Esprix 2019: goud voor Samsung, Bavaria, Jumbo en ABN Amro

Esprix 2019: goud voor Samsung, Bavaria, Jumbo en ABN Amro
  • Bureaus
  • 18 apr 2019 @ 22:00
  • 11304 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Awards

De Esprix-oogst dit jaar: 4 keer goud, 11 keer zilver en 14 keer brons. Tijdens de feestelijke avond op donderdag 18 april in Hotel Arena zijn onder leiding van Wilfried de Jong in totaal 29 Esprix-awards uitgereikt. De Esprix is de vakprijs voor creativiteit met aantoonbaar resultaat. De jury van 100 vakgenoten, bestaande uit zowel marketeers als creatieven, heeft dit jaar 120 inzendingen in 12 categorieën bediscussieerd. Daarbij wordt het resultaat net zo zwaar beoordeeld als het creatieve idee.

GOUD

Samsung SmartSuit

Merk: Samsung

Bureau: Cheil Amsterdam

Categorie: Experimental

Jury: 'Samsung heeft lef getoond met deze campagne. De ontwikkeling van een SmartSuit door Samsung en de Nederlandse shorttrackploeg is een prachtig, technologisch vernieuwend en jaloersmakend idee dat creatief ‘helemaal klopt’. De samenwerking is ‘briljant’ en getuigt van veel lef. De kracht zit in de logische koppeling tussen technologie en sport de campagne heeft ook duidelijk een positief effect gehad op het merk. Het is superrelevant en daarmee jaloersmakend. Op het gebied van PR en communicatie zijn mooie resultaten behaald. Het merk heeft zijn nek uitgestoken en dat verdient onze complimenten.'

Carnavalvrij

Merk: Bavaria

Bureau: Fama Volat, Blauw Gras, Newslab, Mindshare

Categorie: Fast moving

Jury: 'De creatieve executie van deze humoristische Bavaria-campagne maakt iedereen blij en wordt jaloersmakend gevonden. Er wordt een duidelijk statement gemaakt dat carnavalsvierders in actie zet met een duidelijk doel: vrij met carnaval! Hoewel gericht op het zuiden, vindt heel Nederland dit leuk. Het past perfect bij het merk. Een zeer mooie, sympathieke en aansprekende campagne, die buitengewoon goed heeft uitgepakt. Hoewel je geen resultaten ziet in de verkoopcijfers, lijkt het doel om de verbondenheid met het merk te vergroten wel gehaald en dat ook nog met een klein budget.'

Jumbo - Van regionale speler naar dé nationale familiesupermarkt

Merk: Jumbo Supermarkten

Bureau: Alfred International, UM, Vijf890, Searchresult, LBL, MediaMonks, NewsLab

Categorie: Retail, retail & ecommerce

Jury: 'Deze langlopende case - vanaf 2013 - heeft een zeer indrukwekkende groei voor de challenger opgeleverd die Jumbo dicht in de buurt van Albert Heijn heeft gebracht. Qua resultaat een ‘waanzinnig succes’ dus. Creatie is vrij traditioneel, maar wel zeer vakbekwaam en goed doorgevoerd, en dat over vele jaren. Vooral de keuze voor een ‘gewone disfunctionele’ Nederlandse familie heeft bijzonder goed uitgepakt. Telkens is een nieuwe, actuele invalshoek gekozen die bijzonder ‘lenig’ en met een knipoog is overgebracht. De casting van de familie, met name van vader Frank Lammers, is volgens de eindjury een schot in de roos: luchtig, amusant en lekker Hollands. Ook de activaties, zoals de Jumbo-racedagen met Max Verstappen, zijn bijzonder leuk gedaan en zeer succesvol. Volgens een jurylid is de campagne nu al een ‘classic’: ‘Dit kent iedereen over tien jaar nog!’

The Lockdown

Merk: ABN Amro

Bureau: Code D'Azur, Wenneker, Studio05, NewsLab, Sherlocked

Categorie: Corporate & Employee experience

Jury: 'De eerste AR mobile escape room is een zeer vernieuwende ‘move’ binnen de recruitmentwereld, zeker binnen de bankensector. De doelgroep is met storytelling en actuele content, inclusief zaken als blockchain en cryptomunten, ‘hardcore’ hun eigen wereld binnengetrokken. De uitdagingen binnen de bancaire wereld zijn spot on neergezet met een goed script en de nieuwste technieken. Volgens de jury bewonderenswaardig en zeer vernieuwend. ‘Er zijn kosten noch moeite gespaard, het is echt all the way ontwikkeld.’ Een ‘rijk’ spel waar je ‘meteen ingezogen wordt’. Als wervingscampagne binnen de games en high tech geïnteresseerde doelgroep is The Lockdown zeer geslaagd. De uitdaging van de nieuwe werkomgeving wordt geavanceerd en overtuigend neergezet, op een manier die de doelgroep bijzonder aanspreekt. Het imago van ABN Amro als werkgever is hier sterk door verbeterd.'

ZILVER

Samsung Smartsuit

Merk: Samsung

Bureau: Cheil Amsterdam

Categorie: Media, Entertainment & Communications

Jury: Samsung heeft lef getoond met deze campagne. De ontwikkeling van een SmartSuit door Samsung en de Nederlandse shorttrackploeg is een prachtig, technologisch vernieuwend en jaloersmakend idee dat creatief ‘helemaal klopt’. De samenwerking is ‘briljant’ en getuigt van veel lef.

Carnavalvrij

Merk: Bavaria

Bureau: Fama Volat, Blauw Gras, Newslab, Mindshare

Categorie: Business to consumer

Jury: De creatieve executie van deze humoristische Bavaria-campagne maakt iedereen blij en wordt jaloersmakend gevonden. Er wordt een duidelijk statement gemaakt dat carnavalsvierders in actie zet met een duidelijk doel: vrij met carnaval! Hoewel gericht op het zuiden, vindt heel Nederland dit leuk. Het past perfect bij het merk. Een zeer mooie, sympathieke en aansprekende campagne, die buitengewoon goed heeft uitgepakt.

De 10e kan het gebeuren...

Merk: Nederlandse Loterij | Staatsloterij

Bureau: TBWA\Neboko, Universal Media Group, Blue Mango Interactive, Brompton Road

Categorie: Business to consumer

Jury: Het claimen van de ‘voorpret’ en de 10e van iedere maand is onderscheidend en strategisch sterk. De campagne wordt door de jury hoog gewaardeerd en als ‘een gouden zet’ gevonden. Het creatieve inzicht zet daadwerkelijk aan tot het kopen van een lot. ‘Je voelt je al een beetje winnaar als je ernaar kijkt.’

De bank die niet alleen zichzelf adviseert

Merk: SNS

Bureau: Alfred International, Vizeum

Categorie: Consumer services

Jury: Het strategisch inzicht om te communiceren dat de SNS Bank ook hypotheken van anderen aanbiedt (wat ze al jaren deden) middels een ‘Typische Nederlander’ wordt sterk gevonden. Een slimme zet om zo vertrouwen te winnen door ook de producten van de concurrent aan te bieden. Heel vooruitstrevend binnen de bankenwereld en passend bij het imago van SNS. Binnen de bankenwereld is het zelfs een jaloersmakend idee. ‘De kleine details zijn heel humoristisch en de film is vakkundig uitgevoerd met de juiste dosis overacting’ volgens een van de juryleden.

De 10e kan het gebeuren…

Merk: Nederlandse Loterij | Staatsloterij

Bureau: TBWA\Neboko, Universal Media Group, Blue Mango Interactive, Brompton Road

Categorie: Consumer services

Jury: Het claimen van de ‘voorpret’ en de 10e van iedere maand is onderscheidend en strategisch sterk. De campagne wordt door de jury hoog gewaardeerd en als ‘een gouden zet’ gevonden. Het creatieve inzicht zet daadwerkelijk aan tot het kopen van een lot. ‘Je voelt je al een beetje winnaar als je ernaar kijkt.’

Zeeman. Zo eenvoudig kan het zijn.

Merk: Zeeman textielSupers

Bureau: Persuade

Categorie: Retail, retail & ecommerce

Jury: Een erg consistent uitgevoerde, langlopende campagne die het voorheen matige imago van Zeeman zeer positief heeft beïnvloed. De jury vindt de campagne niet zozeer vernieuwend, maar wel slim en effectief uitgevoerd, met een rijke middelenmix. De claim van duurzaamheid wordt strategisch zeer sterk gevonden, zeker in relatie tot prijsvechters als Primark en Action. Hoopgevend bovendien, vindt de jury. Zeeman spreekt met deze aanpak ook een nieuwe (meer vermogende) doelgroep aan, ook door de betere kwaliteitsperceptie.

Beter in Bed

Merk: Ben

Bureau: DDB Unlimited, Holy Fools, Earforce, Initiative (Media), Soundsright

Categorie: Sales promotions & Activations

Jury: De jury vindt het idee van het ‘telefooncondoom’ om het seksueel verkeer te bevorderen origineel en gedurfd, maatschappelijk relevant en ‘typisch Ben’. Een onderscheidende campagne in een markt waarin alleen wordt geschermd met meer gigabites en andere functionele proposities. Deze manier past bij het merk Ben en heeft de merkvoorkeur en spontane merkherkenning duidelijk doen stijgen. Het is een campagne die eveneens helemaal past in de reeks van #ananas en #flappdrol.

Jade

Merk: Opel Nederland

Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam

Categorie: Durables

Jury: Beide elementen, creatie en resultaat zijn goed, vindt de jury. Het concept is creatief. Het is een oud trucje, maar goed toegepast en leuk voor een merk als Opel, dat bekend staat als degelijk. De campagne straalt positief af op het merk Opel en geeft likeability aan het merk.

Knalplanga

Merk: Rijksoverheid | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Bureau: Roorda Reclamebureau

Categorie: Charity & Not for profit

Jury: Met deze campagne is een moeilijk bereikbare doelgroep uitstekend gemobiliseerd. Heel verstandig om niet in te zetten op gevaar, maar op de positieve aspecten van het dragen van zo’n ‘coole’ bril. De keuze om influencer Donnie te koppelen aan de vuurwerkbril is relevant en helemaal raak, vindt de jury. Er is slim en snel aangehaakt op het eerdere plangasucces van de rapper, die het verhaal van de campagne echt omarmd heeft. Veel kinderen van verschillende juryleden hebben vrijwillig de ‘knalplanga’ opgezet. Voor een beperkt budget is de boodschap goed overgekomen, vindt de jury.

The Smallest Ad Agency in the World

Merk: Schiphol Media

Bureau: Woedend! creative agency

Categorie: Business to business

Jury: Een eenvoudig, maar doeltreffend uitgevoerd origineel idee met zeer veel impact. Met een klein budget is veel zichtbaarheid en rumour around the brand gecreëerd, met veel leads en voldoende potentiële klanten tot gevolg. Dit is een erg goede manier om de vele mogelijkheden van Schiphol Media onder de aandacht te brengen.

The Lockdown

Merk: ABN Amro

Bureau: Code D'Azur, Wenneker, Studio05, NewsLab

Categorie: Experimental

Jury: De eerste AR mobile escape room is een zeer vernieuwende ‘move’ binnen de recruitmentwereld, zeker binnen de bankensector. De doelgroep is met storytelling en actuele content, inclusief zaken als blockchain en cryptomunten, ‘hardcore’ hun eigen wereld binnengetrokken. De uitdagingen binnen de bancaire wereld zijn spot on neergezet met een goed script en de nieuwste technieken. Volgens de jury bewonderenswaardig en zeer vernieuwend. ‘Er zijn kosten noch moeite gespaard, het is echt all the way ontwikkeld.’ Een ‘rijk’ spel waar je ‘meteen ingezogen wordt’. Als wervingscampagne binnen de games en high tech geïnteresseerde doelgroep is The Lockdown zeer geslaagd. De uitdaging van de nieuwe werkomgeving wordt geavanceerd en overtuigend neergezet, op een manier die de doelgroep bijzonder aanspreekt. Het imago van ABN Amro als werkgever is hier sterk door verbeterd.

BRONS

Beter in bed

Merk: Ben

Bureau: DDB Unlimited, Holy Fools, Earforce, Initiative (Media), Soundsright

Categorie: Media, Entertainment & Communications

#flappdrol

Merk: Ben

Bureau: DDB Unlimited, DPPLR, Initiative (Media), Triangle PR

Categorie: Media, Entertainment & Communications

Derde Kerstdag

Merk: Maxxium | Jägermeister

Bureau: Neew

Categorie: Business to consumer

Vermogens in Nederland

Merk: ABN AMRO MeesPierson

Bureau: LVB

Categorie: Business to consumer

Nederland is Europees kampioen Zitten

Merk: Zilveren Kruis

Bureau: Fitzroy, Yune, Greenberry, Mindshare

Categorie: Consumer services

Marché Macan

Merk: Pon's Automobielhandel B.V. | Porsche Nederland

Bureau: Achtung! mcgarrybowen, Joffra Creative Agency, 51north, Fresh Fruit Digital, Paraphrase

Categorie: Sales promotions & Activations

Samsung SmartSuit

Merk: Samsung Electronics Benelux B.V.

Bureau: Cheil Amsterdam

Categorie: Durables

Škoda - Zaterdaghulp

Merk: Škoda

Bureau: Selmore Creative agency, Freshfruit, Weareblossom, Mediacom

Categorie: Durables

Jade

Merk: Opel Nederland

Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam

Categorie: Corporate & Employee experience

#myfirstblood

Merk: Sanquin

Bureau: 2Basics Marketing & Sports

Categorie: Charity & Not for profit

Reddingsactie 6 miljoen snacktomaatjes

Merk: Greenco

Bureau: HvdM Public Relations

Categorie: Small budget

Huawei Powerbank

Merk: Huawei Nederland

Bureau: Ride

Categorie: Small budget

Cool in Best

Merk: Riedel | CoolBest

Bureau: DDB Unlimited, Triangle PR

Categorie: Small budget

#myfirstblood

Merk: Sanquin

Bureau: 2Basics Marketing & Sports

Categorie: Experimental

 

 

Beeld door Reinier RvdA.

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken