[column] Wensen
- Algemeen
- 8 mei 2018 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Consumenten
- 8 mei 2018 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Was will der Verbraucher? De essentie van marketing samengevat in een vrijzinnige variant op Sigmund Freuds Was will das Weib? De Oostenrijkse psychiater is er zijn leven lang niet in geslaagd een bevredigend antwoord te vinden op deze vraag.
Hoe zitten vrouwen eigenlijk in elkaar? Misschien stelde hij zichzelf een onmogelijk te beantwoorden vraag. Geldt dat niet ook voor de marketeer? Wat wil de consument nu echt? Weet hij het überhaupt zelf wel? Of is het beter als de marketeer het voor hem bepaalt?
Want zaten we ooit te wachten op een iPhone, of zo je wilt, een Samsung Galaxy? Nu we hem hebben, is het antwoord natuurlijk ronduit: Ja! Datzelfde geldt voor mij in elk geval ook voor pepersaus uit een zakje, kant-en-klaarmaaltijden in het algemeen, popcorn uit de magnetron (die ook ja) , Nike-hardloopkleding, Asics-hardloopschoenen, Spotify en Netflix. En natuurlijk de auto. Want God verhoede dat ik het met openbaar vervoer zou moeten reizen…
Consumer insights. Ik geef het je te doen. Gelukkig ben jij als marketeer helemaal voorbereid om deze oerbasis van marketing, zeg maar de primal scream van het vak, volledig te doorgronden. Want weet je dit niet, dan dool je als een sneue Don Quichote doelloos rond. In deze editie spreken we alle deskundigen op dit vlak en het valt mij op dat het steeds lastiger wordt om de wensen van de klant te peilen. De nieuwe consument heeft jou als marketeer gewoon heel snel door, omdat hij kritischer, alerter, wantrouwender en gewiekster is dan ooit. En dan heb ik het nog niet eens over de privacy. Wil de consument wel dat jij weet wat hij wil? En dat jij dan op basis van die inzichten weer allerlei goedbedoelde innovaties op hem loslaat? Data worden heilig, marketeer!
Toeval bestaat. Bij het tikken van dit stukje mailde lifestyle- en geurenjournalist - ja, ze bestaan - Yvo van Regteren Altena ons een ‘wereldprimeur’: een exclusieve hoogwaardige geparfumeerde en milieuvriendelijke screenwash voor verwende auto’s. Ja, ongelogen. Uit ergernis over de chemisch ruikende ruitenwisservloeistoffen ontwikkeld en bedoeld, aldus het ronkende persbericht, om bezitters van vierwielers te laten opleven bij het opsnuiven van deze geparfumeerde vloeistof. Kijk, ik ben heel benieuwd op basis van welk inspirerend consumenteninzicht deze kekke innovatie is geboren…
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Inzenden Esprix start al voor kerst
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

