Economische waarde Nederlands voetbal ruim 2 miljard
- Sponsoring
- 22 jan 2015 @ 11:22
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - VoetbalSportmarketing
- 22 jan 2015 @ 11:22
- Redactie Sponsoring
Voetbal levert een bijdrage van 2,18 miljard euro (0,34%) aan het Bruto Binnenlands Product (BBP). Dat blijkt uit onderzoek De Kracht van Voetbal, een onderzoek van PwC in opdracht van de KNVB. Clubs in het betaald voetbal en het Nederlands elftal genereren de grootste financiële bijdrage.
Om de economische waarde van het voetbal te berekenen, onderzocht PwC in welke mate financiële stromen voldoen aan twee voorwaarden: vindt er een transactie van geld plaats in ruil voor goederen en/of diensten én is er sprake van een eindconsument? Wanneer een financiële stroom (deels) voldoet aan deze voorwaarden, draagt deze (deels) bij aan het BBP.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de uitbreiding van de stadioncapaciteit kan bijdragen aan verbinding in de regio, zoals meer vrijwilligers bij die club, grotere actieve en passieve betrokkenheid van fans en een grotere kans om deelnemers en partners voor projecten te vinden.
Uitbreiding van de stadioncapaciteit kan daarbij ook bijdragen aan vorming en ontwikkeling: meer educatieprojecten van deze club, meer investeringen in jeugdopleidingen en meer spelers in opleiding. En tot slot heeft diezelfde uitbreiding van de stadioncapaciteit een positief effect op (het aantal deelnemers aan) gezondheidsprojecten van de club.
Maatschappelijke waarde
PwC ontwierp ook een rekenmodule betaald voetbal- en amateurvoetbalclubs zowel hun economische als maatschappelijke waarde voor de regio kunnen berekenen. Zij kunnen hun huidige (regionale) kracht inzichtelijk maken en tegelijkertijd berekenen hoe zij die kunnen vergroten. Initiatiefnemers KNVB, Eredivisie, Eerste Divisie en stichting Meer dan Voetbal bieden het onderzoek en de rekenmodule donderdag in Den Haag aan voetbalclubs aan.
Clubs hebben de behoefte om de effectiviteit van hun inspanningen te kennen, stelt de KNVB. ‘Het helpt hen om het gesprek nog gerichter en onderbouwd aan te gaan met hun stakeholders, zoals maatschappelijke instellingen, fans en overheid. Bijvoorbeeld welke invloed investeringen in het stadion hebben op de verbindende functie van voetbal in hun regio.’
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ParkBee nieuwe official partner van... 01-11-2025
- Heineken beëindigt na 30 jaar... 30-10-2025
- Dopper lanceert special edition met... 30-10-2025
- Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek... 24-10-2025
- Rexona sluit vijfjarig partnerschap... 16-10-2025
- Go Ahead Eagles lanceert exclusieve... 14-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

