'De mogelijkheden met digital print zijn oneindig'

'De mogelijkheden met digital print zijn oneindig'
  • B2b
  • 2 jul 2021 @ 13:04
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • InnovatieZakelijkKennissessie

[branded content] Wie aan HP denkt, denkt al gauw aan laptops. Think again! HP produceert onder andere printers, scanners, servers en computers voor thuis- en kleinzakelijk gebruik. Wie verder kijkt dan dat, ziet een internationale organisatie die al meer dan 20 jaar toonaangevend is in de digitale drukindustrie.

Veel wijst erop dat dit zo blijft. Marcel Martens, Country Manager HP Indigo General Western Europe, praat ons bij over de noodzaak voor verduurzaming en trends in de verpakkingsindustrie, zoals personalisatie.

Digitaal printen is een methode om een ​​digitale afbeelding rechtstreeks op verschillende media af te drukken. Het is niet alleen de toekomst, het is ook het heden en verleden. Martens: ‘We zien onze omzet in digitaal printen enorm toenemen. Je biedt meer waarde dankzij personalisatie en dat is wat klanten (en hun consumenten) willen! Helemaal als dat ook nog goedkoper en duurzamer kan. Printen in traditionele off set voor een lage prijs vereist vaak een hoge oplage. Als je digitaal print, dan print je wat je nodig hebt. Heb je er te weinig? Dan print je bij. Zo ontstaat er nooit waste.’

Als je digitaal print, dan print je wat je nodig hebt. Heb je er te weinig? Dan print je bij. Zo ontstaat er nooit waste.’

Een stuk veiliger
‘Mede door Covid-19 groeit de verpakkingsindustrie enorm. Mensen kopen meer, we verpakken meer en daardoor is er meer afval. Gelukkig zijn we ons hiervan bewust en biedt digitale print de uitkomst. We hebben met eigen ogen gezien dat de wereld ineens stil kan staan. Heb je op zo’n moment een flinke voorraad labels of dozen, dan zit je letterlijk en figuurlijk met een probleem. Dat overkomt je niet met digitaal printen. Je bepaalt wat je print en werkt met kleinere oplages’, aldus Martens. ‘Door de toename in online shoppen (en dus ook verpakken) groeit de vraag naar digitale print. Afgelopen jaar vond er dankzij de coronacrisis een versnelling plaats op het gebied van digitaal. Desondanks ligt het wereldwijde aandeel nog maar rond de 7%. Daar liggen kansen voor HP. Met personalisatie en beveiligingsmogelijkheden kunnen we groeien. Stel je koopt tickets voor een festival en er blijken 30.000 valse kaarten in omloop. Dit kun je voorkomen je door met een digitale printmachine een code, microtekst of onzichtbare inkt toe te voegen aan het ticket. Op ieder ticket kun je hetzelfde zetten, maar op een andere plek of met andere inkt. Iets wat alleen maar mogelijk is met digitaal printen. Het maakt kopiëren praktisch onmogelijk en dus veiliger.’

Het driedubbele waard
HP geeft aan dat bedrijven die digitaal werken tweemaal zoveel kans hebben om hun omzet te zien groeien met 25%. Het voegt namelijk waarde toe voor brand owners, marketeers én agencies. ‘Met personalisatie maak je een product uniek. Traditionele printers kunnen niet wat digitale printers kunnen: ontelbaar gepersonaliseerde labels printen voor een betaalbare prijs. Coca-Cola begon ermee. Met printers van HP maakten zij labels voor flessen met de eigen naam. Top voor hun branding en omzet verhogend: iedereen wilde zo’n gepersonaliseerde fles. Ook Tony Chocolonely doet dit. Zij geven elke smaak een andere verpakkingskleur en ontwikkelden een website om gepersonaliseerde repen te bestellen. Hun fairtrade chocola heeft al extra waarde, maar hiermee maakten ze van hun gewone chocoladereep een persoonlijk cadeau. Daar betalen mensen graag meer voor. En het is mogelijk dankzij digitale print. Het is één van de redenen waarom HP al zolang toonaangevend is in deze industrie.’

Het is één van de redenen waarom HP al zolang toonaangevend is in deze industrie.

Nieuwe bomen
De noodzaak voor verduurzaming in de verpakkingsindustrie is hoog volgens Martens. Iedereen is bezig met duurzaamheid. ‘Ook ik krijg steeds meer vragen over de invloed van machines op het milieu en onze werkwijze. Daar heb ik gelukkig een goed antwoord op. Bij HP vinden we dat als je rotzooi maakt, je het moet opruimen. Het is één van de redenen dat we nadenken over afval en energieverbruik. Daarom richten we onze fabrieken zo in dat machines CO2-neutraal geproduceerd worden. Daarnaast zorgen we voor 40% minder verspilling van print én bespaart onze technologie 20% aan energie. We produceren hetzelfde maar met 20% minder energieverbruik. En we doen nog meer. De producten die we verkopen zijn voor 96% recyclebaar en we hebben een lijn van opgeknapte machines; van alle machines die terugkomen gebruiken we 40% van de onderdelen voor een nieuwe machine. Daarnaast planten we voor iedere boom die we verbruiken aan papier weer een nieuwe en werken we met recyclebare materialen op onze machines. Werk je met onze machines? Dan zijn er subsidies aan te vragen die kunnen oplopen tot wel 12%.’

Van blik naar zak
‘Die recyclebare materialen zie je steeds vaker terugkomen. Voorheen stonden er alleen maar blikken soep in de supermarkt. Niet recyclebaar en het zorgt voor veel waste. Nu staan er met name soep in zakken in de schappen: 100% recyclebaar en te personaliseren. Qua sustainability lever je dus een bijdrage door van blik naar zak te gaan. En als marketeer of brand kun je gepersonaliseerde uitingen toevoegen. Ook dozen maken we duurzamer. Zat voorheen jouw bestelling in een doos die weer in een doos zat met daarop de naam van de leverancier. Tegenwoordig print je ons vouwkarton, inclusief de uiting van het bedrijf en verzendgegevens en heb je dus maar één doos nodig. Minder dozen betekent minder afval. Zoals je ziet kan er oneindig veel. De beperking zit in het hoofd, niet in de mogelijkheden. Daar denken we bij HP graag over mee!’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met HP


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken