Crisp begint nieuwe Nederlandse online supermarkt

Crisp begint nieuwe Nederlandse online supermarkt
  • Food-en-retail
  • 14 nov 2018 @ 10:11
  • 16054 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • NieuwkomersFoodMarketing

Vandaag lanceert Crisp, de Nederlandse online supermarkt voor kwaliteitsproducten, haar service. 'Producten waar je nu stad en land voor afloopt om ze bij verschillende specialisten te kopen, zijn bij Crisp op één plek te vinden', aldus Crisp. En enkel via de app.

Het bestellen gaat via de eigen supersnelle app, er zijn geen winkels en de producten worden door heel Nederland de volgende dag thuisbezorgd.

Zonder omwegen
Crisp wordt gepositioneerd als een online supermarkt die 'zonder omwegen goed eten bezorgt'. De producten van Crisp zijn volgens de nieuwe retailer vers, lekker, in het seizoen en goed geprijsd omdat er rechtstreeks wordt ingekocht bij kleine makers en kwekers die precies weten wat ze doen. 'Zo komen de mosselen uit Zeeland van familiebedrijf Neeltje Jans, de witlof van teler Huisman uit Benningbroek, de Hollandse Noordzee schol van de TX36 vissersboot van Jan en Jaap van Vis en handgemaakte worstenbroodjes van Remco Beekman uit Brabant. Crisp wil de beste kwaliteit eten bereikbaar te maken voor iedereen die van goed eten houdt. Er is een ruim aanbod in groente, fruit, verse vis, handgemaakte verse pasta’s, meer dan zestig kazen, 80 wijnen en award-winning pannenkoeken. Via de app zijn versproducten verkrijgbaar van meer dan tweehonderd verschillende leveranciers, waaronder ook kleine gespecialiseerde lokale middenstanders. Crisp onderscheidt zich door te kiezen voor kwaliteit, een eerlijke prijs en de lekkerste producten. Levering is landelijk, zes dagen per week en voor 22.00 uur besteld is de volgende avond in een 1-uurs tijdvak thuisbezorgd.' Crisp noemt zich de eerste app-only verssupermarkt van Nederland.

Oprichters
Crisp is opgericht door Tom Peeters, Michiel Roodenburg, René Bink en Eric Klaassen. Tom was co-founder van Westwing, de succesvolle internationale e-commerce formule die onlangs naar de beurs ging. Michiel heeft tien jaar ervaring bij Ahold. René is opgegroeid op een boerderij en was directeur van groothandel in lokale versproducten StreekSelecties. Eric startte het digital strategy adviesbureau Bloom en in die hoedanigheid was hij medeverantwoordelijk voor de groei van enkele van de meest toonaangevende apps en digitale platformen in Nederland. Samen delen ze een hang naar innovatie en goed, lekker eten.

De markt
Crisp stelt met haar service in te spelen op de veranderende behoefte van de consument. Uit recent onderzoek van de Rabobank en GfK blijkt dat ongeveer 50% van de Nederlandse consumenten bereid is meer te betalen voor gezonder eten en dat 95% van de Nederlandse consumenten zegt meer aandacht te geven aan gezondheidsaspecten tijdens boodschappen doen. In 2017 werd er in Nederland 38 miljard euro uitgegeven aan boodschappen, waarvan 2,5% procent online. De online uitgaven verdubbelden ten opzichte van 2016. Verwacht wordt dat dit verder groeit naar 20% in 2025.



Tom Peeters, co-Founder en ceo reageeert: 'Als vader van twee jonge kinderen is het een uitdaging om iedere dag vers, lekker en gezond eten op tafel te krijgen. Onze missie is om dit voor iedereen bereikbaar en gemakkelijk te maken. Natuurlijk is de online supermarkt in opkomst. Wij zien dat mensen niet alleen veranderen hoe ze shoppen, maar ook wat ze kopen. De bron van voedsel is weer terug in beeld. In 2017 steeg de verkoop van duurzaam voedsel met 25%. Met Crisp bouwen we aan iets waar we trots op zijn. Niet alleen zakelijk maar ook maatschappelijk. Dat spreekt ook de nieuwe lichting toptalent aan. Sinds de start van de voorbereidingen in april 2018, hebben we 30 man aangenomen met een achtergrond in food, online en executie, van bedrijven als Ahold, HelloFresh, Bloomon, Adyen, McKinsey en Korps Mariniers.'

Gat in de markt
Dat er plek op de markt is voor Crisp, tussen de grote bestaande retailers en de andere online supermarkt Picnic en het luxere Marqt, is behalve de overtuiging van Peeters ook die van Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Universiteit Groningen. 'We bestellen drie procent van al onze dagelijkse boodschappen online en zetten hier 1 miljard in om. Dat kan in 2030 wel 10 procent zijn. Deze markt is volop in beweging. Consumenten hebben behoefte aan Nederlandse kwaliteit- en streekproducten, maar ze hebben geen tijd. Juist in het hogere segment is er wel behoefte aan zoiets als Crisp', zegt Sloot op RTLZ.

Financiering
De investeringsronde van Crisp is in slechts 10 weken opgehaald en was overtekend. De financiering van 3 miljoen euro is het grootste startkapitaal van de afgelopen drie jaar in de Benelux volgens startupdatabase Dealroom.co. Het kapitaal komt van gerenommeerde Nederlandse ondernemers en investeerders die op persoonlijke titel Crisp steunen. De app van Crisp is te downloaden via www.crisp.nl.
(PvWK)

Foto boven: De vier oprichters van Crisp. Tweede van links, met theedoek, is Tom Peeters. Beeld via Crisp.


Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken