Sportevenementen trekken 12 mln bezoekers

Sportevenementen trekken 12 mln bezoekers
  • Sponsoring
  • 9 nov 2018 @ 11:25
  • 9483 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingOnderzoekEvenementSport

Bijna twaalf miljoen bezoekers trokken de 548 belangrijkste Nederlandse sportevenementen vorig jaar. De NN Marathon Rotterdam was het best bezochte event. Rabobank was de meest voorkomende sponsor. Dat blijkt uit de Sport Evenementen Monitor 2018 van Respons.

De atletieksector (in dit geval vooral hardlopen) is goed voor meer dan een derde van het totaal aantal bezoekers aan sportevenementen in Nederland. Deze sector had in 2017 een totaal bereik van 4,3 miljoen verdeeld over 166 evenementen. Op gepaste afstand volgt de fietssport met 85 evenementen en 1,9 miljoen bezoeken. De auto- en motorsport trok 1,5 miljoen bezoeken, verdeeld over 57 evenementen.

In de toptien van best bezochte evenementen keren veel loopevenementen terug. Behalve de NN Marathon Rotterdam zijn dat de Vierdaagse in Nijmegen (2e plaats, foto), TCS Amsterdam Marathon (3e), Dam tot Dam Weekend (6e), NN CPC Loop Den Haag (9e) en Marathon Eindhoven (10e). De overige toptienklanten zijn de BinckBank Tour (4), Sneekweek (5), Amstel Gold Race (7) en het EK Vrouwen (voetbal) op plek 8.

Rabobank is het vaakst sponsor

De meest voorkomende sponsors bij Nederlandse sportevenementen waren Rabobank, De Lotto, AA Drink, Run2Day en Runner's World. Rabobank is weliswaar geen titelsponsor van één van de tien grootste sportevenementen van Nederland, maar de bank is wel de grootste sportsponsor van Nederland. Jaarlijks besteedt Rabobank 20,8 miljoen euro aan sportsponsoring, aldus Sportnext.

In de Sportmonitor Factsheet 2018 zijn alle evenementen met minimaal 3.000 bezoekers of 3.000 deelnemers onderzocht. Standaard meegenomen worden alle nationale kampioenschappen, Europese kampioenschappen of wereldkampioenschappen die in Nederland plaatsvinden. Reguliere competitiewedstrijden, zoals voetbalduels in de Eredivisie en KNVB-beker, zijn buiten beschouwing gelaten.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken