Erik Zwennes (Top Notch) over miljard YouTube views: 'Veel merken zijn nog te voorzichtig'

Erik Zwennes (Top Notch) over miljard YouTube views: 'Veel merken zijn nog te voorzichtig'
  • Content
  • 4 mei 2017 @ 11:21
  • 17127 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • VideoContent

Platenlabel Top Notch heeft een miljard views behaald op het YouTube-kanaal. Is dat nieuws? Wel als je je bedenkt dat dit het eerste Nederlandstalige muziekkanaal is dat deze status bereikt heeft. Daarbij is het label het zesde Nederlandse YouTube-kanaal ooit dat een dergelijk aantal views behaalt. Aan het woord Erik Zwennes, verantwoordelijk voor creatie en strategie bij Top Notch.

De populairste Top Notch-video telt op het moment van schrijven ruim 27 miljoen views. Wat maakt die nu eigenlijk zo goed?
Bij muziekvideo's is het natuurlijk zo dat de muziek de basis is en blijft. Als een nummer een hit wordt, heeft dat automatisch effect op het aantal views van de videoclip. Andersom helpt een goede, opvallende of bijzondere video weer om een liedje op de kaart te krijgen, om het unieke karakter van een artiest te laten zien of om een extra laag aan een nummer mee te geven. In het geval van de populairste video's op ons YouTube-kanaal ('Drank & Drugs' en 'Parijs', red.) is die wisselwerking van beeld en muziek volgens ons heel goed geslaagd.

Werkt Top Notch samen met merken en hoe ziet die samenwerking er precies uit?
Zeker. We werken met diverse partijen zoals Youngcapital, Tele2, Ubisoft en Red Bull. Geen samenwerking is hetzelfde. Soms is het gericht op een specifieke artiest, soms op een project en dan weer op iets dat men wellicht niet bij Top Notch had verwacht, zoals de organisatie van het Wereldkampioenschap Dammen.

Wat zou je marketeers willen adviseren die 'iets' met YouTube willen doen?
Heb lef en toon visie. Net als in elke vorm van adverteren zijn de veilige keuzes vaak troef. Men is bang om keuzes te maken, bang voor een eventuele backlash, bang om karakter te tonen. Wij merken dat zij die dat wel durven daar, zeker nu, de vruchten van plukken met opvallende campagnes en/of succesvolle samenwerkingen. Al bestaat YouTube al ruim twaalf jaar en is de community gigantisch en essentieel om complete generaties te bereiken, nog steeds zijn veel merken voorzichtig en gaan ze het liefst op 'safe'. Wil je echt geloofwaardig en succesvol deze gigantische groep consumenten bereiken, dan zul je je beleid daarop aan moeten passen.

 

Meer facts & figures? Ga hier naar toe.

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken