Facebook Shops opent aanval op Bol.com en Amazon

Facebook Shops opent aanval op Bol.com en Amazon
  • Online
  • 25 mei 2020 @ 08:32
  • 12811 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenWebFood

Facebook gaat concurreren met webwinkels en hoopt de eigen mega-database meer ten gelde te maken, zeker nu onlineverkoop zo opleeft. Facebook Shops opent, behalve op Facebook zelf, ook op Instagram.

In dit gesprek met de Financial Times zegt Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg dat de functie al langer in de maak was en vanwege de enorme vraag naar online bestellingen vanwege de coronacrisis nu naar voren is gehaald. Hij zegt ook dat zijn bedrijf van plan is om de gebruikersdata die dit oplevert, denk aan interesse in producten en verkopen, te gebruiken om advertenties verder te personaliseren. 'Het netwerk wil de complete klantenreis begeleiden', reageert Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Universiteit op NOS op het initiatief Facebook Shops dat ook op Instagram wordt uitgerold. Ze denkt dat het initiatief 'alle potentie heeft om groot te worden, ook via influencers: 'Kylie Jenner kan haar lippenstift rechtstreeks aan klanten verkopen in plaats van via een tussenpartij als Amazon of Douglas.'

Vijf procent commissie
Het gebruik van de functionaliteiten vanFacebook Shops wordt voor winkeliers gratis. Wel is het zo dat op het moment dat er gebruik wordt gemaakt van Facebooks eigen afrekenmethode er een commissie van vijf procent wordt gerekend, volgens de Amerikaanse techsite Recode. Wanneer de functie in Nederland beschikbaar komt is nog onbekend, meldt de NOS in dit uitgebreidere artikel. Momenteel loopt de test in de V.S. Naar verwachting volgt Nederland ergens in de komende maanden.
(PvWK, bronnen: FT, Facebook, Recode en NOS, foto boven: FB Shops op Instagram)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken