Facebook Shops opent aanval op Bol.com en Amazon
- Online
- 25 mei 2020 @ 08:32
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenWebFood
- 25 mei 2020 @ 08:32
- Peter van Woensel Kooy
Facebook gaat concurreren met webwinkels en hoopt de eigen mega-database meer ten gelde te maken, zeker nu onlineverkoop zo opleeft. Facebook Shops opent, behalve op Facebook zelf, ook op Instagram.
In dit gesprek met de Financial Times zegt Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg dat de functie al langer in de maak was en vanwege de enorme vraag naar online bestellingen vanwege de coronacrisis nu naar voren is gehaald. Hij zegt ook dat zijn bedrijf van plan is om de gebruikersdata die dit oplevert, denk aan interesse in producten en verkopen, te gebruiken om advertenties verder te personaliseren. 'Het netwerk wil de complete klantenreis begeleiden', reageert Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing aan de Nyenrode Universiteit op NOS op het initiatief Facebook Shops dat ook op Instagram wordt uitgerold. Ze denkt dat het initiatief 'alle potentie heeft om groot te worden, ook via influencers: 'Kylie Jenner kan haar lippenstift rechtstreeks aan klanten verkopen in plaats van via een tussenpartij als Amazon of Douglas.'
Vijf procent commissie
Het gebruik van de functionaliteiten vanFacebook Shops wordt voor winkeliers gratis. Wel is het zo dat op het moment dat er gebruik wordt gemaakt van Facebooks eigen afrekenmethode er een commissie van vijf procent wordt gerekend, volgens de Amerikaanse techsite Recode. Wanneer de functie in Nederland beschikbaar komt is nog onbekend, meldt de NOS in dit uitgebreidere artikel. Momenteel loopt de test in de V.S. Naar verwachting volgt Nederland ergens in de komende maanden.
(PvWK, bronnen: FT, Facebook, Recode en NOS, foto boven: FB Shops op Instagram)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- mega
- opleving
- Facebook Shops
- merk
- marketing
- database
- verkoop
- platform
- community
- digital transformation
- corona
- webwinkels
- Mark Zuckerberg
- online
- pandemie
- ten gelde
- concurreren
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Albert Heijn maakt AH App meertalig met hulp van AI
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- Waarom e-mailmarketing nog steeds de basis is van digitale...
- Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
- Hoe Moneybird emotie boven product... 17-11-2025
- Just speelt in op jongerencultuur... 12-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

