In het wiel van... Caroline Henneman (PassaSports)
- Algemeen
- 10 jul 2024 @ 07:31
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 10 jul 2024 @ 07:31
- Sjaak Hoogkamer
Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 16e aflevering van deze rubriek Caroline Henneman, marketing director bij PassaSports,
Bij wie duiken we in het wiel?
Bij Caroline Henneman. Ik hou van buiten sporten; hardlopen, fietsen, bootcampen, paddelen, hockeyen en in de winter schaatsen en skiën. Sinds een paar maanden kan ik mijn hobby en werk combineren als marketing director bij PassaSports (de naam achter sportwebshops als TennisDirect, HockeyDirect, RunningDirect, VoetbalDirect, PadelDirect en IndoorDirect). De hele dag met sport bezig zijn, heerlijk! Ik woon in Amsterdam met mijn man Klaas en drie kinderen.
Waarom racefietsen/wielrennen?
Fietsen is voor mij dé manier om mijn hoofd leeg te maken. Het is heerlijk om een stuk tegen de wind in te stoempen. Alle gedachten passeren tijdens een rit de revue en ik geef ze allemaal een plekje. Na een rit buiten is mijn hoofd weer helemaal helder en bruis ik vaak weer van de ideeën.
Fiets je alleen of in een groep?
Om het fietsen met het thuisfront te combineren, fiets ik meestal alleen. Maar eerlijk gezegd fiets ik het liefst met mijn man, heerlijk uit de wind, in zijn wiel en net iets boven mijn kunnen. Goed voor mijn QOMmetjes ;-)
Luister je onderweg naar muziek, zo ja wat?
Nee, expres helemaal niks, even Zen worden zonder een ander geluid dan de wind.
Hoe lang fiets je al?
Toen ik in 2007 voor PepsiCo in New York werkte en ik net de marathon had gelopen, was ik klaar voor een nieuwe uitdaging. Ik wilde een stoere mountainbike kopen, maar Klaas overtuigde mij om voor een racefiets te kiezen. Hij had er al een en het leek hem gezellig om samen te fietsen. En ik kon daarna altijd nog een mountainbike kopen, als ik het niet leuk vond, zei hij. Die mountainbike heeft uiteindelijk tot 2021 op zich laten wachten, want ik was verslaafd aan het wielrennen! Mijn tweede keer op de fiets reed ik direct een 100mile tocht vanuit Manhattan naar upstate New York, ik vond het geweldig! Al snel fietste ik steeds vaker, eerst nog in en rond NYC, maar daarna door heel Europa. De Mont Ventoux, de Alpen, maar ook alle Limburgse klassiekers, heerlijk!
Welk merk fiets rijd je en waarom dit merk?
Tja, geen verrassing als je in de USA begint met fietsen, dan is Specialized hét merk. Ik ben inmiddels drie fietsen verder (allemaal Specialized) en fiets nu echt op een topper; een Specialized Tarmac met elektrisch schakelen en schijfremmen. Het is een beest, ik wist niet dat een goede fiets zo het verschil kon maken.
Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?
Doordeweeks sport ik efficiënt, ik Rocycle, loop hard of bootcamp. In het weekend komt daar een fietstocht bij, liefst op de racefiets maar bij regen op de mountainbike. Meestal fiets ik dan rond de 50 kilometer, liefst langer, maar de sportagenda van het gezin laat dat niet altijd toe. De fiets gaat overigens in de vakanties ook vaak mee. Dan worden de afstanden langer en komen er ook hoogtemeters bij. De Dolomieten, de Alpen, of een paar Franse reuzen staan elk jaar wel op het programma.
Wie is je grootse wierheld(in) momenteel en waarom?
Momenteel Chantal Blaak. Terugkomen na een zwangerschap en jezelf direct tot Nederlands kampioen fietsen, dat is grote klasse.
Tour de France of Giro? En waarom?
Lastig, de Giro is romantiek, de Tour de France de ultieme koers. Ik heb meerdere klassiekers uit de Tour beklommen, ook daags nadat de helden er langs waren gekomen en dat geeft toch wel een heel speciaal gevoel. Die aanmoedigingen op het wegdek, die helpen me altijd wel om net dat beetje meer te geven.
Wat is je devies op de fiets?
Immer gehen
Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
Ik heb voorjaarsklassiekers gereden in Nederland en België en meerdere tochten in de bergen, maar het meest speciaal was voor mij de Alpe d’Huzes. Midden in de training voor deze reeks beklimmingen kwam ik erachter dat ik zwanger was. Gezien het doel van de race en de lading die het voor mij had (mijn moeder zat toen midden in een zwaar traject) wilde ik hem toch fietsen. Onder nauwlettend toezicht van de gynaecoloog en gewapend met hartslagmeter heb ik elke training netjes kunnen afronden. Op de dag zelf ben ik meerdere malen omhoog gegaan. Heel bijzonder en emotioneel. Later ben ik teruggegaan om mee te doen aan triatlon van de Alpe d’Huez. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen eigenlijk meer onder de indruk was van mijn prestatie destijds, dan op het moment zelf.
Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijv. Mont Ventoux op.
Mijn man is net terug van de Marmotte. 178 kilometer en 5000 hoogtemeters. Hij zat 7 uur en 45 minuten op de fiets. Hij wil hem heel graag volgend jaar met mij doen. Ik heb een aantal bergen uit de Marmotte al gefietst, maar om ze allemaal achterelkaar te doen op één dag zal wel de ultieme uitdaging zijn…
Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
Zowel fietsen als marketing gaat over beleving. Het is veel meer dan van A naar B gaan, fietsen brengt mij inspiratie, fitheid en mentale rust. De beleving heeft waarde voor mij, en waarde toevoegen is wat merken moeten doen. Dat is de enige manier om relevant te blijven. Het liefst op een onderscheidende en consistente manier, zodat de consument weet waarom hij bij jou moet zijn.
Wat is actueel gaande op marketinggebied voor jouw merk?
De (sport)retail markt is uitdagend op dit moment. Onze grote kracht is ons specialisme in meerdere sporten. We zijn momenteel hard aan het werk om dat beter uit te nutten. We willen hierbij bouwen op de heritage van de verschillende webshops zoals hockeydirect, runningdirect, voetbaldirect en tennisdirect, allemaal gebouwd vanuit expertise en passie voor de sport. We willen consumenten in staat stellen om hun eigen sportprestaties te verbeteren, of het nu het rennen van je eerste 5 kilometer is, of je marathontijd onder de 3 uur brengen door ze te voorzien van het juiste advies en het beste assortiment. Door echt waarde toe te voegen.
Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar en waarom?
De expertise en ervaring die in het bedrijf zit, merk je intern heel goed. Er werken hier echt veel sportgekkies. Die ervaring, expertise en passie mogen we nog veel meer naar de consument uitdragen!
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events