Ruben Balfoort (Commercial Review): 'Adverteerder, stel je kwetsbaar op!'

Ruben Balfoort (Commercial Review): 'Adverteerder, stel je kwetsbaar op!'
  • Bureaus
  • 30 jan 2019 @ 11:46
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewCommercialsReclameOnderzoekTelevisie

Commercial Review is een nieuw platform waar tv-reclames kunnen worden beoordeeld. Oprichter is Ruben Balfoort (26), in het dagelijks leven productmarketeer bij Sana Commerce. ‘Ik daag adverteerders uit zich kwetsbaar op te stellen.’

'Wil jij invloed hebben op commercials en leuke prijzen winnen?' CommercialReview.nl nodigt consumenten uit om hun mening te geven over tv-reclame. Wie meedoet maakt bovendien kans op waardebonnen van Primera. Ook voor marketeers een handig nieuw platform om te kijken hoe campagnes in de smaak vallen. MarketingTribune stelde een aantal vragen aan de initiatiefnemer.

Hoe is Commercialreview.nl ontstaan?

Ruben Balfoort: ‘Een aantal jaren geleden keek ik veel voetbalwedstrijden op tv in mijn studentenkamer, waarbij de wedstrijden natuurlijk werden onderbroken door commercials. Dit was veelal tot ergernis, maar ik merkte dat iedereen een uitgesproken mening had over vrijwel elke commercial. Of je nou wilt kijken of niet (meestal liever niet): commercials doen wat met je.

Toen besefte ik: deze informatie blijft nu in mijn studentenkamer hangen, maar dit moeten bedrijven horen. Het is zo waardevol om te horen wat commercials, en daarmee een belangrijke uiting van jouw merk, nou echt doen in de hoofden en huiskamers van de mensen die je wilt bereiken.

Het gevolg: dit platform waarop iedereen zich kan uitspreken en we samen feedback geven op reclame-uitingen. Ik geloof erin dat we samen bedrijven kunnen helpen commercials te verbeteren, zodat wij daar uiteindelijk baat bij hebben: voor ons relevante commercials die geen straf zijn om te bekijken.

Ik daag bedrijven uit zich kwetsbaar op te stellen en hun commercials ter beoordeling voor te leggen aan heel Nederland of juist aan een specifieke doelgroep, of de commercial nu al uitgezonden wordt of nog niet.’

Hoe ben je van start gegaan?

‘De weken voor kerst heb ik een eerste test gedaan met het platform: de Kerstcommercial-competitie 2018. De kerstcommercials van vijf grote supermarkten kwamen hier op te staan en konden worden beoordeeld. Het was leuk om te zien hoe succesvol dit was en er echt een competitie ontstond. De resultaten die deze competitie opleverde voor de supermarkten, waren echt flink waardevol. Hoewel mijn doel niet is om een echt competitie-effect in te gaan bouwen, ga ik dergelijke thematische competities wel af en toe terug laten komen zodat bedrijven hun commercials kunnen meten met andere bedrijven in dezelfde markt. Rondom Pasen staat er weer een competitie op de planning.’

Hoe werkt het platform precies?

‘Bedrijven kunnen van mij een profiel krijgen op Commercialreview.nl waardoor ze toegang hebben tot hun pagina op mijn platform. Hier kunnen ze bedrijfsgegevens invullen en commercials plaatsen. Bij elke commercial kunnen bedrijven zelf vragen invoeren die ze willen voorleggen aan Nederland. Per direct staat de commercial dan ter beoordeling online. In hun account kunnen bedrijven zelf de reviews teruglezen.

Ik vraag alle bedrijven om de review-oproep te delen op hun social media. Daardoor laat elk bedrijf naast eigen volgers ook de volgers van de andere deelnemende bedrijven hun commercial onder ogen krijgen. Hierdoor profiteren alle bedrijven dus van elkaars publiek.

Daarnaast promoot ik zelf de review-oproep en nieuwe commercials en roep ik mijn steeds groter wordende database op te gaan reviewen. Zo profiteert elk bedrijf van de verschillende doelgroepen.

Reviewers maken kans op prijzen door hun deelname en dit zal verder worden uitgebouwd met spaarprogramma’s. Reviewers kunnen ook een account aanmaken en zo inzicht houden in welke commercials zij al hebben gereviewd en in de nabije toekomst ook hun spaarsaldo inzien.’

Welke doelgroepen heb je met dit concept voor ogen? Wat hebben zij aan Commercial Review?

‘Elk bedrijf met een commercial kan gebruik maken van mijn platform. Of je nou net je eerste commercial ooit op tv hebt of al veel ervaring hebt. Het doel is om inzichten te verkrijgen over wat je commercial doet en hiermee ook te weten wat je merk doet bij kijkers. Daarnaast kan het ook een vorm zijn van vergelijken van commercials van bedrijven in dezelfde markt. Een toekomstige optie wordt om commercials die nog niet live zijn te pre-testen bij een specifieke doelgroep op mijn platform.’

Welke inzichten kunnen adverteerders verwerven als zij hun campagnes door het publiek laten beoordelen?

‘Dit kan heel breed zijn aangezien adverteerders zelf mogen bepalen welke vragen ze willen voorleggen aan Nederland. Het belangrijkste is om snel, makkelijk en goedkoop te meten wat commercials nou echt doen in de hoofden en huiskamers van mensen. Welk gevoel krijgen kijkers erbij?’

Welke uitkomsten van dit nog prille concept hebben je verrast?

‘Wat mij het meeste opviel is hoe verschillend bedrijven omgaan met het testen en meten van hun commercials. Sommige bedrijven laten niks aan het toeval over en testen en meten alles vooraf en als de commercial live is. Andere bedrijven hebben weinig tot geen inzichten in hoe commercials vallen en worden beleefd.

Een andere uitkomst die mij verraste was wat er leeft bij kijkers van commercials: er kwamen bij de Kerstcommercial-competitie heel veel reacties binnen van reviewers die aangaven hoeveel bepaalde commercials hen deden, in positieve of negatieve zin. Commercials kunnen heel veel losmaken bij mensen, wat ook weer veel kan zeggen over het gevoel wat mensen hebben bij een bepaald merk. Volgens mij is het van enorm groot belang om te weten wat een commercial doet met de kijkers. Voor hen maak je de commercials tenslotte.’

Hoe kijk je zelf aan tegen reclame? Welke trends neem je waar?

‘De belangrijkste ontwikkeling is naar mijn idee het minder populair worden van live-tv en de mogelijkheid hebben om programma’s terug te kijken en reclames te vermijden. Hier moeten bedrijven op inspelen door andere manieren te vinden om commercials toch onder de aandacht te krijgen. Een heel belangrijk punt is commercials zo goed mogelijk te laten aansluiten op je publiek, zodat commercials niet per se een straf zijn om te kijken maar zo relevant mogelijk voor de specifieke kijker. Dit kan sneller worden bereikt door goed te weten wie je doelgroep en wie je kijkers zijn en wat zij willen zien. Dat is de belangrijkste reden van mijn platform: het verkrijgen van inzichten in je kijkers en doelgroep om commercials beter op hen af te stemmen en het vertrouwen van je doelgroep te winnen en te behouden.

Verder is het ook van groot belang om te onderzoeken welke rol commercials spelen in het totaal van marketinguitingen: in welke mate moeten commercials onderdeel uitmaken van het totaal aan marketing-uitingen en dus van je budget? Ik denk dat hier nog veel ruimte ligt om dit op basis van data te analyseren en te onderzoeken, onder andere op welke momenten commercials en andere uitingen moeten worden ingezet.’

Je bestiert dit platform naast een reguliere baan. Welke ambities heb je ermee?

‘Het doel van dit platform is om alle bedrijven gemakkelijk, snel en goedkoop commercials te laten reviewen en zo inzichten te geven in de effecten ervan. Ik geloof heel sterk in het concept en ben ervan overtuigd dat bedrijven moeten weten wat hun commerciële uitingen doen. Commercials blijven enorme investeringen. Waarom er dan niet voor zorgen door data en inzichten hoe commercials vallen en hoe mensen over je merk denken? Waarom er niet voor zorgen dat je weet wat er speelt en dat je je best doet commercials zo relevant mogelijk te maken voor kijkers?

Mijn ambitie is om ervoor te zorgen dat het vanzelfsprekend is dat elk bedrijf elke commercial op mijn platform voorlegt aan Nederland, als pre-test of al als de commercial al live is. Ik wil alle bedrijven helpen aan inzichten om hun commercials te verbeteren en meer effect te laten hebben en er zo voor zorgen dat commercials niet meer worden gezien als iets waar je nou eenmaal niet omheen kunt maar als iets dat relevantie heeft voor de kijkers.’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Wie zit er achter Commercial Review?

Ruben Balfoort (26) heeft Bedrijfskunde gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een master in Marketing Management. Gedurende zijn master gaf hij als zzp’er marketing- en strategie-advies aan startende ondernemers. Daarnaast is hij reisleider en erg geïnteresseerd in innovatie en startups.

Na zijn studie begon Balfoort in Rotterdam aan een fulltime baan als productmarketeer bij Sana Commerce. Dit bedrijf biedt webshops aan in voornamelijk de B2B-markt, waarbij het sterke punt is dat ze direct integreren met al bestaande ERP-systemen. Dit biedt webshop-houders de garantie dat voorraden, prijsafspraken en dergelijke altijd up-to-date zijn. Hier doet hij concurrentie-onderzoek, bepaalt hij de prijzen voor het product in verschillende markten en zorgt hij dat trends en kansen worden doorvertaald naar de interne organisatie.

Verder probeert Balfoort op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen op technologisch en politiek gebied en begeeft hij zich zo vaak mogelijk naar landen waar vaker van de zon kan worden genoten dan in Nederland.

www.commercialreview.nl

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken