Traffic Builders creatief met data driven marketing

Traffic Builders creatief met data driven marketing
  • Online
  • 1 sep 2020 @ 08:31
  • 19910 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingBig dataE-commerce

Het REAN marketingmodel is een effectief framework dat Traffic Builders gebruikt om marketingstrategieën uit te werken voor klanten. Wolter Tjeenk Willink en Arnold Bax leggen uit hoe en delen hun eigenzinnige visie op het vak.

Tjeenk Willink stelt zich soms voor als 'marketing-nerd' en dat heeft een goede reden. 'Mijn passie ligt namelijk bij het bij bedrijven in de keuken kijken, de marketing & sales uitdagingen aanhoren en daar vervolgens winnende strategieën bij bedenken waarmee we de ambities overtreffen. Het liefste met een vernieuwende of op z’n minst creatieve inzet van datagedreven marketing', legt hij uit.

Bax noemt marketing 'een passie' waar hij vanaf mijn studie al elke dag mee bezig is: 'Als strateeg bij Traffic Builders vind ik het dan ook geweldig om veel diverse opdrachtgevers te helpen met hun digitale marketing strategie. Daarnaast draag ik mijn passie ook graag uit door les te geven bij Nima, Hogeschool Windesheim en onze eigen Summer School en tijdens webinars.'

Traffic Builders is te zien als 'digital marketing bureau van de toekomst'. Welke ambities passen hierbij?

WTJ: 'De rol van digital marketing- en mediabureaus is de afgelopen jaren sterk veranderd. De grenzen tussen online en offline marketing vervagen en traditionele marketingkanalen digitaliseren in rap tempo. Het vakgebied Marketing is meer datagedreven en technisch van aard dan ooit tevoren. Daarnaast zijn opdrachtgevers om uiteenlopende redenen gericht op het inhousen van digital marketing expertise en technologie. De rol van het bureau wordt minder uitvoerend en meer die van challenger: strategisch, innovatiegedreven en meer projectmatig van aard. Bovendien wordt meer senioriteit en specialistische kennis gevraagd van de bureaus waarmee wordt samengewerkt, omdat de uitvoerende expertise vaak al in inhouse teams geborgd is of gaat worden. Wij verwachten hierdoor onder andere een verschuiving van "full-service" naar "full-specialism" bureaus.' 

AB: 'Voor Traffic Builders betekent dit nog meer focus op innovatie en vernieuwing binnen onze specialismen en manier van samenwerken met opdrachtgevers. Daarnaast ligt de focus op het meer agile samenwerken in sprints, waarbij de kennis van specialisten uit het multidisciplinaire accountteam van een opdrachtgever flexibel kan worden ingezet. Opdrachtgevers die inhouse expertise op willen bouwen, gaan we meer vanuit een integrale dienstverlening ondersteunen met onze “staffing & inhousing” propositie. Met ons zusje Traffic Builders People hebben we meer dan tien jaar ervaring in recruitment en interimbemiddeling binnen ons vakgebied. Wij zien de inhousing trend dan ook eerder als kans, dan als bedreiging. Ook blijven we veel investeren in kennisontwikkeling en behoud van medewerkers. Dit is in onze optiek een absolute basisvoorwaarde om voor onze opdrachtgevers ook in de toekomst van maximale toegevoegde waarde te zijn. Hierdoor zijn we als geen ander bureau in staat om met opdrachtgevers mee te groeien en in elke fase van hun "digital maturity" te helpen hun ambities waar te maken.'

Kunnen jullie iets vertellen over Traffic Builders focus op sales, branding en service als compleet aanbod?

WTJ: 'Wij geloven dat je de juiste doelgroep, op de juiste momenten, met telkens de meest aansprekende boodschap moet bereiken voor maximaal resultaat. En dat resultaat wordt het beste bereikt wanneer je de inzet van marketing vanuit één integrale communicatie- en kanaalstrategie organiseert langs de as van de klantreis. Branding, sales en service campagnes hebben daarin weliswaar elk een eigen doelstelling en KPI’s, maar versterken elkaar ook. Omdat wij werken in multidisciplinaire klantteams, waarin elk expertisegebied door 1 of meerdere specialisten is vertegenwoordigd, zijn we in staat de synergie tussen kanalen in de verschillende fasen van de klantreis optimaal te benutten. Traffic Builders gebruikt hiervoor het REAN-model en -framework.

Hiermee borgen we niet alleen dat branding campagnes een positief effect hebben op merkbekendheid en merkbeleving, maar ook daadwerkelijk bijdragen aan het eindresultaat gemeten in sales of marge. Sales campagnes zijn effectiever omdat ze volledig afgestemd zijn op de communicatie- en kanaalstrategie van de brandingcampagnes waarmee de doelgroep eerder in aanraking is geweest. En bij die sales stopt het vervolgens voor veel bureaus (en adverteerders). Terwijl wij juist geloven dat de klantreis eigenlijk dan pas écht begint. En dan zijn er talloze mogelijkheden om digital marketingkanalen succesvol in te zetten voor cross- en upsell of juist loyaliteitscampagnes gericht op bestaande afnemers en fans.'

Kunnen jullie verder ingaan op het REAN marketingmodel? Wat kun je daar als marketeer aan hebben?

AB: 'Het REAN marketingmodel is een framework dat wij bij Traffic Builders gebruiken om onze marketingstrategieën uit te werken. Dit model stelt ons in staat om perfect in te spelen op de klantreis. Wij willen namelijk met onze campagnes altijd de juiste persoon benaderen op het juiste moment met de juiste boodschap.

We gebruiken dit model zowel voor kanaal- overstijgende strategieën als voor een kanaal-specifieke strategie. Het model is een funnel bestaande uit vier fases (Reach, Engage, Activate en Nurture, red.), waarbij de combinatie wordt gelegd tussen branding en sales. Per fase kijken we welk kanaal en boodschap het meest geschikt is en sturen we de campagnes aan op een andere KPI. Dit stelt ons in staat om een strategie uit te werken die aansluit bij de behoeften van de consument en schaalbaar is voor elk bedrijf.

Dit model helpt marketeers voornamelijk als kapstok voor de te ontwikkelen marketingstrategie. Aan de hand van dit framework kun je perfect de klantreis in kaart brengen en per fase bekijken hoe jij daar met je marketingstrategie op in kunt spelen.'

Wat betekent het om te werken bij Traffic Builders?

AB: 'Werken bij Traffic Builders betekent werken met allemaal vakspecialisten die graag ambities van klanten willen overtreffen. Onze klanten komen uit zeer diverse branches en dat maakt het ook enorm uitdagend om altijd de beste strategieën voor hen te ontwikkelen. Dat doen we met een jong en zeer ambitieus team, waar ik veel energie van krijg.

Daarnaast krijg je bij Traffic Builders heel veel vrijheid om bezig te zijn met innovatieve ideeën. Dit zorgt er voor dat iedereen ook bezig is met nieuwe marktontwikkelingen. Wanneer je een goed idee hebt mag je dit uit gaan werken en dit werkt zeer motiverend.'
(PvWK, beeld: Pixabay / Pexels)


Voor meer informatie zie www.traffic-builders.com

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken