Economische waarde Nederlands voetbal ruim 2 miljard

Economische waarde Nederlands voetbal ruim 2 miljard
  • Sponsoring
  • 22 jan 2015 @ 11:22
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • VoetbalSportmarketing

Voetbal levert een bijdrage van 2,18 miljard euro (0,34%) aan het Bruto Binnenlands Product (BBP). Dat blijkt uit onderzoek De Kracht van Voetbal, een onderzoek van PwC in opdracht van de KNVB. Clubs in het betaald voetbal en het Nederlands elftal genereren de grootste financiële bijdrage.

Om de economische waarde van het voetbal te berekenen, onderzocht PwC in welke mate financiële stromen voldoen aan twee voorwaarden: vindt er een transactie van geld plaats in ruil voor goederen en/of diensten én is er sprake van een eindconsument? Wanneer een financiële stroom (deels) voldoet aan deze voorwaarden, draagt deze (deels) bij aan het BBP.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de uitbreiding van de stadioncapaciteit kan bijdragen aan verbinding in de regio, zoals meer vrijwilligers bij die club, grotere actieve en passieve betrokkenheid van fans en een grotere kans om deelnemers en partners voor projecten te vinden.

Uitbreiding van de stadioncapaciteit kan daarbij ook bijdragen aan vorming en ontwikkeling: meer educatieprojecten van deze club, meer investeringen in jeugdopleidingen en meer spelers in opleiding. En tot slot heeft diezelfde uitbreiding van de stadioncapaciteit een positief effect op (het aantal deelnemers aan) gezondheidsprojecten van de club.

Maatschappelijke waarde
PwC ontwierp ook een rekenmodule betaald voetbal- en amateurvoetbalclubs zowel hun economische als maatschappelijke waarde voor de regio kunnen berekenen. Zij kunnen hun huidige (regionale) kracht inzichtelijk maken en tegelijkertijd berekenen hoe zij die kunnen vergroten. Initiatiefnemers KNVB, Eredivisie, Eerste Divisie en stichting Meer dan Voetbal bieden het onderzoek en de rekenmodule donderdag in Den Haag aan voetbalclubs aan.

Clubs hebben de behoefte om de effectiviteit van hun inspanningen te kennen, stelt de KNVB. ‘Het helpt hen om het gesprek nog gerichter en onderbouwd aan te gaan met hun stakeholders, zoals maatschappelijke instellingen, fans en overheid. Bijvoorbeeld welke invloed investeringen in het stadion hebben op de verbindende functie van voetbal in hun regio.’

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken