs
    Marvin Jacobs

    Creative Director
    Airborne
  • Podcast

Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne en ontwikkelt onder meer podcasts in opdracht van organisaties en merken, zoals Rituals en ANWB. Voor MarketingTribune bericht hij maandelijks over de belangrijkste ontwikkelingen binnen het snel uitdijende audiodomein - binnen en buiten Nederland.

Interactieve audio op komst

Podcasts zijn fantastisch om naar te luisteren, maar niet erg interactief, op de pauze- en volumeknop na. Het Amerikaanse audiostreamingplatform Pandora experimenteert sinds kort met interactieve voice-advertenties op het platform. Het idee is simpel: tijdens het horen van een advertentie kun je met ‘yes’ aangeven dat je meer wil weten over het geadverteerde product. Spotify voert al sinds vorig jaar op kleine schaal tests uit met interactieve en voicegestuurde advertenties. Met deze eerste experimenten ligt het in de lijn der verwachting dat we in de nabije toekomst steeds vaker gaan terugpraten tegen podcasts. Meer bij The Verge.



Groei podcastadvertenties

Door de coronacrisis lopen advertentiebestedingen vrijwel bij elk medium wereldwijd terug: Mediabureau Zenith voorspelde vorige maand een daling van 9,1 procent in 2020. Het enige medium dat vooralsnog niet getroffen wordt, is de podcast. Van het IAB (Interactive Advertising Bureau) verscheen deze maand het jaarlijkse onderzoek naar de Amerikaanse podcastmarkt: in 2020 nemen de advertentiebestedingen binnen podcasts toe met 15 procent (tot 863 miljoen dollar). Opmerkelijk: dit groeipad wijkt nauwelijks van de voorspellingen af uit het pre-coronatijdperk. Vergelijkbaar onderzoek in Nederland is er niet, maar op basis van signalen uit de markt lijkt ook hier de podcast behoorlijk ‘coronaproof’. Op deze plek schreef ik onlangs al dat het gebruik juist nu groeit.

Google Ad Manager: nu ook met audio

Google richt zich met verschillende diensten ook steeds meer op de podcastmarkt. Sinds deze maand is Google Ad Manager uitgebreid met audiofuncties (nu nog in bèta). Uitgevers kunnen daarmee verdienen aan hun audiocontent door advertentieruimte om hun content te reserveren, anderzijds kunnen adverteerders hiermee beter luisteraars bereiken. Meer bij Mobile Marketeer.
Wie meer wil weten over de effectiviteit van adverteren in podcasts, is het onderzoek van het Amerikaanse Podsights een aanrader. Op basis van 532 campagnes met een totale besteding van 28 miljoen dollar concludeerden de onderzoekers dat de conversieratio bij podcasts hoger ligt dan bij sociale media.

Nederlands hostingplatform van start

Steeds meer Nederlandse start-ups zien mogelijkheden binnen het snelgroeiende medium van podcasts (zie mijn audioblog van mei). We kunnen daar sinds deze maand PodcastFeed aan toevoegen: een volledig Nederlands hostingplatform voor podcasts. Fijn voor wie het belangrijk vindt dat data en content op servers in eigen land zijn gestald; vrijwel alle grote hostingplatformen zijn namelijk gevestigd in het buitenland. Eén van de eerste grote partijen die gebruik maakt van het Nederlandse platform is T-Mobile.

Case van de Maand: Verborgen Verhalen
Van ANWB verscheen deze maand de derde podcast dit jaar: Verborgen Verhalen (waar ik als Creative Director vanuit Airborne bij betrokken was). De podcast gaat op zoek naar mysteries in Nederland en vertelt verhalen over natuurverschijnselen, mythes en legendes. De podcast sluit zo aan bij de ambitie van ANWB om als gids de mooiste en meest bijzondere plekken van Nederland onder de aandacht te brengen. De verhalen in de podcast stimuleren luisteraars eropuit te gaan en Nederland te verkennen: door meer te weten over specifieke plekken in ons land, wordt een uitstapje nog leuker. Beluister de podcast in je favoriete podcast-app. Hieronder de trailer.



Abonneer je op de Audioblog-afspeellijst

In deze blog komen veel titels van podcasts voorbij: belangrijke marktontwikkelingen, inspirerende cases en opmerkelijke producties. Je vindt het allemaal in een handige Spotify-afspeellijst, waar je je kosteloos op kunt abonneren.

Marvin Jacobs

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken