Cannes Lions 2015: alle winnaars!

- 29 jun 2015 @ 08:29
- Jeroen Mirck
Wat zijn de grote winnaars van het Cannes Lions Festival? We kunnen ons voorstellen dat al die 40.000 inzendingen je soms even duizelen, zeker als je net staat te borrelen aan de Croisette. Daarom heeft MarketingTribune alle Nederlandse nominaties en winnaars op een rij gezet. Nederland won dit jaar 2x goud, 4x zilver en 14x brons.
Maandag ging het eerste Nederlandse goud naar Wieden+Kennedy Amsterdam voor hun Citizen-campagne, die bij de Promo Lions ook nog zilver won. Dinsdag was er drie keer brons: DDB & Tribal won tweemaal met KLM bij de Media Lions, Ogilvy & Mather won een leeuw voor Creative Effectiveness met de 'Why Wait'-campagne voor Dela.
UPDATE (25-06): Vijf Nederlandse prijzen woensdag bij Cyber, eentje bij Radio. JWT won een zilveren Cyber Lion met 'Taste the Translation' voor Elan. Tweemaal brons was er voor zowel DDB & Tribal (met KLM) als W+K Amsterdam (met S7 Airlines). Ogilvy & Mather sleepte een bronzen Radio Lion in de wacht voor 'Death Penalty' van Amnesty International.
UPDATE (vrijdag 26-05): Nederland staat zes keer op de shortlist voor misschien wel de meest prestigieuze prijs van het Cannes-festival: de Film Lions. W+K heeft drie nominaties voor Heineken ('The City' en 'The Match') en S7 Airlines. DE andere drie Nederlandse kanshebbers zijn DDB & Tribal ('Welcome' voor Centraal Beheer Achmea), JWT ('Taste the Translation' voor Elan) en 72andSunny ('Every Day is Day One' voor Samsung), dat ook werd genomineerd in de categorie Film Craft. Vanavond weten we meer winnaars!
UPDATE (27-06): op de slotavond won Nederland zijn tweede goud: voor de Samsung-campagne 'Every Day is Day One' van 72andSunny Amsterdam. Daarnaast was er eenmaal zilver en zesmaal brons, want het Nederlandse totaalscore op 20 bekroningen brengt.
Dit is de eindstand voor de Nederlandse inzendingen:
- Goud: 2x (W+K Amsterdam en 72andSunny)
- Zilver: 4x (2x W+K, DDB&Tribal, JWT)
- Brons: 14x (4x DDB&Tribal, 4x W+K, 4x Ogilvy, JWT, 72andSunny)
Hieronder het overzicht van alle genomineerden, met daarachter de toevoeging of een case uiteindelijk een Leeuw heeft gewonnen. Geen enkele Nederlandse case won dit jaar een Grand Prix.
Film Lions
Heineken - 'The City' (W+K Amsterdam) - BRONS
Heineken - 'The Match' (W+K Amsterdam) - BRONS
S7 Airlines - Imagination Machine (W+K Amsterdam) - ZILVER
Centraal Beheer Achmea - Welcome (DDB & Tribal)
Elan - Taste the Translation (JWT Amsterdam) - BRONS
Samsung - Every Day is Day One (72andSunny) - BRONS
Film Craft
Samsung - Every Day is Day One (72andSunny) - GOUD
Amnesty International - Death Penalty (Ogilvy & Mather) - BRONS
Titanium & Integrated
Elan - Taste the Translation (JWT Amsterdam)
Branded Content & Entertainment
ABN Amro - De Huizenpromoter (Red Urban, Wefilm)
Alzheimer Nederland - Zeitgeist 2014 (N=5)
WNF - Seastars (Ogilvy & Mather Amsterdam) - BRONS
Cyber Lions
KLM - #HappyToHelp (DDB & Tribal Amsterdam) (3x) - 2x BRONS
S7 Airlines - Imagination Machine (Wieden+Kennedy Amsterdam) (2x) - 2x BRONS
Elan - Taste the Translation (JWT Amsterdam) - ZILVER
Design Lions
Heineken - Amsterdam Originals Rijksmuseum Bottles (DBOD Amsterdam)
Radio Lions
Amnesty International - Death Penalty (Ogilvy & Mather Amsterdam) - BRONS
Promo & Activation Lions
Citizen - Chasing Horizons (W+K Amsterdam) (2x) - 1x GOUD, 1x ZILVER
PostNL - A kiss is a stamp (Joe Public) (2x)
KLM - The Airplane Apartment (DDB & Tribal Amsterdam)
Nestlé - Give Holland a Break (JWT Amsterdam)
Direct Lions
Elan - Taste the Translation (JWT Amsterdam) (3x)
PostNL - A kiss is a stamp (Joe Public)
Nestlé - Give Holland a Break (JWT Amsterdam)
KLM - Happy to Help (DDB & Tribal Amsterdam)
Media Lions
KLM - #HappyToHelp (DDB & Tribal Amsterdam) (2x) - 2x BRONS
Heineken - #championthematch (Starcom)
Heinkene - @Heinekenwherenext (Starcom)
Ministerie van Volksgezondheid - Donorcampagne (Roorda Reclamebureau)
S7 Airlines - S7 Airlines (Wieden+Kennedy Amsterdam)
PR Lions
PostNL – A kiss is a stamp (Joe Public)
KLM - #HappyToHelp (DDB & Tribal Amsterdam)
Outdoor Lions
S7 Airlines - S7 Airlines (Wieden+Kennedy Amsterdam)
Creative Effectiveness
Dela - Waarom wachten? (Ogilvy & Mather Amsterdam) - BRONS
Lions Health
Menzis - Mens, wat ben je mooi (DDB & Tribal Amsterdam) - ZILVER
Press, Mobile, Innovation, Product Design
Géén Nederlandse nominaties.
Young Directors Award
Hiervoor zijn zes jonge Nederlandse regisseurs genomineerd: Nico van den Brink, Sam de Jong, Mees Peijnenburg, Boris Booij, Hendrikus de Vaan en Nanno Jiskoot.
Nieuw is de Glass Lion, de prijs voor verandering, meer specifiek op het terrein van sekse-ongelijkheid en vooroordelen. Hier werden 166 cases voor ingestuurd. Het geld dat deze categorie opbrengt gaat naar een nog te kiezen goed doel. Voor deze categorie wist geen Nederlandse case zich te nomineren.
Hieronder het totale aantal inzendingen per categorie (met tussen haakjes het aantal Nederlandse nominaties).
Branded Content & Entertainment Lions: 1.394 (36)
Creative Data Lions: 619 (0)
Creative Effectiveness Lions: 160 (3)
Cyber Lions: 3.738 (65)
Design Lions: 2.409 (32)
Direct Lions: 2.813 (51)
Film Lions: 3,070 (60)
Film Craft Lions: 2.205 (51)
Glass Lion: 166 (1)
Health & Wellness Lions: 1.430 (0)
Innovation Lions: 226 (0)
Media Lions: 3.179 (83)
Mobile Lions: 1,246 (28)
Outdoor Lions: 5.037 (44)
Pharma Lions: 432 (0)
PR Lions: 1,969 (45)
Press Lions: 4.470 (36)
Product Design Lions: 280 (7)
Promo & Activation Lions: 3.196 (67)
Radio Lions: 1.720 (26)
Titanium and Integrated Lions: 374 (8)
Over deze ruim 40.000 inzendingen oordelen deze week liefst 366 juryleden. MarketingTribune doet de hele Cannes-week verslag, met columns, reportages en álle winnaars. Hou dus dagelijks onze website in de gaten!
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Cannes
- winnaars
- reclame
- awards
- festival
- overzicht
- Cannes Lions
- campagnes
- cases
- bureaus
- reclamebureaus
- shortlist
- winners
- liveblog
- updates
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nieuwe klanten Zandbeek 24-03-2023
- Heineken lanceert eerste campagne... 24-03-2023
- Adidas presenteert The Ridiculous Run23-03-2023
- LVTPR wordt Charly PR23-03-2023
- PR-bureau Lunhar opent deuren in... 23-03-2023
- Olivier Koning vertrekt bij Being... 23-03-2023
MarketingTribune Events
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day