[boekrecensie] Het social media modellenboek
- Online
- 15 jul 2014 @ 10:16
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Social media
- 15 jul 2014 @ 10:16
- Redactie Online
Social media hebben de afgelopen jaren korte metten gemaakt met Kotlers model van de vier P's. Er zijn talloze alternatieve modellen ontwikkeld, die de macht in meer of mindere mate bij de consument leggen. Dit heldere en toegankelijke boek is bestemd voor de marketeers en communicatiedeskundigen die aanvaard hebben dat social media niet meer weggaan en willen weten hoe ze in deze nieuwe sociale markt succes kunnen hebben.
Bart van der Kooi, social media consultant bij ClickQ, heeft alle bestaande social media modellen onderzocht en de meest bruikbare gecategoriseerd in dit boek.
De categorieënmodellen die ontwikkelingsfases benoemen in social media adoptie en die vertellen hoe je social media strategisch kunt implementeren benaderen social media vanuit het organisatieperspectief. Het succes van de gekozen aanpak wordt bepaald dankzij modellen die (de return on investment van) social media inspanningen meetbaar maken. Een schakel tussen het organisatieperspectief en het gebruikersperspectief vormt de categoriemodellen die de focus bepalen van organisaties richting gebruikers van social media. Het gebruikersperspectief staat centraal in de categoriemodellen die de social media activiteiten optimaal af helpen stemmen op de verschillende groepen gebruikers in de diverse kanalen en platformen die zij gebruiken.
Doordat modellen uit verschillende categorieën zijn gecombineerd in tien supermodellen, kan iedere marketeer een (super)model vinden dat aansluit op de mate van volwassenheid van de organisatie.
tekst Josee Koning
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- OBA lanceert nieuw digitaal huis voor Amsterdammers
- Humor en gedragspsychologie tegen cybercrime
- Adobe lanceert tool voor merkzichtbaarheid in AI-zoekverkeer
- BMW zoekt monteurs via Reddit en fora
- Thuiswinkel.org lanceert campagne voor veilig online shoppen
- Prime Video lanceert The Moderators met Qucee en Yordi
Laatste Nieuws
- Prime Video lanceert The Moderators... 22-10-2025
- Thuiswinkel.org lanceert campagne... 21-10-2025
- OBA lanceert nieuw digitaal huis... 17-10-2025
- BMW zoekt monteurs via Reddit en fora15-10-2025
- Humor en gedragspsychologie tegen... 15-10-2025
- Adobe lanceert tool voor... 15-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes

