[branded content] Events, daar gebeurt het écht

[branded content] Events, daar gebeurt het écht
  • Algemeen
  • 11 mrt 2020 @ 13:58
  • 12623 x gelezen
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 11 mrt 2020 @ 13:58
  • 12623 x gelezen
  • Sales

De Bond van Adverteerders kiest voor een live event om het honderdjarig bestaan te vieren – dat geeft maar aan hoe belangrijk persoonlijke ontmoeting en beleving is. Voor IDEA (Independent Dutch Event Association) is dat geen verrassing, de brancheorganisatie ziet de aandacht voor events groeien.

Pieter Bas Boertje is voorzitter van IDEA en zelf eigenaar van een eventbureau dat al 37 jaar in Nederland opereert in ‘live’. “We zien dat events als medium van de periferie van de marketingcommunicatie steeds centraler komen te staan.”

“Bij het vieren van het honderdjarig bestaan van de bvA is het hoogtepunt een event, een mooiere illustratie kun je niet hebben,” voegt Maarten Schram, managing director IDEA, hier aan toe.

Digitaal vraagt om live experience

Onderzoek in de US onder de Forbes 500- bedrijven laat zien dat bedrijven in 2020 voor het derde achtereenvolgende jaar meer budget reserveren voor experience marketing, een stijging van 30% ten opzichte van 2018. In Nederland toont het IDEA-onderzoek onder opdrachtgevers een stevige positie van live binnen de gehele marcom-mix (80%), maar ook een positieve verwachting voor het budget. Voor 84% blijft het gelijk of stijgt het zelfs.

Boertje: “Het is een interessante ontwikkeling, bedrijven zoeken naar manieren voor effectieve en authentieke communicatie met hun doelgroep. Ons digitale tijdperk maakt dat de behoefte aan contact en ‘echte’ ervaringen sterk groeit. Dat maakt ook dat de branche zich ontwikkelt van ondersteunend naar ook steeds meer een strategische positie.”

De rol van IDEA

IDEA bestaat 16 jaar en telt zo’n 60 leden, bureaus variërend van strategisch tot logistiek en organisatorisch, van sportmarketing tot publieksevents, van B2B tot B2C, van nationaal tot internationaal. Schram: “Het zijn allemaal kwalitatief hoogstaande bureaus met hart voor het vak. We organiseren gezamenlijk events voor het delen van kennis en ervaring. Naast van elkaar leren en elkaar inspireren doen we ook aan gezamenlijke lobby, onderzoek en verzekeringen.”

Boertje: “Vanaf het begin doen we al aan toetsing aan de voordeur, wie lid wil worden moet aan kwalitatieve eisen voldoen. We merkten dat er in de markt behoefte is aan een herkenbaar en betrouwbaar keurmerk en nu worden alle leden iedere twee jaar opnieuw getoetst op een aantal kwaliteitseisen.”

Vijf zekerheden       

Bij events gaat het vaak om grote budgetten in combinatie met vaak een eenmalig moment waarop het allemaal moet gebeuren. Boertje: “Het is net penaltyschieten: één kans om te scoren, om een bijzondere indruk te maken en om die vast te houden. Met die belangen moet je zorgvuldig omgaan. Onder het motto “Choose Live.Choose Wisely’ biedt het keurmerk van IDEA (potentiële) opdrachtgevers vijf zekerheden.”

1) Financieel gezond: events gaan vaak over grote budgetten. Dat maakt het extra spannend en legt een grote verantwoording bij bureaus. Je wilt dus van bureaus dat ze financieel gezond zijn. Dat kun je als opdrachtgever ook zelf controleren via bijvoorbeeld Graydon, maar IDEA heeft dat al voor je gedaan.

2) Transparante processen: dat betekent bijvoorbeeld heldere, betrouwbare offertes waar geen misverstanden over kunnen ontstaan. IDEA controleert of interne processen, het risicomanagement, de richting en visie van bureaus op orde zijn.

3) Gepassioneerd vakmanschap: IDEA toetst niet alleen hoe de leden zich blijven scholen en ontwikkelen maar organiseert zelf ook zeer regelmatig scholingsbijeenkomsten en inspiratiesessies. “Denk bijvoorbeeld aan The Experience Conference, het inspiratie event dat we dit jaar in juni nog grootser gaan opzetten. Daarnaast bieden we de leden een breed netwerk, ook internationaal.”

4) Verzekeringen: IDEA biedt naast een collectieve bureau-aansprakelijkheids-verzekering toegang tot complete evenementenverzekeringen met een brede, goede dekking. Schram: “Er kan altijd onverwacht iets gebeuren. Een goede verzekering is dan ook noodzaak. We hebben verzekeraars als klant die zelf deze verzekering afsluiten voor hun evenementen. Dat zit dus wel goed.”

5) Kennis van wet- en regelgeving: IDEA-leden zijn op de hoogte van alle ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving. Zij kunnen zorgen voor de juiste vergunningen en dat aan alle bijbehorende eisen wordt voldaan.

Adviseren

“Advies geven hoort ook bij onze rol als brancheorganisatie. Zo worden we regelmatig benaderd door merken en organisaties die op zoek zijn naar een nieuw bureau. Dat geldt ook voor bedrijven die richtlijnen willen voor het uitschrijven van pitches voor bureaus. Wij helpen ze bijvoorbeeld met criteria voor de briefing, selectie en beoordeling.”

Toekomst: talent, ondernemen en duurzaamheid

Boertje: “We zitten als organisatie niet stil. Binnenkort komen we als bestuur met onze vernieuwde visie naar buiten. Events worden steeds bepalender in marketingcommunicatie en ons thema is dan ook ‘Het begint bij Live’. In de strijd om aandacht groeit de behoefte om elkaar écht te ontmoeten.”

IDEA ziet drie belangrijke thema’s voor de toekomst. “Allereerst zien we dat bureaus moeite hebben met het vinden van talent, van de juiste nieuwe mensen. Om aan te sluiten bij de veranderende vraagstukken zullen we zelf energie moeten steken in opleidingen, als bureaus en als IDEA.

Ten tweede is er duurzaamheid. Live en duurzaamheid zijn niet de beste match als je grote aantallen mensen op een bepaalde plek wilt samenbrengen. Als eventbranche pakken we die handschoen proactief op. Hoe kunnen we de footprint van events verkleinen?

Dat sluit ook aan bij het derde thema: ondernemerschap. Als je branche zo snel groeit moet je vakmanschap nog sterker combineren met ondernemerschap. Ook hier gelooft IDEA in de kracht van live. Door elkaar vaker te ontmoeten en inspireren, kunnen we ondernemerschap naar een hoger niveau tillen. En dan ligt de weg naar groei open.”

Quote:

“Het keurmerk van IDEA biedt (potentiële) opdrachtgevers vijf zekerheden”

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Idea

 

Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken