[column] Herken jij wanneer je merk toe is aan verandering?

[column] Herken jij wanneer je merk toe is aan verandering?
  • B2b
  • 13 okt 2021 @ 10:43
  • 15142 x gelezen
  • Link
  • Carl Derks
    Carl Derks

    Marketing Architect
    Referro B2B Marketing
  • Geen tag

Het vernieuwen van een merk en het hiermee versterken van de bedrijfsvisie kan een uitdaging zijn voor B2B-marketeers. Het identificeren en presenteren van de argumenten voor verandering kan weliswaar pijnlijk zijn.

Om te beginnen moet er afstemming zijn met de bedrijfsdoelstellingen en daarna moet er met overtuiging en positiviteit aan de belangrijkste besluitvormers worden gepresenteerd.

Kwalitatieve en kwantitatieve historische en voorspelde statistieken kunnen de urgentie vaak ondersteunen. Denk vanuit de geest van een CFO en ben je bewust van de doelen van een ondernemer/directie, zodat stakeholders je passie herkennen om voor een ​​verfrissende verandering van het merk te gaan en daarmee bij te dragen aan de groeidoelstellingen.

Waarom zou je toe zijn aan een nieuwe merkvisie? Deze signalen kunnen een trigger zijn:

  • Er is meer dan 50% lead activatie en maar 0% toekomstige merkbouw van klanten
  • Er is sprake van trage groei, ondanks een sterk economisch klimaat
  • Het wie, wat, waarom verhaal is niet duidelijk omschreven
  • Er is sprake van een vermoeide merkidentiteit, die niet meer past bij huidige zakelijke doelen en doelstellingen
  • Er is een verstoring in de markt of nieuwe concurrentie
  • De reputatie van je merk is aangetast door media
  • Er is verwarring op de markt – een gebrek aan onderscheid en duidelijke positionering
  • Er is wereldwijde handelsonzekerheid – uitdagingen op het gebied van aanbod en kwaliteit
  • Er is sprake van een aanzienlijke legacy focus op korte termijn resultaten, tactiek versus strategie
  • Het is een tijd van fusies en overnames - een tijd van moeilijke besluitvorming

Een of een combinatie van deze triggers kan toekomstige bedrijfsgroei beïnvloeden. Het uitvoeren van een merkaudit, een CX-onderzoek of het beoordelen van het merk kan je case ondersteunen en meer inzichten onthullen om de nieuwe merkstrategie te helpen.

Deze inzichten kunnen verhelderend zijn, omarm de goede en de slechte. Beschouw deze fase als een kans om ​​hiaten te vinden om te komen tot een samenhangende merkstrategie.

Kijk eens naar succesvolle merken als Apple, Microsoft, Google en Samsung - ze hebben allemaal een samenhangende merkstrategie die marketing ondersteunt om succesvol te zijn.

Als tijd van essentieel belang is, is het verstandig om een B2B Brand-team samen te stellen. Pak gebieden aan die vaak over het hoofd worden gezien, zoals het merkverhaal, de merkarchitectuur, de merkessentie, de merkcode, de propositie, persona's, de visuele strategie etc. Stel een deadline voor belanghebbenden, creëer samen een omgeving waarin degenen die verantwoordelijk zijn samenwerken om het merk in de toekomst te versterken.

Zoek je direct hulp? Download hier ons gratis BBN brand value e-book. 

Carl Derks

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken