[boekrecensie] Het social media modellenboek
- Online
- 15 jul 2014 @ 10:16
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - Social media
- 15 jul 2014 @ 10:16
- Redactie Online
Social media hebben de afgelopen jaren korte metten gemaakt met Kotlers model van de vier P's. Er zijn talloze alternatieve modellen ontwikkeld, die de macht in meer of mindere mate bij de consument leggen. Dit heldere en toegankelijke boek is bestemd voor de marketeers en communicatiedeskundigen die aanvaard hebben dat social media niet meer weggaan en willen weten hoe ze in deze nieuwe sociale markt succes kunnen hebben.
Bart van der Kooi, social media consultant bij ClickQ, heeft alle bestaande social media modellen onderzocht en de meest bruikbare gecategoriseerd in dit boek.
De categorieënmodellen die ontwikkelingsfases benoemen in social media adoptie en die vertellen hoe je social media strategisch kunt implementeren benaderen social media vanuit het organisatieperspectief. Het succes van de gekozen aanpak wordt bepaald dankzij modellen die (de return on investment van) social media inspanningen meetbaar maken. Een schakel tussen het organisatieperspectief en het gebruikersperspectief vormt de categoriemodellen die de focus bepalen van organisaties richting gebruikers van social media. Het gebruikersperspectief staat centraal in de categoriemodellen die de social media activiteiten optimaal af helpen stemmen op de verschillende groepen gebruikers in de diverse kanalen en platformen die zij gebruiken.
Doordat modellen uit verschillende categorieën zijn gecombineerd in tien supermodellen, kan iedere marketeer een (super)model vinden dat aansluit op de mate van volwassenheid van de organisatie.
tekst Josee Koning
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- KPN introduceert App de Sint AI gestuurde Sinterklaaservaring...
- [onderzoek] Ruim helft jongeren herkent AI-content moeilijk
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

