[column] Komkommertijd? Nee talkshowoorlog!

[column] Komkommertijd? Nee talkshowoorlog!
  • Media
  • 14 jul 2023 @ 11:55
  • Link
  • Danique van der Meijs
    Danique van der Meijs

    AV Mediaspecialist
    Dentsu
  • TelevisieproductieMedia

De zomerse opvolgers van talkshows kunnen niet tippen aan hun voorgangers. Marcel en Gijs moesten het doen met de helft van de kijkcijfers van Vandaag Inside. Maar Helene Hendriks trekt deze weer met Oranjezomer uit het slop. Renze doet kijkers terugverlangen naar Jinek en de val van het kabinet werkt als defibrillator voor Op1.

Juni is normaal komkommertijd op TV, met alle herhalingen en weinig nieuwtjes voor de talkshows. In 2023 gaat dit alleen niet op. Veel wijzigingen in Talkshowland met de rumour bij Op1, de talkshowwisseling bij RTL4 en de nieuwe programmering op de plek van Vandaag Inside. Maar wat is effect van de interessante nieuwstopics zoals: De val van het kabinet, het vertrek van Rutte en de sportzomer op de kijkcijfers van deze talkshows? Wij nemen jullie graag mee. 

Bij NPO1 was er gedurende de periode geen programmawijziging en bleef praatprogramma Op1 deze gehele periode op TV. Dit komt ook tot uiting in de weekgemiddeldes, want van alle talkshows zijn deze het meest constant gebleven. Gemiddeld 615.000 kijkers stemden in deze periode af op een uitzending, waarbij het weekgemiddelde het hoogst lag in week 27 (3- 9 juli 2023) met 805.000 kijkers. Dit heeft natuurlijk te maken met de instabiliteit van het kabinet ten gevolge van de felle debatten over asielinstroom. De uiteindelijke val van het kabinet op vrijdag 7 juli zorgde daarmee voor het hoogste daggemiddelde, met 983.400 kijkers. Deze uplift wordt met name gedragen door de kijkers onder de 50 jaar, want tijdens deze week zijn de kijkcijfers in deze doelgroep verdubbeld. We kunnen hieruit concluderen dat de jongere kijker eerder afstemt op Op1 rondom opmerkelijke gebeurtenissen. 

Op RTL4 heeft er wel een verandering in programmering plaatsgevonden: Jinek nam na week 25 plaats voor Renze. Jinek maakte sinds de zomerstop van de VI-mannen een interessante groei door in kijkcijfers. Waar Jinek de vijf dagen vóór de start van Marcel en Gijs gemiddeld 626.000 kijkers trok, behaalde zij na de start van Marcel en Gijs gemiddeld 677.000 kijkers, wat neerkomt op een groei van 8%. Ook als het marktaandeel daarbij betrokken wordt, kan worden geconcludeerd dat RTL4 een flinke groei maakte, doordat de kijkers van Vandaag Inside naar Jinek zijn verhuisd. 

De opvolger van Jinek, Renze, heeft duidelijk moeite om deze schoenen te vullen. Waar Jinek afsloot met haar periodiek hoogste weekgemiddelde van 757.200 kijkers, dalen de kijkcijfers van Renze met 22%. De week daarop volgend laat bij Renze een daling van 9% zien ten opzichte van de openingsweek, waarbij hij dus gemiddeld 543.000 kijkers bereikt. Doordat de RTL4-kijkers afnemen na de komst van Renze, luidt de vraag: 'Waar zijn deze kijkers naartoe? Zijn zij overgeschakeld naar de talkshow van Hélène Hendriks op SBS6 met De Oranjezomer?'

Bij SBS6 heeft de zomerstop van Vandaag Inside een krater geslagen op de gemiddelde kijkcijfers van de zender. Waar de heren hun laatste week afsloten met een gemiddelde van 1.065.300 kijkers, kwamen Marcel en Gijs in hun eerste week niet verder dan gemiddeld 484.200 kijkers, wat een percentueel verlies betekent van 55%.

Kijkend naar de daaropvolgende weekgemiddeldes wordt wel duidelijk dat ze deze kijkers vast hebben kunnen houden. Sterker nog, deze cijfers namen per week iets toe. Zouden Marcel en Gijs wellicht meer populariteit hebben opgedaan gedurende de vier weken dat zij te zien waren?  De groei van Marcel & Gijs in de laatste week is te verklaren doordat Jinek overging naar Renze. Precies gedurende de overgang van de talkshow op RTL4, groeide de kijkers bij SBS6. 

Dezelfde trend is zichtbaar bij Op1, die bij de stop van Jinek en de start van Renze hun weekcijfers zagen stijgen met 19%. Ook zij hebben een aanzienlijk deel van de eerdere RTL4-kijkers in deze periode weten te strikken. Zeker voor Marcel en Gijs zal dit een boost zijn geweest. Hierdoor hebben zij hun periode bij SBS6 toch ietwat positief kunnen afsluiten.

De laatste week van deze periode werd op SBS6 gevuld met de Oranjezomer. De nieuwe insteek van het programma – Hélène Hendriks draagt dit jaar het programma met verschillende gasten. Dit lijkt bij het publiek aan te slaan, gezien het op de openingsavond ruim 755.000 kijkers trok. De Oranjezomer behaalde hiermee ruim 44% meer kijkers dan Marcel en Gijs. Het weekgemiddelde van de Oranjezomer kan nog enigszins vertekenen, aangezien dit programma is geopend in een topweek voor Op1 door de actualiteiten in de politiek. Hoe dan ook is de oranjezomer een voltreffer voor SBS6 en haar marktaandeel. 


(bron: SKO/Advantedge – W18-27 2023, 6+)

Welke kant gaat dit de komende periode op? Kan Op1 de piek van de afgelopen twee weken vasthouden, of zakken ze toch weer in richting de daarvoor behaalde weekcijfers? En kan Helène, na de roerige politieke week, haar start met de Oranjezomer naar een groter succes brengen? Of weet Renze zich toch weer te herpakken? Niets komkommertijd, de strijd voor de late night talkshows is in volle gang!

Danique van der Meijs
AV specialist Dentsu 

 

(beeld: Eva Jinek | Wikicommons)

Danique van der Meijs

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken