[Interview] Steye Hallema van startup Jaunt

[Interview] Steye Hallema  van startup Jaunt
  • B2b
  • 19 okt 2016 @ 09:00
  • 15587 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • KennissessieInnovatieContentInterview

Virtual reality, het is de hype van de afgelopen tijd. Maar het maken van content die alle mogelijkheden van dit nieuwe medium benut, en je echt meevoert naar een andere wereld, gaat een stuk verder dan alleen het inzetten van een 360 graden camera. Een interview met Steye Hallema, storytelling-expert, VR pionier, en één van de sprekers op de F5-sessie van 27 oktober.

Waar komt die naam Jaunt eigenlijk vandaan?
‘Jaunt betekent korte wandeling. Het is een startup met de ambitie om het Netflix van VR te worden: een contentplatfrom dus maar alleen high quality en met de nadruk op storytelling. Voor dergelijke content hebben we ook een speciale camera gebouwd. Die stellen we beschikbaar aan creators.’

Hoe kom je eigenlijk in zo’n specifieke hoek terecht? Storytelling in VR?
‘Nou, ik ben er per ongeluk al heel lang mee bezig. Het begon allemaal lang geleden in Kenia. Ik was daar om een documentaire te maken.  Echt enorm veel beelden geschoten daar. Het gevolg was dat in een latere fase van het maken van die documentaire besloot: het is afgelopen met het editor werk. Dat stomme knippen en plakken, ik wil het niet meer. Shot achter shot, eigenlijk is het zo vorige eeuw! Toen ben ik aan mijn eigen projecten gaan werken en op zoek gegaan naar manieren om dingen te doen in één shot. Uiteindelijk heb ik toen zelf een manier van 360 graden filmen uitgevonden, ver voordat het populair werd.’

Voor de VR hype al? Hoe deed je dat dan?
‘Ik had een camera op zijn kant gezet en pizzaslices van de shots gemaakt, en dat als panorama aan elkaar geplakt. Toen had ik ineens een 360 graden video. Die heb ik op een website gezet dankzij de skills van een vriend van me. Die is programmeur en had er zon interactieve video van gemaakt, vergelijkbaar met die je nu wel eens tegenkomt op Facebook en YouTube, waar je zo doorheen kan slepen. Dat was in 2011. En toen kwam ik op een gegeven moment de Oculus voorbij komen op Kickstarter. Je kan je voorstellen dat ik toen wel even stond te stuiteren, want toen viel alles op zijn plek. Meteen een aanvraag gedaan om er iets mee te maken. Nou daar kwam meteen één van de eerste muziekvideo’s uit.’

En sindsdien heb je een innige relatie met VR?
‘Nou, ik ben geen propagandeur van VR op zich, maar vooral bezig met hoe je nou IN de virtuele wereld een goed verhaal vertelt. Want wat opvalt is dat het gros van de content in virtual reality relatief saai is. Ik zit bij Jaunt omdat ik dingen maak die wel interessant zijn om naar te blijven kijken. Want het vertellen van een verhaal in virtual reality vergt een andere benadering.’

Je bedoelt dat VR niet te vergelijken is met de klassieke film?
‘Inderdaad. De meeste contentcreators blijven denken in klassieke film. Dan denk je automatisch in frames en knippen naar het volgende frame. Maar VR is geen film. Het is een totaal nieuw medium waar mensen concepten, gevoelens en informatie kunnen uitwisselen. En daarnaast is het een point-of-view medium, waarin de kijker een veel nadrukkelijkere en interactievere rol heeft in het verhaal dan bij film. Over die rol van de kijker moet je veel meer nadenken. Als je er dan ook nog een koptelefoon bij opzet, dan ben je – in een onvergelijkbaar veel grotere mate dan bij klassieke film – helemaal in een andere wereld.’

Heb je een voorbeeld van wat je gemaakt hebt?
‘Jazeker. Om het niveau van onderdompeling te bereiken in cinematic VR is nog best lastig. Hoe ga je bijvoorbeeld scene’s knippen en plakken? Onder aan deze pagina kun je mijn eerste productie zien, die hoela-hoop muziekvideo. Daar komt een hoelahoeper op je af en trekt zijn hoepel over je hoofd. Dat was een knipmoment. Het vergt veel meer denkwerk om dat soort praktische zaken te verwerken in cinematic VR.’

Dat valt precies in jouw straatje als kunstenaar en uitvinder he?
‘Exact, en dat is precies wat zo leuk is aan de fase waarin VR zich nu bevindt. Je moet constant vondsten doen om je verhaal goed te vertellen, je moet altijd onthouden dat de kijker er middenin staat. En de ontwikkelingen gaan keihard. Met de HTC Vive kun je bijvoorbeeld nu ook rondlopen in VR. Ik zou me zo dagen kunnen vermaken met een pijl en boogspelletje of dat project waar Google zich aan verbonden heeft, Apple heeft niet zo lang geleden een patent aangevraagd voor een augmented reality headset, nou dan wordt het pas echt huge – zeker als je nagaat dat er miljoenen mensen zijn die met een Apple-apparaat in hun broekzak rondlopen. Voordeeltje ten opzichte van de Microsoft Hololens lijkt mij zo. ‘

Heb je nog een tip voor de lezer?
‘Sowieso! Schaamteloze zelfpromotie: Download even de Jaunt app en geniet van alle content. Een deel daarvan komt van mij.  Ik denk dat de mensen dan een nog beter beeld hebben bij het verhaal dat ik ga vertellen op 27 oktober in de Pakhuis de Zwijger. Op deze site kun je je gratis aanmelden voor de F5 sessie. ‘

 



Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken