Esprix 2019: goud voor Samsung, Bavaria, Jumbo en ABN Amro
- Bureaus
- 18 apr 2019 @ 22:00
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - Awards
- 18 apr 2019 @ 22:00
- Redactie Bureaus
De Esprix-oogst dit jaar: 4 keer goud, 11 keer zilver en 14 keer brons. Tijdens de feestelijke avond op donderdag 18 april in Hotel Arena zijn onder leiding van Wilfried de Jong in totaal 29 Esprix-awards uitgereikt. De Esprix is de vakprijs voor creativiteit met aantoonbaar resultaat. De jury van 100 vakgenoten, bestaande uit zowel marketeers als creatieven, heeft dit jaar 120 inzendingen in 12 categorieën bediscussieerd. Daarbij wordt het resultaat net zo zwaar beoordeeld als het creatieve idee.
GOUD
Samsung SmartSuit
Merk: Samsung
Bureau: Cheil Amsterdam
Categorie: Experimental
Jury: 'Samsung heeft lef getoond met deze campagne. De ontwikkeling van een SmartSuit door Samsung en de Nederlandse shorttrackploeg is een prachtig, technologisch vernieuwend en jaloersmakend idee dat creatief ‘helemaal klopt’. De samenwerking is ‘briljant’ en getuigt van veel lef. De kracht zit in de logische koppeling tussen technologie en sport de campagne heeft ook duidelijk een positief effect gehad op het merk. Het is superrelevant en daarmee jaloersmakend. Op het gebied van PR en communicatie zijn mooie resultaten behaald. Het merk heeft zijn nek uitgestoken en dat verdient onze complimenten.'
Carnavalvrij
Merk: Bavaria
Bureau: Fama Volat, Blauw Gras, Newslab, Mindshare
Categorie: Fast moving
Jury: 'De creatieve executie van deze humoristische Bavaria-campagne maakt iedereen blij en wordt jaloersmakend gevonden. Er wordt een duidelijk statement gemaakt dat carnavalsvierders in actie zet met een duidelijk doel: vrij met carnaval! Hoewel gericht op het zuiden, vindt heel Nederland dit leuk. Het past perfect bij het merk. Een zeer mooie, sympathieke en aansprekende campagne, die buitengewoon goed heeft uitgepakt. Hoewel je geen resultaten ziet in de verkoopcijfers, lijkt het doel om de verbondenheid met het merk te vergroten wel gehaald en dat ook nog met een klein budget.'
Jumbo - Van regionale speler naar dé nationale familiesupermarkt
Merk: Jumbo Supermarkten
Bureau: Alfred International, UM, Vijf890, Searchresult, LBL, MediaMonks, NewsLab
Categorie: Retail, retail & ecommerce
Jury: 'Deze langlopende case - vanaf 2013 - heeft een zeer indrukwekkende groei voor de challenger opgeleverd die Jumbo dicht in de buurt van Albert Heijn heeft gebracht. Qua resultaat een ‘waanzinnig succes’ dus. Creatie is vrij traditioneel, maar wel zeer vakbekwaam en goed doorgevoerd, en dat over vele jaren. Vooral de keuze voor een ‘gewone disfunctionele’ Nederlandse familie heeft bijzonder goed uitgepakt. Telkens is een nieuwe, actuele invalshoek gekozen die bijzonder ‘lenig’ en met een knipoog is overgebracht. De casting van de familie, met name van vader Frank Lammers, is volgens de eindjury een schot in de roos: luchtig, amusant en lekker Hollands. Ook de activaties, zoals de Jumbo-racedagen met Max Verstappen, zijn bijzonder leuk gedaan en zeer succesvol. Volgens een jurylid is de campagne nu al een ‘classic’: ‘Dit kent iedereen over tien jaar nog!’
The Lockdown
Merk: ABN Amro
Bureau: Code D'Azur, Wenneker, Studio05, NewsLab, Sherlocked
Categorie: Corporate & Employee experience
Jury: 'De eerste AR mobile escape room is een zeer vernieuwende ‘move’ binnen de recruitmentwereld, zeker binnen de bankensector. De doelgroep is met storytelling en actuele content, inclusief zaken als blockchain en cryptomunten, ‘hardcore’ hun eigen wereld binnengetrokken. De uitdagingen binnen de bancaire wereld zijn spot on neergezet met een goed script en de nieuwste technieken. Volgens de jury bewonderenswaardig en zeer vernieuwend. ‘Er zijn kosten noch moeite gespaard, het is echt all the way ontwikkeld.’ Een ‘rijk’ spel waar je ‘meteen ingezogen wordt’. Als wervingscampagne binnen de games en high tech geïnteresseerde doelgroep is The Lockdown zeer geslaagd. De uitdaging van de nieuwe werkomgeving wordt geavanceerd en overtuigend neergezet, op een manier die de doelgroep bijzonder aanspreekt. Het imago van ABN Amro als werkgever is hier sterk door verbeterd.'
ZILVER
Samsung Smartsuit
Merk: Samsung
Bureau: Cheil Amsterdam
Categorie: Media, Entertainment & Communications
Jury: Samsung heeft lef getoond met deze campagne. De ontwikkeling van een SmartSuit door Samsung en de Nederlandse shorttrackploeg is een prachtig, technologisch vernieuwend en jaloersmakend idee dat creatief ‘helemaal klopt’. De samenwerking is ‘briljant’ en getuigt van veel lef.
Carnavalvrij
Merk: Bavaria
Bureau: Fama Volat, Blauw Gras, Newslab, Mindshare
Categorie: Business to consumer
Jury: De creatieve executie van deze humoristische Bavaria-campagne maakt iedereen blij en wordt jaloersmakend gevonden. Er wordt een duidelijk statement gemaakt dat carnavalsvierders in actie zet met een duidelijk doel: vrij met carnaval! Hoewel gericht op het zuiden, vindt heel Nederland dit leuk. Het past perfect bij het merk. Een zeer mooie, sympathieke en aansprekende campagne, die buitengewoon goed heeft uitgepakt.
De 10e kan het gebeuren...
Merk: Nederlandse Loterij | Staatsloterij
Bureau: TBWA\Neboko, Universal Media Group, Blue Mango Interactive, Brompton Road
Categorie: Business to consumer
Jury: Het claimen van de ‘voorpret’ en de 10e van iedere maand is onderscheidend en strategisch sterk. De campagne wordt door de jury hoog gewaardeerd en als ‘een gouden zet’ gevonden. Het creatieve inzicht zet daadwerkelijk aan tot het kopen van een lot. ‘Je voelt je al een beetje winnaar als je ernaar kijkt.’
De bank die niet alleen zichzelf adviseert
Merk: SNS
Bureau: Alfred International, Vizeum
Categorie: Consumer services
Jury: Het strategisch inzicht om te communiceren dat de SNS Bank ook hypotheken van anderen aanbiedt (wat ze al jaren deden) middels een ‘Typische Nederlander’ wordt sterk gevonden. Een slimme zet om zo vertrouwen te winnen door ook de producten van de concurrent aan te bieden. Heel vooruitstrevend binnen de bankenwereld en passend bij het imago van SNS. Binnen de bankenwereld is het zelfs een jaloersmakend idee. ‘De kleine details zijn heel humoristisch en de film is vakkundig uitgevoerd met de juiste dosis overacting’ volgens een van de juryleden.
De 10e kan het gebeuren…
Merk: Nederlandse Loterij | Staatsloterij
Bureau: TBWA\Neboko, Universal Media Group, Blue Mango Interactive, Brompton Road
Categorie: Consumer services
Jury: Het claimen van de ‘voorpret’ en de 10e van iedere maand is onderscheidend en strategisch sterk. De campagne wordt door de jury hoog gewaardeerd en als ‘een gouden zet’ gevonden. Het creatieve inzicht zet daadwerkelijk aan tot het kopen van een lot. ‘Je voelt je al een beetje winnaar als je ernaar kijkt.’
Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn.
Merk: Zeeman textielSupers
Bureau: Persuade
Categorie: Retail, retail & ecommerce
Jury: Een erg consistent uitgevoerde, langlopende campagne die het voorheen matige imago van Zeeman zeer positief heeft beïnvloed. De jury vindt de campagne niet zozeer vernieuwend, maar wel slim en effectief uitgevoerd, met een rijke middelenmix. De claim van duurzaamheid wordt strategisch zeer sterk gevonden, zeker in relatie tot prijsvechters als Primark en Action. Hoopgevend bovendien, vindt de jury. Zeeman spreekt met deze aanpak ook een nieuwe (meer vermogende) doelgroep aan, ook door de betere kwaliteitsperceptie.
Beter in Bed
Merk: Ben
Bureau: DDB Unlimited, Holy Fools, Earforce, Initiative (Media), Soundsright
Categorie: Sales promotions & Activations
Jury: De jury vindt het idee van het ‘telefooncondoom’ om het seksueel verkeer te bevorderen origineel en gedurfd, maatschappelijk relevant en ‘typisch Ben’. Een onderscheidende campagne in een markt waarin alleen wordt geschermd met meer gigabites en andere functionele proposities. Deze manier past bij het merk Ben en heeft de merkvoorkeur en spontane merkherkenning duidelijk doen stijgen. Het is een campagne die eveneens helemaal past in de reeks van #ananas en #flappdrol.
Jade
Merk: Opel Nederland
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Categorie: Durables
Jury: Beide elementen, creatie en resultaat zijn goed, vindt de jury. Het concept is creatief. Het is een oud trucje, maar goed toegepast en leuk voor een merk als Opel, dat bekend staat als degelijk. De campagne straalt positief af op het merk Opel en geeft likeability aan het merk.
Knalplanga
Merk: Rijksoverheid | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Bureau: Roorda Reclamebureau
Categorie: Charity & Not for profit
Jury: Met deze campagne is een moeilijk bereikbare doelgroep uitstekend gemobiliseerd. Heel verstandig om niet in te zetten op gevaar, maar op de positieve aspecten van het dragen van zo’n ‘coole’ bril. De keuze om influencer Donnie te koppelen aan de vuurwerkbril is relevant en helemaal raak, vindt de jury. Er is slim en snel aangehaakt op het eerdere plangasucces van de rapper, die het verhaal van de campagne echt omarmd heeft. Veel kinderen van verschillende juryleden hebben vrijwillig de ‘knalplanga’ opgezet. Voor een beperkt budget is de boodschap goed overgekomen, vindt de jury.
The Smallest Ad Agency in the World
Merk: Schiphol Media
Bureau: Woedend! creative agency
Categorie: Business to business
Jury: Een eenvoudig, maar doeltreffend uitgevoerd origineel idee met zeer veel impact. Met een klein budget is veel zichtbaarheid en rumour around the brand gecreëerd, met veel leads en voldoende potentiële klanten tot gevolg. Dit is een erg goede manier om de vele mogelijkheden van Schiphol Media onder de aandacht te brengen.
The Lockdown
Merk: ABN Amro
Bureau: Code D'Azur, Wenneker, Studio05, NewsLab
Categorie: Experimental
Jury: De eerste AR mobile escape room is een zeer vernieuwende ‘move’ binnen de recruitmentwereld, zeker binnen de bankensector. De doelgroep is met storytelling en actuele content, inclusief zaken als blockchain en cryptomunten, ‘hardcore’ hun eigen wereld binnengetrokken. De uitdagingen binnen de bancaire wereld zijn spot on neergezet met een goed script en de nieuwste technieken. Volgens de jury bewonderenswaardig en zeer vernieuwend. ‘Er zijn kosten noch moeite gespaard, het is echt all the way ontwikkeld.’ Een ‘rijk’ spel waar je ‘meteen ingezogen wordt’. Als wervingscampagne binnen de games en high tech geïnteresseerde doelgroep is The Lockdown zeer geslaagd. De uitdaging van de nieuwe werkomgeving wordt geavanceerd en overtuigend neergezet, op een manier die de doelgroep bijzonder aanspreekt. Het imago van ABN Amro als werkgever is hier sterk door verbeterd.
BRONS
Beter in bed
Merk: Ben
Bureau: DDB Unlimited, Holy Fools, Earforce, Initiative (Media), Soundsright
Categorie: Media, Entertainment & Communications
Merk: Ben
Bureau: DDB Unlimited, DPPLR, Initiative (Media), Triangle PR
Categorie: Media, Entertainment & Communications
Derde Kerstdag
Merk: Maxxium | Jägermeister
Bureau: Neew
Categorie: Business to consumer
Vermogens in Nederland
Merk: ABN AMRO MeesPierson
Bureau: LVB
Categorie: Business to consumer
Nederland is Europees kampioen Zitten
Merk: Zilveren Kruis
Bureau: Fitzroy, Yune, Greenberry, Mindshare
Categorie: Consumer services
Marché Macan
Merk: Pon's Automobielhandel B.V. | Porsche Nederland
Bureau: Achtung! mcgarrybowen, Joffra Creative Agency, 51north, Fresh Fruit Digital, Paraphrase
Categorie: Sales promotions & Activations
Samsung SmartSuit
Merk: Samsung Electronics Benelux B.V.
Bureau: Cheil Amsterdam
Categorie: Durables
Škoda - Zaterdaghulp
Merk: Škoda
Bureau: Selmore Creative agency, Freshfruit, Weareblossom, Mediacom
Categorie: Durables
Jade
Merk: Opel Nederland
Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam
Categorie: Corporate & Employee experience
#myfirstblood
Merk: Sanquin
Bureau: 2Basics Marketing & Sports
Categorie: Charity & Not for profit
Reddingsactie 6 miljoen snacktomaatjes
Merk: Greenco
Bureau: HvdM Public Relations
Categorie: Small budget
Huawei Powerbank
Merk: Huawei Nederland
Bureau: Ride
Categorie: Small budget
Cool in Best
Merk: Riedel | CoolBest
Bureau: DDB Unlimited, Triangle PR
Categorie: Small budget
#myfirstblood
Merk: Sanquin
Bureau: 2Basics Marketing & Sports
Categorie: Experimental
Beeld door Reinier RvdA.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk... 18-03-2024
- Woedend wint Samsung Climate... 15-03-2024
- [interview] Merkexpert Van Leeuwen:... 15-03-2024
- De marketingtransfers van week 11,... 15-03-2024
- Knorr zet groenten bovenaan in-game... 15-03-2024
- ING-campagne rond en in Schiphol... 15-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing