D&IN publiceert protocol datalekken
- B2b
- 28 nov 2024 @ 11:04
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 28 nov 2024 @ 11:04
- Sjaak Hoogkamer
Het Data & Insights Network (D&IN) wil met het protocol risico’s op het lekken van persoonsgegevens inperken en direct een oplossing bieden ingeval er een datalek ontstaat.
Het protocol, met de naam ‘Eerste Hulp bij datalek’, gaat volgens het D&IN ‘uitgebreid in op de beveiliging van persoonsgegevens en de afspraken tussen opdrachtgevers en onderzoeksorganisaties.’
Om voorbereid te zijn op een datalek, bevat het protocol een uitgebreide beschrijving van voorzorgs-en beveiligingsmaatregelen. Verder komen ook allerlei wettelijke eisen aan de orde waaraan opdrachtgevers en onderzoeksorganisaties op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) moeten voldoen. Het biedt daarnaast een uitgebreid stappenplan bij calamiteiten, praktische checklists en voorbeeldovereenkomsten.
Het protocol is ontwikkeld door de Taskforce Datalekken van het D&IN, waarin organisaties uit allerlei geledingen van de data- en insightssector zitting hadden.
Directeur Wim van Slooten van het D&IN: ‘Wij zijn blij dat er een praktische handleiding ligt voor het geval er een lek ontstaat. Maar zover willen niemand het laten komen en daarom geven we ook allerlei tips en adviezen om de werkwijze rond data zo veilig mogelijk te maken. Dat is niet alleen goed voor de onderzoeksorganisaties zelf, en uiteraard voor iedereen die aan onderzoek meewerkt, maar het is ook van levensbelang dat het vertrouwen dat wij als sector genieten in stand blijft.’
Bestelinformatie
Leden van het Data & Insights Network kunnen het protocol gratis aanvragen via www.datainsightsnetwork.nl. Voor niet-leden is de aanschafprijs € 495,- via https://datainsightsnetwork.nl/advies-en-tools/protocol-eerste-hulp-bij-datalekken/
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 10, 2025
- Thijs de Boer versterkt creatief leiderschap TBWA\Neboko
- De marketingtransfers van week 11, 2025
- [column] De ondergang van authentieke content op LinkedIn
- Surf en Nikhef kiezen ServerDirect voor IT-infrastructuur
- Edward Knol nieuwe Managing Director van Initiative Nederland
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 11,... 21-03-2025
- Edward Knol nieuwe Managing Director... 19-03-2025
- Wim Creative Agency neemt David... 18-03-2025
- Thijs de Boer versterkt creatief... 17-03-2025
- De marketingtransfers van week 10,... 14-03-2025
- Surf en Nikhef kiezen ServerDirect... 11-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center