Gijs Moonen (Ovide Consult): 'One-stop-shops zijn achterhaald'

Gijs Moonen (Ovide Consult): 'One-stop-shops zijn achterhaald'
  • Bureaus
  • 9 mrt 2019 @ 10:01
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CommunicatieNieuwkomersInterviewStartupPRStrategie

Gijs Moonen heeft zijn baan bij pr-bureau Lewis verruild voor het ondernemerschap. De mede-initiator van het Lewis-kantoor in Amsterdam is gestart met Ovide Consult. Welke plannen heeft hij?

In 2012 was je mede-initiator van het Amsterdamse kantoor van Lewis in Nederland. Veel geleerd en eindelijk in rustiger vaarwater, maar waarom dan juist nu daar weggaan? Was het geen tijd om te oogsten na het zaaien?

Gijs Moonen: 'Ik heb altijd met het idee rondgelopen om te ondernemen. Dat ik bij Lewis de kans kreeg om samen met Vera Kops een kantoor in Amsterdam te beginnen, lag heel erg in dat straatje. Maar met het grote verschil natuurlijk dat dit ondernemen in een veilige omgeving was. Na jaren van harde groei en heel veel te hebben geleerd, begon in 2018 steeds meer op zijn plek te vallen voor Lewis Amsterdam en mijzelf. Daardoor kreeg ik steeds meer het gevoel dat de tijd rijp was om nu mijn eigen avontuur te starten. Ik zie het starten van mijn eigen bureau in die zin dan ook als het oogsten na het zaaien.'

Waarom heet je bureau Ovide Consult?

'Ik ben van mening dat het one-stop-shop idee van grote bureaus achterhaald is. Veel van de beste specialisten in Nederland trekken hun eigen plan en gaan zelf of in een kleiner bureau verder. Kijk bijvoorbeeld naar de grote hoeveelheid creatieve duo’s die het laatste halfjaar afscheid namen van hun bureau en als freelancers verder gaan. Ik wil dat oplossen met een netwerk aan vrienden. Dus werkt Ovide samen met specialisten en experts die als zzp’er, bij kleine bureaus of soms zelfs (part-time) in-house werken. Dat geldt voor deze fase van Ovide, maar ook als het team veel groter is. En omdat ik mezelf vooral niet te serieus wil nemen, heb ik gekozen voor de knipoog naar Ovide en zijn vriendjes in de bureaunaam.'

Je gaat je richten op ondernemers en corporate startups. Valt daar wel genoeg te verdienen?

'Ik hoop het wel, hahaha. Maar als je vraag is of dat soort ondernemers wel op zoek zijn naar de hulp van een bureau, dan kan ik volmondig ‘ja’ zeggen. In de afgelopen jaren heb ik veel samen mogen werken met startups en ondernemers die de allereerste fase voorbij zijn en inmiddels hard groeien en door willen pakken. Dit soort bedrijven heeft nog niet de budgetten om met de grote internationale bureaus te werken, maar wel heel duidelijk de behoefte aan  expertise en support.'

Je gaat samenwerken met een netwerk aan professionals en wellicht ook zelf uitbreiden. Waar sta je over vijf jaar?

'De inkt van het businessplan is net droog, dus laten we vooral niet te hard van stapel lopen, haha. Het zou mooi zijn als Ovide over vijf jaar uit een team van tien man bestaat. En wie weet blijkt het verhaal zo aanstekelijk te zijn, dat we tegen die tijd ook nog mensen in België of Duitsland op ideeën hebben gebracht. Aan ambitie geen gebrek.'

Welke trends verdienen wat jou betreft momenteel meer aandacht in PR en marketingcommunicatie? 

'We slaan met z’n allen een beetje door in content ontwikkelen. Ik zie veel merken die maar content blijven maken om iets te kunnen pushen. De consistentie en samenhang in die campagnes ontbreekt volledig. Het is niet erg als je eens wat minder blogs schrijft, een dag uit de inhaakkalender overslaat of pas een week later een video plaatst. Zolang je er als merk voor zorgt dat wat je naar buiten brengt van toegevoegde waarde is. En daar ontbreekt het steeds meer aan.'

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken