De juiste categorie

  • Content
  • 2 aug 2016 @ 09:45
  • Link
  • Bert Groothand
    Bert Groothand

    Senior communicatie & contentconsultant
    BGCommunicatie
  • InteractieAwardsContentAwardsGrand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing 2016 staat weer voor de deur. Sterker nog; de inschrijving is al even opengesteld. Maar hoe kijk je nu tegen een dergelijk prijzenfestival aan? Hoe beoordeel je? En in welke categorieën stuur je je cases in?

Drie jaar geleden zijn we bij de Grand Prix Content Marketing begonnen met het onderscheid tussen de Awards en de Bekroningen. Waarom? Omdat er nu eenmaal een verschil is tussen een goede strategie en een goede uitvoering. Omdat we een mooie cover voor een blad en een compleet uitgerolde strategie niet hetzelfde vonden om te beoordelen. Het communicatievak ontwikkelt zich, zoals alles. Vroeger volstond het om een mooie uiting te maken; mooie meid op een abri-poster? Doel was aandacht, dus al snel ‘opdracht gerealiseerd’. Tegenwoordig krijgen we zo’n 40.000 indrukken per dag te verwerken en het lukt niemand dus om die allemaal ‘te verteren’. Vandaar dat er gelukkig steeds meer vanuit een strategie wordt gewerkt; niet zomaar wat doen… maar er van te voren goed over nadenken. Klinkt logisch, “maar blijkt het toch nog steeds niet altijd te zijn.

Niet dat er over een mooie cover, of over een relevante en goed gemaakte video, niet wordt nagedacht. Zeker wel! Door vakmensen op het gebied van dát betreffende medium. Toch is dat een voorbeeld van een knappe uitvoering en niet van een strategie op zich. En om meteen maar misverstanden te voorkomen en woede-uitbarstingen van bladenmakers en anderen in de kiem te smoren: het kan natuurlijk wel degelijk voortkomen vanuit een strategische benadering. Maar een cover op zích is geen strategie. Het is (al dan niet knappe) een uitvoering. Een strategie is het bepalen van een communicatiedoel, het kiezen van de daarbij passende middelen/media en het continue monitoren van de resultaten om de inzet van content regelmatig aan de reacties van de doelgroep aan te passen. Vandaar dat we een verschil hebben aangebracht: we hebben Awards voor de strategieën en Bekroningen voor de uitvoering.

Maar komt online, video of print dan helemaal niet in aanmerking voor een Award? Ja, natuurlijk wel. Maar op voorwaarde dat er bij die cases ook is nagedacht over de…. ja… daar is tie weer: strategie. En daarnaast wordt sterk beoordeeld op de kwaliteit van de uitwerking, de relevantie op doelgroep en uiteraard het resultaat.

Een film die direct voortkomt vanuit een gedegen strategie? Kan gewoon een Award winnen. Online inspanningen die (zoals overigens vaak) strategisch worden ingezet, tot en met data driven content aan toe? Natuurlijk gewoon inzenden voor een Award binnen b-to-c, b-to-b, b-to-e of Not for Profit. Wil je echter een mooie film, blog, vlog of een mooie longread laten beoordelen? Dan kan je insturen voor de categorie Video, Online of Print… Vakmanschap per medium laten beoordelen, met andere woorden. Dat is iets anders dan een strategisch plan, maar wordt ook goed gewaardeerd! Letterlijk en figuurlijk bij de Grand Prix Content Marketing. Dus: gewoon inzenden bij de juiste categorie!

De inschrijvingen voor de Grand Prix zijn inmiddels geopend; ga hier naar toe voor meer informatie. 

Nog meer Grand Prix Content Marketing? Lees hier onze recap van het Winnaar Seminar. Of bezoek de gloednieuwe website

Bert Groothand

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken