Consumptie van vlees stijgt in ontwikkelingslanden en opkomende economieën
- Food-en-retail
- 31 aug 2015 @ 15:48
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOFood
- 31 aug 2015 @ 15:48
- Redactie Food en Retail
De wereldwijde consumptie van vlees blijft de komende tien jaar toenemen. Vooral in opkomende economieën zullen consumenten meer vlees gaan eten. De vleesconsumptie in welvarende landen is de afgelopen jaren gedaald. De wereldwijde vleesconsumptie blijft komende tien jaar stijgen
Dit stellen wetenschappers vrijdag op een recent internationaal congres in het Franse Clermont-Ferrand. Volgens cijfers van de internationale Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) die landbouweconomoom Erik Mathijs tijdens het congres citeerde, zou de consumptie elk jaar met 1,6 procent stijgen. In 50 jaar tijd is het vleesverbruik in de wereld bijna verdubbeld, notuleerde tijdschrift Knack. In 1961 aten mensen gemiddeld 23,1 kg vlees per jaar. In 2011 was dat gestegen tot 42,2 kg.
'In de rijkere landen zoals West-Europa, de VS en Japan, is het vleesverbruik gedaald. Als redenen daarvoor wordt de relatief hoge prijs (in crisistijden) aangehaald én de groeiende inzichten van consumenten rond dierenwelzijn en voedsel. Het klimaatprobleem zou een factor moeten zijn in de evolutie van het vleesverbruik. Vleesproductie is immers een van de belangrijkste oorzaken van klimaatverandering, zei landbouweconoom Mathijs. "De onderhandelingen over de klimaataanpak zullen noodzakelijk ook over het terugdringen van de vleesproductie en -consumptie moeten gaan".'
In het westen is ook meer bewustwording ontstaan over het wereldvoedsel-probleem en de rol van vlees daarin. Voor elke kilo vlees heeft het dier wel 2-25 kilo voer gegeten. 'We kunnen veel meer mensen voeden als we direct het graan en de soja eten. Bovendien wordt veevoer vaak verbouwd op plaatsen waar de mensen zelf niet veel te eten hebben. Dat laatste geldt ook voor vis: lokale bevolking vist vaak achter het net omdat de vis is weggevangen voor Westerse consumptie', redeneren flexi- en vegetariers. (bron: Knack, MT)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- voedselbewustzijn
- soja
- veggy
- Clermont-Ferrand
- oerwoud
- vleesconsumptie
- landbouweconomoom
- vee
- wetenschap
- boer
- vlees
- honger
- Voedsel- en Landbouworganisatie
- congres
- FAO
- Erik Mathijs
- Frans
- dierenwelzijn
- cijfers
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar... 27-10-2025
- TommyTomato voert campagne voor... 27-10-2025
- Albert Heijn herpositioneert van... 27-10-2025
- De nieuwe realiteit van retail:... 24-10-2025
- [marketeer 234] Martijn... 24-10-2025
- Goudwisselkantoor lanceert campagne... 23-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




