Waarom ik niet meer zonder podcasts kan
- Media
- 14 apr 2017 @ 17:44
- Link
-
Marvin Jacobs
Creative Director
Airborne - Content
- 14 apr 2017 @ 17:44
- Marvin Jacobs
Als ik over podcasts begin, krijg ik glazige blikken. 'Iets met een radioshow van Adam Curry die je kunt downloaden of zo?' Of: 'Dat is toch achterhaald?' Alsof ik scheepsmodellen in een fles bouw: leuke hobby, maar totaal oninteressant.
Aan de overkant van de oceaan is ondertussen een ware podcastrevolutie uitgebroken. Wekelijks worden er nieuwe topseries gelanceerd. Podcasts die net zo verslavend blijken als Netflix-series. En ze zijn minstens zo goed geproduceerd, met scherp geschreven scripts, sfeervolle soundtracks en perfecte montage.
Anderhalf uur per dag zit ik in de auto, om van en naar mijn werk te komen. Voorheen zette ik Radio 1 of BNR op, maar het eindeloze herkauwen van nieuws dat vaak helemaal geen nieuws is, maakte de dagelijkse file tot een nog grotere sleur. Tot de podcast Serial werd gelanceerd, in 2013. Wat een ontdekking. Inmiddels is mijn motto: de file kan mij niet lang genoeg zijn.
Serial zorgde ervoor dat de podcast in de Verenigde Staten hét gespreksonderwerp werd bij de koffieautomaat. Deze serie heeft de weg vrijgemaakt voor vele prachtige podcasts. Wie eenmaal begint met luisteren, kan niet meer stoppen. Ook ik ben een binge-luisteraar. Start-up, Someone knows Something, Criminal, Planet Money, S-Town; tijdens mijn autoritten zit ik in de wereld van startende ondernemers, om vervolgens neer te strijken op het platteland van Alabama.
Mijn motto: de file kan mij niet lang genoeg zijn
Zes weken lang hield Richard Simmons mij op de A2 bezig. Deze 68-jarige fitnessgoeroe is een Amerikaanse bekendheid, verslaafd aan aandacht. Tot hij in 2014 plotseling van de radar verdwijnt. Documentairemaker Dan Taberski gaat op zoek naar antwoorden en legt zijn speurtocht vast in de podcast Missing Richard Simmons.
Taberski weet de spanning goed op te voeren. Stap voor stap ontdek je meer over het curieuze personage en zijn leven. De serie is minstens zo verslavend als Breaking Bad of True Detective. En of je wil of niet, je slaat aan het speculeren: laat Simmons zich ombouwen tot vrouw? Of wordt hij gegijzeld door zijn huishoudster?
Luisteraars willen massaal weten waarom de fitnessgoeroe van het toneel is verdwenen. Missing Richard Simmons wordt groot nieuws. De jacht op de fitnessgoeroe krijgt onethische trekjes. Hij wil niet gevonden worden, maar de verslaggever weet van geen ophouden. Ik voelde me ongemakkelijk tijdens het luisteren, maar stoppen was geen optie, daarvoor bleef het verhaal te intrigerend.
Een podcast luisteren heeft iets intiems
Een podcast luisteren heeft iets intiems. Het is alsof de verteller een geheim in je oor fluistert dat alleen voor jou bedoeld is. Je oren staan op scherp. Je gebruikt dat ene zintuig en de verbeelding doet, zoals bij een goed boek, de rest.
In de beperking van het medium zit de kracht. Even geen pop-upnotificaties, badges of banners. Weg van de smartphones, computers en tv's. Eindelijk is er een slow medium dat de zintuigen niet overprikkelt. Boeken hebben hetzelfde effect, maar daarvoor schakel je je ogen in. Niet handig als je in de file staat, de vaatwasser inruimt of een wandeling maakt. Podcatsts kun je op de raarste momenten luisteren, dat maakt het zo fijn.
Een jaartje of veertien geleden maakte Adam Curry de podcast wereldwijd bekend. Dat siert hem, maar de radioaanpak - een microfoon openzetten en ouwehoeren maar - voegt weinig toe. Het medium biedt veel meer mogelijkheden. In de Verenigde Staten zijn luisteraars hier al lang van doordrongen. Nu Nederland nog.
---
Marvin Jacobs is Editorial Director bij creatief online bureau Born05
-
Marvin Jacobs
- Werkt bij: Airborne
- Functie: Creative Director
- Website:https://airborne.audio/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
- Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Laatste Nieuws
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming... 09-07-2025
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers