[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn

[column] Sommige marketeers denken dat ze alleen op de wereld zijn
  • Content
  • 19 feb 2021 @ 08:02
  • 39259 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • CommunicatieContent

Onze senior columnist Sak van den Boom maakt zich boos. De afgelopen week is hij welgeteld twintig keer met 'irrelevante e-mails' lastiggevallen door PostNL, Albelli en Bol.com.

Inbox: De bezorger is onderweg met je pakje van Albelli.

Inbox: Je bestelling is onderweg.

Inbox: Herinnering uitnodiging tevredenheidsonderzoek.

Inbox: Je pakket is bezorgd.

Inbox: Bericht van de belastingdienst: dit is een herinnering van een ongelezen bericht.

Inbox: Online deurbeslag. Je bestelling is verstuurd.

Inbox: Bedankt voor je bestelling, helaas hebben we je pakket nog niet kunnen versturen.

Inbox: We hebben je bestelling ontvangen.

Inbox: Je pakket komt zo snel mogelijk je kant op.

Inbox: Je betaling is gelukt, we gaan aan de slag.

Inbox: Wil je ons beoordelen?

Inbox: Mogen we je een paar vragen stellen.

Inbox: Je bestelling is aangekomen, vertel ons hoe het is verlopen.

Inbox: Je online bestelling wordt nu gereed gemaakt.

Inbox: Bedankt voor uw bestelling.

Inbox: Veel plezier met uw bestelling.

Inbox: Je ontvangt bericht als je bestelling klaar ligt in de winkel.

Inbox: Herinnering van uw afspraak.

Inbox: Bent u tevreden over de reparatie.

Inbox: Beoordeling dealer met betrekking tot werkplaatsbezoek.

Inbox: Herinnering vragenlijst Bergman.

En dat allemaal binnen het bestek van een paar dagen in mijn e-mailbox. Zijn we niet een beetje doorgeslagen?

Belangrijke data verzamelen, zodat je stap voor stap kunt bouwen aan relevantie in je e-mails. Zo begint deze week een verhaal op Marketingfacts.nl. Op het eerste gezicht een behoorlijk cryptische zin als je niet in het vakgebied zit. Maar hij prikkelt wel tot doorlezen. Uiteindelijk gaat het verhaal over profielverrijking zodat je e-mails persoonlijker kunt maken. Interessante voorbeelden. Maar in deze coronatijd van voornamelijk thuisshoppen, word je meerdere keren per dag lastig gevallen met mailtjes met onnozele mededelingen of mailtjes die je graag wat vragen willen stellen. Verbinding zoeken met je klant klinkt in deze tijd als heel belangrijk. Zelfs voor PostNL. Bol.com, Albelli of je garage. Net als op de borrel, date of een verjaardag. Je wilt iemand beter leren kennen en stelt elkaar daarom vragen. Maar wanneer je dagelijks veel keren wordt lastig gevallen met berichten die niet relevant zijn of vragen om meer te vertellen over je zelf, slaat het tij om. Je kunt nog zo’n perfecte marketeer zijn die creatief de spelregels volgt, we leven inmiddels in een andere tijd en dus zul je slimmer moeten zijn dan de rest om nog succesvol te kunnen werken met profielverrijking. Ik druk de vraagstellers tegenwoordig gewoon weg. Wachten op betere tijden of een slimmere aanpak. (marketingfacts.nl)

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken