Super Bowl-advertenties 2023: paar toppers, veel middelmaat

Super Bowl-advertenties 2023: paar toppers, veel middelmaat
  • Bureaus
  • 13 feb 2023 @ 10:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StorytellingCreatie

De kostbaarste commercial-tijd ter wereld is vannacht weer besteed tijdens de Super Bowl. 'Luid, maar vaak niet heel logisch', oordeelt CNN over de in 2023 langs gekomen reclames. Bekijk de serie hier en oordeel zelf.

'Om te beginnen helpt het wanneer het talent in een commercial een soort logische connectie heeft met het product', oordeelt CNN met de constatering dat de meeste Superbowl-films dit jaar wel erg op beroemdheden hangen. En veel week sentiment. 'Schattig zijn op zichzelf kan prima zijn, maar het is zelden bijzonder gedenkwaardig.' De zender prijst de film van Rakuten (foto boven: screenshot tvc). Dat is een retailsite die actrice Alicia Silverstone inschakelde om haar "Clueless" -rol als shopaholic eenmalig opnieuw te spelen, die wel goed overkwam. Evenals beroemdheden Serena Williams, Brian Cox en een groot aantal anderen die in een vreemd eerbetoon aan 'Caddyshack' speelden.

Teken des tijds
Waar de lat tijdens Superbowl normaliter hoog ligt in de biercategorie mede dankzij de commercials Budweiser ('Wazzzup?!!') in het verleden, waren ze dit jaar naar verluidt wat 'vlak'. 'De belangrijkste uitzondering vormde Miller-Coors-Blue Moon, al was deze een beetje verwarrend.'
De invulling van de commerciele blokken tijdens de Superbowl zijn interessant vanwege het gigantische prijskaartje: 30 seconden kosten rond de $ 7 miljoen aan mediaruimte (los van de productiekosten) tussen de aftrap en het laatste moment van de wedstrijd. Overigens vormt het evenement ook voor artiesten een geweldige vorm van marketing: Rihanna begon haar pauze-optreden bij de 57e editie van de Super Bowl met een verrassing: ze is opnieuw zwanger. Het concert viel in goede aarde en zal dus haar inkomsten en imago als zangeres een boost geven. Bekijk in het venster hieronder een bloemlezing van de advertentie-oogst. En hier een analyse van de toppers en de loosers van 2023.
(PvWK, bronnen: CNN, Superbowl en Polygon | beeld: Rakuten)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken