Cruijffiaanse educatie: anders doen en anders denken

Cruijffiaanse educatie: anders doen en anders denken
  • B2b
  • 4 mrt 2019 @ 15:14
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EducatieHRSport

Lisette Schmidt, marketeer bij Johan Cruyff Institute in Nederland, over de merkassociatie, onderwijsstijl en uitdagingen van het wereldwijde opleidingsinstituut.

Het Johan Cruyff Institute (JCI) is in 1999 ontstaan als een initiatief van Johan Cruijff in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam. Anno 2019 faciliteert het instituut studieprogramma’s voor ruim 9.000 sporters wereldwijd, waaronder in Barcelona en Amsterdam. Lisette Schmidt was ooit zelf student aan het JCI en omschrijft zichzelf dan ook als een 'Cruijff-kindje'. Sinds 2016 is ze in dienst en verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van het JCI in Nederland, waarbij het haar voornaamste taak is het merk over de bühne te brengen.


Lisette Schmidt.

Een stukje administratie. Het Johan Cruyff Institute biedt opleidingen in de richting van sportmanagement, sportmarketing, sponsoring, coaching en footbal business. De studenten moeten de volgende generatie leiders zijn die klaarstaan om de sportwereld over de hele wereld te managen. De organisatie is opgedeeld in vijf Institutes (post-HBO), drie Academies (HBO) en vier Colleges (MBO). Daarnaast kent het JCI vanuit The World of Johan Cruyff verschillende entiteiten, zoals de Foundation, Library, Classics en Football.

Verwarring

Een ogenschijnlijk ingewikkelde organisatie dus, voor Schmidt ligt de uitdaging dan ook in het duidelijk maken waar het Johan Cruyff Institute nu precies voor staat. 'Er bestaat nog best wel wat verwarring. In Nederland bijvoorbeeld is iedereen bekend met de Foundation, maar men weet niet precies hoe de rest van de organisatie in elkaar steekt. Toen ik hier drie jaar geleden begon, was het mijn taak om met het merk meer naar buiten te treden. Men moet weten wat we doen en waaróm we het doen.’ Met het verstrijken van de jaren is de merkassociatie volgens Schmidt wel verbeterd. 'Men weet ons te vinden. Veelal vanuit ons netwerk, via via dus. Afgestudeerden geven het stokje weer door aan potentiële nieuwe studenten. We staan nu op beurzen, ook in het buitenland. Voorheen waren we altijd op zoek naar publiciteit en podia waarop we onszelf konden presenteren, maar de tendens is nu dat men ons ook benadert.' Gevraagd naar de huidige marketingmix: 'We investeren veel tijd in seo. Onze digitale aanwezigheid is voornamelijk in het Engels, Spaans en Nederlands, maar ook in het Portugees en Italiaans. We proberen online aanwezig te zijn in alle landen waar we een kantoor of een internationale vertegenwoordiger hebben.' Daarnaast is ook voor het JCI content key. 'We hebben meerdere tools gecreëerd, met blogs als The Magazine, Expert Corner en Football Focus. Ook runnen we campagnes in AdWords voor specifieke markten en academische programma's.’

Onderwijsstijl

Er zijn, zowel nationaal als internationaal, talloze sportopleidingen te vinden, maar het Johan Cruyff Institute weet zich in dat brede aanbod goed te onderscheiden. Dat zal onder meer te maken hebben met de merknaam die wereldwijd bekendheid geniet. 'Wij zijn simpelweg anders dan de rest, maar we roepen niet dat we beter zijn. Dat deed Johan zelf namelijk ook niet. Hij viel op door anders te zijn en anders te denken. Dat hebben wij ook geïmplementeerd in onze onderwijsstijl, Cruijffiaanse educatie noemen we dat. We gooien de student eerst in het diepe en praten dan over zijn of haar ervaring, in plaats van andersom. Dat illustreert mooi hoe wij hier lesgeven: niet frontaal en informeel en professioneel tegelijkertijd.'

Als bekend is de naamgever van het Johan Cruyff Institute in 2016 overleden, maar de geest van de wereldberoemde voetballer leeft voort in de organisatie. 'Johan was altijd ontzettend betrokken bij het instituut. Niet alleen als raadgever, hij liep hier ook gewoon rond.' Nu Johan er niet meer is, speelt zijn zoon Jordi een rol op de achtergrond. 'Wij houden hem up to date, maar hij heeft ook zijn eigen voetbalcarrière.' Evengoed ervaart Schmidt dat overal waar ze komt de naam Cruijff emoties oproept. ‘Je merkt dat het gevoelig ligt, we moeten er dus voorzichtig mee omgaan. Maar over het algemeen vindt men het mooi dat wij Johan's legacy nastreven en daarvoor vechten. Het wordt gewaardeerd.'

 

 

Jordi Cruijff: ‘Naast sporten ook studeren’

‘Ik herken in het Johan Cruyff Institute veel dingen van mijn vader: zijn manier van denken, hoe hij leefde en hoe hij de dingen deed. Hij vertelde me altijd hoe belangrijk het is om naast je sport ook aan je opleiding te denken. Tot mijn 19e luisterde ik niet naar hem, maar toen ik door een zware blessure met de neus op de feiten werd gedrukt, ben ik Business Management gaan studeren en heb ik een marketingcursus gevolgd om mijn projecten beter te kunnen leiden. Alleen doordat we voetbal hebben gespeeld, denken we vaak dat we ook kunnen managen en besluiten kunnen nemen, maar dat is niet zo. Mijn vader heeft er bij mij altijd erg op aangedrongen om te gaan studeren en daar ben ik hem nog dankbaar voor.’

Verbintenis met MarketingTribune

Het Johan Cruyff Institute Amsterdam en MarketingTribune zijn begin dit jaar een verbintenis aangegaan, waarbij beide organisaties zullen profiteren van speciale voorwaarden. Zo krijgen bijvoorbeeld alle alumni van het Johan Cruyff Institute Amsterdam kortingen op evenementen, zoals het Branded Content Event en Nima Marketing Day, en het Johan Cruyff Institute zal MarketingTribune ondersteunen met eventuele stagiaires en vrijwilligers voor hun evenementen. Het doel van de samenwerking is om elkaar te versterken door onder andere het delen van kennis.

 


Jordi Cruijff.

 

Dit artikel verscheen eerder in MT04.19.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken