[column] Pretty in pin #6

[column] Pretty in pin #6
  • Design
  • 11 okt 2018 @ 08:31
  • 7832 x gelezen
  • Link
  • Edwin Visser
  • Branding

Deel 6 van de serie op basis van het jaren zestig-speldjesarchief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood.

In 1883 opende de ondernemende Cornelis Jamin zijn eerste winkel in Rotterdam. In de jaren ’60 waren er op het hoogtepunt 600 winkels door het hele land. Qua speldjes uit die tijd bood Jamin de grootste variëteit, niet alleen qua producten, maar ook wat betreft vorm. Van onverpakte producten uit de eigen snoep- en banketfabrieken tot verpakte producten onder het eigen huismerk.



Er waren speciale luxe speldjes met het logo in gouden krulletters zoals op de winkels voor de feestdagen; van Sinterklaas, Kerst tot zelfs Oudjaarsavond.

Alsof dat nog niet genoeg was, werden er ook series uitgebracht van beroepen met nadruk op de specifieke kleding - let met name op de postbode – en tenslotte is er ook een serie damesmode van 1880 tot en met 1955.



Een serie om te sparen en voor sommigen een reden loyaal te blijven aan het merk. Na de komst van de supermarkten ging het snel bergafwaarts met Jamin. Inmiddels is het bedrijf niet meer in handen van de familie. In 125 jaar is de wereld totaal veranderd.

Dit is deel 6 van de serie op basis van het jaren ’60 speldjes-archief van Edwin Visser, directeur van designbureau SoGood. Vijftig jaar later vormen ze een mooi tijdsbeeld en het is interessant te zien hoe merken zich destijds presenteerden en hoe zich dat verhoudt tot de tegenwoordige tijd. Kijk op marketingtribune.nl zoekterm ‘pretty in pin.

Edwin Visser

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken