Cannes Lions 2015: alle winnaars!

Cannes Lions 2015: alle winnaars!
  • Bureaus
  • 29 jun 2015 @ 08:29
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieCannesAwardsReclame

Wat zijn de grote winnaars van het Cannes Lions Festival? We kunnen ons voorstellen dat al die 40.000 inzendingen je soms even duizelen, zeker als je net staat te borrelen aan de Croisette. Daarom heeft MarketingTribune alle Nederlandse nominaties en winnaars op een rij gezet. Nederland won dit jaar 2x goud, 4x zilver en 14x brons.

Maandag ging het eerste Nederlandse goud naar Wieden+Kennedy Amsterdam voor hun Citizen-campagne, die bij de Promo Lions ook nog zilver won. Dinsdag was er drie keer brons: DDB & Tribal won tweemaal met KLM bij de Media Lions, Ogilvy & Mather won een leeuw voor Creative Effectiveness met de 'Why Wait'-campagne voor Dela.  

UPDATE (25-06): Vijf Nederlandse prijzen woensdag bij Cyber, eentje bij Radio. JWT won een zilveren Cyber Lion met 'Taste the Translation' voor Elan. Tweemaal brons was er voor zowel DDB & Tribal (met KLM) als W+K Amsterdam (met S7 Airlines). Ogilvy & Mather sleepte een bronzen Radio Lion in de wacht voor 'Death Penalty' van Amnesty International. 

UPDATE (vrijdag 26-05): Nederland staat zes keer op de shortlist voor misschien wel de meest prestigieuze prijs van het Cannes-festival: de Film Lions. W+K heeft drie nominaties voor Heineken ('The City' en 'The Match') en S7 Airlines. DE andere drie Nederlandse kanshebbers zijn DDB & Tribal ('Welcome' voor Centraal Beheer Achmea), JWT ('Taste the Translation' voor Elan) en 72andSunny ('Every Day is Day One' voor Samsung), dat ook werd genomineerd in de categorie Film Craft. Vanavond weten we meer winnaars!

UPDATE (27-06): op de slotavond won Nederland zijn tweede goud: voor de Samsung-campagne 'Every Day is Day One' van 72andSunny Amsterdam. Daarnaast was er eenmaal zilver en zesmaal brons, want het Nederlandse totaalscore op 20 bekroningen brengt. 

Dit is de eindstand voor de Nederlandse inzendingen:

  • Goud: 2x (W+K Amsterdam en 72andSunny)
  • Zilver: 4x (2x W+K, DDB&Tribal, JWT)
  • Brons: 14x (4x DDB&Tribal, 4x W+K, 4x Ogilvy, JWT, 72andSunny)

Hieronder het overzicht van alle genomineerden, met daarachter de toevoeging of een case uiteindelijk een Leeuw heeft gewonnen. Geen enkele Nederlandse case won dit jaar een Grand Prix.

Film Lions

Heineken - 'The City' (W+K Amsterdam) - BRONS
Heineken - 'The Match' (W+K Amsterdam) - BRONS
S7 Airlines - Imagination Machine (W+K Amsterdam) - ZILVER
Centraal Beheer Achmea - Welcome (DDB & Tribal)
Elan - Taste the Translation (JWT Amsterdam) - BRONS
Samsung - Every Day is Day One (72andSunny) - BRONS

Film Craft

Samsung - Every Day is Day One (72andSunny) - GOUD
Amnesty International - Death Penalty (Ogilvy & Mather) - BRONS

Titanium & Integrated

Elan - Taste the Translation (JWT Amsterdam)

Branded Content & Entertainment

ABN Amro - De Huizenpromoter (Red Urban, Wefilm)
Alzheimer Nederland - Zeitgeist 2014 (N=5)
WNF - Seastars (Ogilvy & Mather Amsterdam) - BRONS

Cyber Lions

KLM - #HappyToHelp (DDB & Tribal Amsterdam) (3x) - 2x BRONS
S7 Airlines - Imagination Machine (Wieden+Kennedy Amsterdam) (2x) - 2x BRONS
Elan - Taste the Translation (JWT Amsterdam) - ZILVER

Design Lions

Heineken - Amsterdam Originals Rijksmuseum Bottles (DBOD Amsterdam)

Radio Lions

Amnesty International - Death Penalty (Ogilvy & Mather Amsterdam) - BRONS

Promo & Activation Lions

Citizen - Chasing Horizons (W+K Amsterdam) (2x) - 1x GOUD, 1x ZILVER
PostNL - A kiss is a stamp (Joe Public) (2x)
KLM - The Airplane Apartment (DDB & Tribal Amsterdam)
Nestlé - Give Holland a Break (JWT Amsterdam)

Direct Lions

Elan - Taste the Translation (JWT Amsterdam) (3x)
PostNL - A kiss is a stamp (Joe Public)
Nestlé - Give Holland a Break (JWT Amsterdam)
KLM - Happy to Help (DDB & Tribal Amsterdam)

Media Lions

KLM - #HappyToHelp (DDB & Tribal Amsterdam) (2x) - 2x BRONS
Heineken - #championthematch (Starcom)
Heinkene - @Heinekenwherenext (Starcom)
Ministerie van Volksgezondheid - Donorcampagne (Roorda Reclamebureau)
S7 Airlines - S7 Airlines (Wieden+Kennedy Amsterdam)

PR Lions

PostNL – A kiss is a stamp (Joe Public)
KLM - #HappyToHelp (DDB & Tribal Amsterdam)

Outdoor Lions

S7 Airlines - S7 Airlines (Wieden+Kennedy Amsterdam)

Creative Effectiveness

Dela - Waarom wachten? (Ogilvy & Mather Amsterdam) - BRONS 

Lions Health

Menzis - Mens, wat ben je mooi (DDB & Tribal Amsterdam) - ZILVER

Press, Mobile, Innovation, Product Design

Géén Nederlandse nominaties.

Young Directors Award

Hiervoor zijn zes jonge Nederlandse regisseurs genomineerd: Nico van den Brink, Sam de Jong, Mees Peijnenburg, Boris Booij, Hendrikus de Vaan en Nanno Jiskoot. 

Nieuw is de Glass Lion, de prijs voor verandering, meer specifiek op het terrein van sekse-ongelijkheid en vooroordelen. Hier werden 166 cases voor ingestuurd. Het geld dat deze categorie opbrengt gaat naar een nog te kiezen goed doel. Voor deze categorie wist geen Nederlandse case zich te nomineren. 

Hieronder het totale aantal inzendingen per categorie (met tussen haakjes het aantal Nederlandse nominaties).

Branded Content & Entertainment Lions: 1.394 (36)
Creative Data Lions: 619 (0)
Creative Effectiveness Lions: 160 (3)
Cyber Lions: 3.738 (65)
Design Lions: 2.409 (32)
Direct Lions: 2.813 (51)
Film Lions: 3,070 (60)
Film Craft Lions: 2.205 (51)
Glass Lion: 166 (1)
Health & Wellness Lions: 1.430 (0)
Innovation Lions: 226 (0)
Media Lions: 3.179 (83)
Mobile Lions: 1,246 (28)
Outdoor Lions: 5.037 (44)
Pharma Lions: 432 (0)
PR Lions: 1,969 (45)
Press Lions: 4.470 (36)
Product Design Lions: 280 (7)
Promo & Activation Lions: 3.196 (67)
Radio Lions: 1.720 (26)
Titanium and Integrated Lions: 374 (8)

Over deze ruim 40.000 inzendingen oordelen deze week liefst 366 juryleden. MarketingTribune doet de hele Cannes-week verslag, met columns, reportages en álle winnaars. Hou dus dagelijks onze website in de gaten!

www.canneslions.com 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken