[designportfolio] Streetart Frankey

[designportfolio] Streetart Frankey
  • Design
  • 17 dec 2019 @ 08:00
  • 14642 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Portfolio

Streetart Frankey - aka Frank de Ruwe, oprichter en creative partner Natwerk - kreeg internationale bekendheid door zijn beeldje van Guust Flater in de U van het woord Trump op de Trump Tower in New York.

Zelf vindt hij het niet één van zijn beste werken, maar het leverde hem wel zijn galerie in New York op: ‘ff met een telescooparm erop getikt. De volgende dag was het natuurlijk weer weg, maar een PR dat het opleverde!’ Een gesprek met Frankey al fietsend en fotograferend door Amsterdam.Je zou denken dat hij in het holst van de nacht werkt, maar nee, zijn streetart vindt vrijwel altijd plaats out in the open. ‘Veel kan ik snel met een magneet neerzetten, maar bij moeilijke dingen kleed ik me in het oranje, zet pionnen neer en doe alsof ik van de gemeente ben.’ Als de gemeente Frankey’s streetart kan vinden, wordt het verwijderd en dat is ongeveer de helft van zijn werk. ‘Vooral het Vondelpark is streng, volgens mij zit daar iemand 24/7 op te azen.’ Een aantal projecten gebeurt met toestemming en zijn blijvend, ‘maar er wordt ook wel eens wat weggehaald en verhandeld op Marktplaats bijvoorbeeld. Da’s kicken toch, dat iemand daar handel in ziet.’ Frankey werkt ook commercieel zoals bijvoorbeeld de haltekunst voor JCDecaux - zie MarketingTribune 19, 2019 - en de samenwerking met designstudio Piet Boon. Op dit moment werkt hij in opdracht van Pon aan installaties voor het nieuwe pand - de voormalige Citroën-garage - bij het Olympisch Stadion. Tevens verkoopt hij zijn installaties via frankey.com.

Saunaman met wikipediapagina op de Weteringschans



De mannequin met een handdoekje boven de in aanbouw zijnde Noord/Zuidlijn werd met grof geschut verwijderd door de politie na klachten over ‘een naakte man’. Het weghalen van ‘Saunaman’ ging viraal op Dumpert en de media zochten de maker. Een jaartje later stond Saunaman opeens op een veilingsite, want alles van waarde dat op straat gevonden wordt, wordt na een bepaalde tijd geveild. Frankey kocht zijn eigen Saunaman en plaatste hem weer op zijn oude vertrouwde stekkie. Deze actie haalde de nationale en internationale media en Saunaman kreeg zelfs zijn eigen wikipediapagina. ‘Na 4 maanden stond Saunaman ineens op het balkon van een aantal studenten. Iedereen behalve ik maakte zich daar druk om. Zelfs Youp van ’t Hek schreef er een column over en eiste Saunaman terug.’

Nummer 14 op het Javaplein



‘Ik voetbal zelf ook en vind Cruijff een legend. In de stad hebben we niet echt iets tofs voor hem. Je zou van lijn 14 natuurlijk de Johan Cruiff-tram kunnen maken, maar dat moet je aanvragen en is zo’n gedoe. Dus ik besloot hem zijn eigen halte te geven op het Javaplein in Oost. De spelers van Ajax worden godenzonen genoemd en een god hoort in glas in lood. Dit is een blijvertje gebleken.’

Dichte deur Kerkstraat



‘Gewoon een lolletje. Ik zie vaak van die dichtgemetselde deuren en ramen in de stad. Toen ik er laatst langs fietste was de deurklink eraf getrokken en die zat echt goed vast!’

Slaapsmurf Korte Marnixkade


‘Ik haal graag grappen uit met streetsigns. Het hele alphabet is vertegenwoordigd op de kades van de Amsterdamse grachten. Deze plek vroeg gewoon om slaapsmurf. Ik maakte het paneel en leende het bootje van een vriend om het te bevestigen.’

Eberhard van der Laan op Paradiso


‘Paradiso wilde een kunstwerk en ik wilde ooit een keer een beeld van Eberhard van der Laan maken, maar op zijn Eberhard’s en niet te groot.’

UFO


‘Dit is het werk dat ik echt graag maak. Door een kleine toevoeging iets totaal nieuws creëren. Ik maak voortdurend foto’s als ik door Amsterdam fiets. Ik zag net iets dat op een paddenstoel leek en iets dat wel wat weg had van een frietzak. De frietzakfoto gaat in mijn fotomapje polyester, de paddenstoel bij verf en dan kies ik af en toe een serie om te maken waarvoor ik de materialen in het groot kan inkopen. Ik moet elke week een nieuw kunstwerk aanleveren bij Het Parool voor mijn rubriek in de weekendbijlage, dus meestal lever ik een serie aan en krijg dan een mailtje als de redactie er weer doorheen is. Zo werk ik ook: in de weekenden meerdere projecten.’

Rokende draak op de Warmoesstraat


‘Midden op de Warmoesstraat zit deze pijp die altijd rookt. Winter en zomer zo’n vieze warme vetlucht. Geen idee waar het vandaan komt en fascinerend dat die rook er altijd is. Het zou de achterkant van een Chinees restaurant kunnen zijn, want de draak zit er nog steeds.’

Dit artikel stond in MarketingTribune 21, 2019. Volg Frankey op Instagram: streetartfrankey.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken