De leukste, mooiste (en sufste) kerstcommercials van 2018

De leukste, mooiste (en sufste) kerstcommercials van 2018
  • Content
  • 15 nov 2018 @ 10:04
  • 20869 x gelezen
  • Link
  • Patrick Severein
    Patrick Severein

    Manager content marketing en videomarketing
    LVB
  • CommercialsReclame

De kerstcommercial. Vooral onze Britse buren zijn er meester in. Ieder jaar zit iedereen weer vol spanning: wat is de tofste, de stomste, de emotioneelste? Ik ben fan. En geobsedeerd. Wie bedenkt wat? Waarom deze keuze? Hoe is het gemaakt? Gaat dit werken?

Dus ook dit jaar heb ik weer een verzameling (voornamelijk Britse) kerstcommercials. Mooie, suffe, vol emo of (een poging tot) humor. Volkomen subjectief en ongelooflijk incompleet. Maar wel leuk. Merry Christmas! Driewerf ho!

Koning van de kerstcommercials

John Lewis is de koning van de Britse kerstcommercial. En hij is net uit! Een trendbreuk ten opzichte van vorige jaren, want… met Elton John! Het verhaal van Elton John, in campagnevorm: The Boy & The Piano. Opgehangen aan ‘Your Song’. Dit wordt weer een knaller ongetwijfeld (zie ook video onder, red.).

Ook Sainsbury’s heeft een reputatie hoog te houden. Dit jaar doen ze iets met zingende kindjes (kindjes, hoe origineel…), die hun ouders verrassen. Er is weinig spontaans aan, vind ik. Leuk gemaakt, dat wel. En ongetwijfeld werkt het. Voor de liefhebber: check ook de achter de schermen-video (met nog meer kindjes en schattigheid).

De commercial die niet op tv mag

De verboden commercial van 2018! Dat is die van Iceland. Verbannen van tv, vanwege ‘te politiek’. Missie geslaagd, want alle aandacht gaat dit jaar naar Icelans. De voice-over is overigens van Emma Thompson.

Marks & Spencer doet het met de campagne #musthaves (en met een zingende Tom Jones zingt. Dertien in een dozijn.

De allermooiste van 2018

De mooiste van dit jaar vind ik. The Christmas Fool van Argos. Heel cool gemaakt (beetje Grinch-achtig), goede sfeer. Argos doet het!

Fortnum & Mason komt met hun eerste kerstcommercial evvah, Masters of Merry. Had van mij niet gehoeven…

Wortels, zingende dozen, zingende bakkers, niks is te gek

Aldi heeft wederom Kevin the Carrot van stal gehaald. Inderdaad, een wortel… Overigens kwamen ze eerder deze maand met deze cliffhanger, een knipoog naar de Coca Cola-truck.

Find the gift that helps them find their gift. Cheesy tot he max. Van Very. Tja. Mooi gemaakt, dat wel.

Amazon haalt zingende dozen en de Jacksons van stal, Can you feel it? Ik niet.

Visa focust zich op lokale ondernemers, #KeepItLocalThisChristmas. Goed idee, goed uitgewerkt, liefdevol gemaakt. Met de onvermijdelijke Mariah C., maar dan anders.

Als je het bij deze droog houdt…

Heathrow doet iets met beren (en een oud Paul Young-nummer). Naast Argos mijn absolute favoriet. Alles wat een goede kerstcommercial heeft. Chapeau voor Heathrow!

Cadbury (sjokolaa) heeft Secret Santa als thema dit jaar. Inclusief matige cover. Matige commercial sowieso.

VodafoneZiggo UK heeft Martin Freeman als gezicht, en natuurlijk komt ie ook in de kerstcommercial langs. Hij waagt een poging op de kunstschaatsen.

TK Maxx heeft een Neverending Christmas Stocking.

 

Lees hier meer over John Lewis & Partners en Sainsbury.



Patrick Severein

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken