'Never Just a Period': Libresse start campagne voor betere menstruatie-educatie

- Bureaus
- 7 apr 2025 @ 14:46
- Link
-
Tamara de Vos
Allround redacteur
BBP Media - Geen tag
- 7 apr 2025 @ 14:46
- Tamara de Vos
Meer dan de helft (53%) van de Nederlandse vrouwen+ ervaart hun menstruatie als moeilijker of gecompliceerder dan vooraf verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van Libresse (Essity). De campagne ‘Never Just a Period’ moet het gesprek over menstruatie normaliseren en de kenniskloof verkleinen.
Veel vrouwen+ voelen zich niet goed voorbereid op hun eerste menstruatie. Wereldwijd geldt dit voor 80% van de ondervraagden, in Nederland voor 39%. Ook later in het leven blijft de kennis achter: 42% zegt onvoldoende inzicht te hebben in hun eigen lichaam. Onzekerheid over cyclusduur, bloedkleur en tussentijdse bloedingen komt veel voor.
Ongemakkelijk
Volgens Dorothée Vanderbroeck, Senior Brand Manager bij Libresse, worden negatieve ervaringen vaak versterkt door een gebrek aan basiskennis. ‘Voorbereid zijn, begrijpen wat er gebeurt en toegang hebben tot producten helpt meisjes+ om zich zekerder te voelen en erover te durven praten.’
Communicatie met zorgverleners blijkt lastig. In Nederland voelt 28% van de vrouwen+ zich ongemakkelijk om menstruatieklachten te bespreken, 12% mist praktische oplossingen. Als gevolg zoekt 43% wereldwijd naar informatie via sociale media, vaak zonder betrouwbare bron.
Campagne legt nadruk op educatie en erkenning
De campagne van Libresse moet de volledige menstruatiereis zichtbaarder maken: van eerste menstruatie tot menopauze. Een centrale rol is weggelegd voor educatie op scholen en samenwerkingen met NGO’s. De bijbehorende campagnefilm toont hoe onvoorbereid veel vrouwen+ zich voelen. Libresse wil hiermee bijdragen aan een wereld ‘die het vrouwelijk lichaam echt begrijpt’.
Credits
Reclamebureau: AMV BBDO
Geluid: Soundtree
Media: Publicis
PR: HPB | Het PR Bureau
Social media: Dentsu Creative
-
Tamara de Vos
- Werkt bij: BBP Media
- Functie: Allround redacteur
- Website:https://bbpmedia.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Souf en Hugo van de Vriendenloterij door DDB Amsterdam overall...
- Auping lanceert campagne rond ultiem slaapcomfort
- Bruna test AI-commercial en -billboard en consument lijkt geen...
- Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch voor Makro
Laatste Nieuws
- Vodafone verlengt levensduur... 24-10-2025
- Huisdieren geven levensles in nieuwe... 23-10-2025
- Jumbo blaast nieuwe... 23-10-2025
- Kruidvat houdt het nuchter met... 20-10-2025
- Leer emoties herkennen als... 17-10-2025
- Bruna test AI-commercial en... 16-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes

