[CBS] Online omzet in tweede kwartaal 2023 met 4 procent gestegen
![[CBS] Online omzet in tweede kwartaal 2023 met 4 procent gestegen](/online/nieuws/2023/08/cbs-online-omzet-in-tweede-kwartaal-met-4-procent-gestegen/laptop-webshop-john-schnobrich-unsplash-nw-juist.jpg)
- Online
- 18 aug 2023 @ 16:54
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenOnderzoekMarketing
- 18 aug 2023 @ 16:54
- Peter van Woensel Kooy
In het tweede kwartaal van 2023 is de online omzet van detailhandelaren toegenomen met 4,3 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. 'Consumenten worden voorzichtiger door stevige prijsstijgingen.'
In het tweede kwartaal van 2023 is de online omzet van detailhandelaren toegenomen met 4,3 procent. Dat blijkt uit verse cijfers van het CBS. Bij omnichannel bedrijven nam de online verkoop met 5,1 procent toe, terwijl pure players hun omzet met 3,7 procent zagen stijgen.
De omzetstijging komt vooral door hogere verkoopprijzen. Het volume van de totale detailhandel was bijna 4 procent lager. Terwijl de totale omzet met ruim 6 procent steeg. Het is het vijfde kwartaal op rij dat het volume daalt. Vooral bij supermarkten en drogisterijen zagen ze de omzet fors stijgen, beiden met ruim 10 procent.
Er komt geen economische crisis aan nu Nederland is beland in een recessie, zeggen economen van de Rabobank en ABN Amro, nadat het CBS woensdag bekendmaakte dat de economie vorig kwartaal twee kwartalen achter elkaar is gekrompen, waardoor nu sprake is van een recessie. Consumenten zijn wel voorzichtiger nu ze door stevige prijsstijgingen voor boodschappen en energie beter op hun uitgaven moeten letten. Huishoudens kochten 1,6 procent minder dan in het eerste kwartaal. Dat was onder andere te merken in de horeca, een van de bedrijfstakken die volgens het CBS het meeste bijdroeg aan de economische krimp.
Vakbond CNV zegt in Het Parool dat uit eigen onderzoek blijkt dat een op de vijf werkenden ‘nauwelijks kan rondkomen’. Dat zou in schril contrast staan met bedrijven die hoge winsten boeken. De vakbond pleit voor loonstijgingen om de koopkracht te herstellen.
(PvWK, bronnen: Twinkle, CBS, Parool | beeld: John Schnobrich / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Google Maps presenteert best... 07-02-2025
- Level Level lanceert consultancy-tak... 04-02-2025
- Zuckerberg over Meta en AI in 202531-01-2025
- Mobiel.nl: Uitgeslapen mensen... 24-01-2025
- [marketeer 214] Diederik Broekhuizen... 24-01-2025
- [update] TikTok-vluchtelingen naar... 20-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day