[CBS] Online omzet in tweede kwartaal 2023 met 4 procent gestegen
![[CBS] Online omzet in tweede kwartaal 2023 met 4 procent gestegen](/online/nieuws/2023/08/cbs-online-omzet-in-tweede-kwartaal-met-4-procent-gestegen/laptop-webshop-john-schnobrich-unsplash-nw-juist.jpg)
- Online
- 18 aug 2023 @ 16:54
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenOnderzoekMarketing
- 18 aug 2023 @ 16:54
- Peter van Woensel Kooy
In het tweede kwartaal van 2023 is de online omzet van detailhandelaren toegenomen met 4,3 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. 'Consumenten worden voorzichtiger door stevige prijsstijgingen.'
In het tweede kwartaal van 2023 is de online omzet van detailhandelaren toegenomen met 4,3 procent. Dat blijkt uit verse cijfers van het CBS. Bij omnichannel bedrijven nam de online verkoop met 5,1 procent toe, terwijl pure players hun omzet met 3,7 procent zagen stijgen.
De omzetstijging komt vooral door hogere verkoopprijzen. Het volume van de totale detailhandel was bijna 4 procent lager. Terwijl de totale omzet met ruim 6 procent steeg. Het is het vijfde kwartaal op rij dat het volume daalt. Vooral bij supermarkten en drogisterijen zagen ze de omzet fors stijgen, beiden met ruim 10 procent.
Er komt geen economische crisis aan nu Nederland is beland in een recessie, zeggen economen van de Rabobank en ABN Amro, nadat het CBS woensdag bekendmaakte dat de economie vorig kwartaal twee kwartalen achter elkaar is gekrompen, waardoor nu sprake is van een recessie. Consumenten zijn wel voorzichtiger nu ze door stevige prijsstijgingen voor boodschappen en energie beter op hun uitgaven moeten letten. Huishoudens kochten 1,6 procent minder dan in het eerste kwartaal. Dat was onder andere te merken in de horeca, een van de bedrijfstakken die volgens het CBS het meeste bijdroeg aan de economische krimp.
Vakbond CNV zegt in Het Parool dat uit eigen onderzoek blijkt dat een op de vijf werkenden ‘nauwelijks kan rondkomen’. Dat zou in schril contrast staan met bedrijven die hoge winsten boeken. De vakbond pleit voor loonstijgingen om de koopkracht te herstellen.
(PvWK, bronnen: Twinkle, CBS, Parool | beeld: John Schnobrich / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers